Percepción docente respecto al uso de Classdojo con familias

  1. Álvarez Muñoz, José Santiago 1
  2. Hernández Prados, Mª Ángeles 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa

ISSN: 2529-9638

Year of publication: 2023

Issue: 15

Pages: 137-156

Type: Article

DOI: 10.6018/RIITE.556691 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa

Abstract

The growing digital globalisation is being extended to various fields of knowledge, including the field of education, delving deeper into its different disciplines of action. Digital practices are also being applied in tutorial action from the family-school relationship, increasing the use of applications and digital media to promote communication and participation between both educational contexts. With the main purpose of finding out the teachers' perception of the use of the Classdojo application in the work with families, 108 teachers working in schools in the Region of Murcia completed an ad hoc questionnaire created after a validation process. The results show the ease of creating a profile and downloading the application, communication through the messaging service and the points system for monitoring behaviour as the most frequent uses by teachers and families and their identification as a support for school tasks. However, it also shows a lack of parental co-responsibility in their use, together with a low level of child participation. It is also worth highlighting the significant correlation between teachers' perception of the benefits of the application and the way they use it, as well as the accessibility and design of the application. In this way, the findings obtained delimit the need to establish articulated processes for the integration of this type of applications in educational centres, such as: prior training of teachers, establishment of protocols for action and consensus regarding the form of implementation in the classroom and, especially, with families.

Bibliographic References

  • Alberola-Mulet, I., Iglesias-Martínez, M. J., y Lozano-Cabezas, I. (2021). Teachers’ Beliefs about the Role of Digital Educational Resources in Educational Practice: A Qualitative Study. Education Sciences, 11(5), 239. https://doi.org/10.3390/educsci11050239
  • Benhadj, Y., El Messaoudi, M., y Nfissi, A. (2019). Artificial Intelligence in Education: Integrating Serious Gaming into the Language Class ClassDojo Technology for Classroom Behavioral Management. IAES International Journal of Artificial Intelligence, 8(4), 382. https://doi.org/10.11591/ijai.v8.i4.pp382-390
  • Cascales-Martínez, A., Gomariz Vicente, M., y Paco Simón, A. (2020). WhatsApp como herramienta educativa en Educación Primaria: alumnado, docentes y familias. Píxel-Bit: Revista de Medios y Educación, 58, 71-89. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74213
  • Castro Rodríguez, M., Marín Suelves, D., y Sáiz, H. (2019). Competencia digital e inclusión educativa. Visiones de profesorado, alumnado y familias. Revista De Educación a Distancia (RED), 19(61). https://doi.org/10.6018/red/61/06
  • Chen, J. J., y Rivera-Vernazza, D. E. (2022). Communicating digitally: Building preschool teacher-parent partnerships via digital technologies during Covid-19. Early childhood education journal, 1-15. https://doi.org/10.1007/s10643-022-01366-7
  • Colás-Bravo, P., Conde-Jiménez, J., y Reyes-de-Cózar, S. (2019). El desarrollo de la competencia digital docente desde un enfoque sociocultural. Revista Comunicar, 61, XXVII, 21-32. https://doi.org/10.3916/C61-2019-02
  • Consejo Escolar del Estado. (2014). La participación de las familias en la educación escolar. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
  • Corchuelo Rodriguez, C. A. (2018). Gamificación en educación superior: experiencia innovadora para motivar estudiantes y dinamizar contenidos en el aula. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (63), 29-41. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.63.927
  • Durán, M., Gutiérrez, I., y Prendes, M. (201). Análisis conceptual de modelos de competencia digital del profesorado universitario. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(1), 97-114. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.1.97
  • Fernández-Cruz, F. J., y Fernández-Díaz, M. J. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Comunicar, 24(46), 97-105. http://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-10
  • Fernández-Freire Álvarez, L., Rodríguez Ruiz, B.., y Martínez González, R. A. (2019). Padres y madres ante las tareas escolares: La visión del profesorado. Aula abierta, 48(1), 77-84. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.77-84
  • Fombona Cadavieco, J. y Vázquez-Cano, E. (2017). Posibilidades de utilización de la geolocalización y Realidad Aumentada en el ámbito educativo. Educación XX1, 20(2), 319-342. https://doi.org/10.5944/educxx1.19046
  • Freitas, A., Paredes, J., y Sánchez-Antolín, P. (2019). Los espacios intermedios de la relación entre familia y escuela en contextos de inmersión tecnológica en Educación Primaria. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa (RELATEC), 18(1). http://dx.medra.org/10.17398/1695-288X.18.1.41
  • Friedli, L., y Stearn, R. (2015). Positive affect as coercive strategy: conditionality, activation and the role of psychology in UK government workfare programmes. Medical humanities, 41(1), 40-47. http://dx.doi.org/10.1136/medhum-2014-010622
  • García-Aretio, L. (2020). Los saberes y competencias docentes en educación a distancia y digital. Una reflexión para la formación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 9-30. http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.2.26540
  • Garreta Bochaca, J. (2015). La comunicación familia-escuela en Educación Infantil y Primaria. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 8(1), 71-85. https://bit.ly/2RVVNCx
  • Gomariz, M. Á., Hernández-Prados, M. Á., Parra, J., García-Sanz, M. P., Martínez-Segura, M. J., y Galián, B. (2020). Familias y Profesorado Compartimos Educación. Guía para educar en colaboración. Editum. Ediciones de la Universidad de Murcia. https://doi.org/10.6018/editum.2872
  • Hartong, S., y Manolev, J. (2023). The construction of (good) parents (as professionals) in/through learning platforms. Tertium Comparationis, 29(1), 93-116. https://doi.org/10.31244/tc.2023.01.05
  • Hernández-Prados, M. Á. y Álvarez-Muñoz, J. S. (2021). Familia-escuela-Covid-19. Una triada emergente. En M. Á. Hernández-Prados y M. L. Belmonte (Coords.), La nueva normalidad educativa, Educando en tiempos de pandemia (pp. 26-38). Dykinson.
  • Hernández-Prados, M. Á., García-Sanz, M. P., Parra-Martínez, J., y Gomariz-Vicente, M. Á. (2019). Participación familiar en los centros de educación secundaria. Anales de Psicología. https://doi.org/10.6018/analesps.35.1.325981
  • Hernández-Prados, M.A. y Álvarez-Muñoz, J.S. (2023). Relación familia-escuela: La comunicación en contextos rurales y urbanos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(2), 219-232. https://doi.org/10.6018/reifop.554711
  • Kaplan, G., Bolat, Y. İ., Göksu, İ., y Özdaş, F. (2021). Improving the positive behavior of primary school students with the gamification tool" ClassDojo". Ilkogretim Online, 20(1), 1193-1204, http://dx.doi.org/10.17051/ilkonline.2021.01.108
  • Kraft, M. A. (2017). Engaging parents through better communication systems. Educational Leadership, 75(1), 58-62. https://bit.ly/3p2SMMX
  • Kraft, M. A., y Rogers, T. (2015). The underutilized potential of teacher-to-parent communication: Evidence from a field experiment. Economics of Education Review, 47, 49–63. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2015.04.001
  • Langley, P., y Leyshon, A. (2016). Platform capitalism. The intermediation and capitalization of digital economic circulation. Finance and society, 3(1), 11-31. https://bit.ly/3i5fouM
  • Loor Ramos, G. M., Aveiga Macay, V. I., y Zambrano Romero, W. J. (2022). WhatsApp: herramienta de comunicación educativa entre padres de familia y docentes de educación primaria. Revista Científica UISRAEL, 9(1), 11-28. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n1.2022.465
  • Lucimi Useda, P., y González Castañeda, M. A. (2015). El ambiente digital en la comunicación, la actitud y las estrategias pedagógicas utilizadas por docentes. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (37). https://doi.org/10.17227/01213814.37ted109.129
  • Luna-García, H., Mendoza-González, R., y Álvarez-Rodríguez, F. J. (2015). Patrones de diseño para mejorar la accesibilidad y uso de aplicaciones sociales para adultos mayores. Comunicar, 22(45), 85-94. http://dx.doi.org/10.3916/C45-2015-09
  • Macià, M. y Garreta, J. (2018). Accesibilidad y alfabetización digital: barreras para la integración de las TIC en la comunicación familia/escuela. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 239-257. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.290111
  • Maciá-Bordalba, M., y Garreta Bochaca, J. (2019). Digital media for family-school communication? Parents' and teachers' beliefs. Computers & Education, 132, 44-62. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.01.006
  • Manolev, J., Sullivan, A., y Slee, R. (2019). The datafication of discipline: ClassDojo, surveillance and a performative classroom culture. Learning, Media and Technology, 44(1), 36-51. https://doi.org/10.1080/17439884.2018.1558237
  • Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
  • Ordiz Carpintero, T. (2017). Gamificación: La vuelta al mundo en 80 días. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 3(2), 397-403. https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.2.755
  • Pamies Berenguer, M., Rosado Varela, J. R., Carrillo García, M. E., y Cascales Martínez, A. (2020). Factores que influyen en el profesorado de Educación Primaria al enviar deberes escolares. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(1), 204-224. https://bit.ly/3fQzlmg
  • Papadakis, S. (2021). Tools for evaluating educational apps for young children: a systematic review of the literature. Interactive Technology and Smart Education, 18(1), 18-49. https://doi.org/10.1108/ITSE-08-2020-0127
  • Parody García, L. M., Santos Villalba, M. J., Alcalá del Olmo Fernández, M. J., y Isequilla Alarcón, E. (2019). El desafío educativo del siglo XXI: relevancia de la cooperación entre familia y escuela| The educational challenge of the twenty-first century: relevance of the cooperation between family and school. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 12(24), 19-29. http://dx.doi.org/10.25115/ecp.v12i24.2284
  • Parra, J., García-Sanz, M. P., Gomariz, M. A., y Hernández-Prados, M. A. (2014). Perfiles de participación de las familias españolas en los centros educativos. En Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (eds.). La participación de las familias en la educación escolar (pp. 127-148). Secretaría General Técnica.
  • Pratista, G. Y. (2023). Students’ Perceptions of Using Class Dojo in a Teaching and Learning Process. English Education:Journal of English Teaching and Research, 8(1), 77-90. https://doi.org/10.29407/jetar.v8i1.19257
  • Pérez Escoda, A. y Rodríguez Conde, M. J. (2016). Evaluación de las competencias digitales autopercibidas del profesorado de educación primaria en Castilla y León. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 399-415. http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.215121
  • Remache Mayaguari, F. S., y Vega Pacheco, D. V. (2022). Uso del sistema de gestión de aprendizaje ClassDojo para la intercomunicación del contexto educativo en la Unidad Remigio Romero y Cordero en el séptimo de Básica “B”.Bachelor's thesis. Universidad Nacional de Educación.
  • Robinson, B. (2020). The ClassDojo app: training in the art of dividuation. International Journal of Qualitative Studies in Education, 1–15. https://doi.org/10.1080/09518398.2020.1771460
  • Snell, E. K., Hindman, A. H., y Wasik, B. A. (2020). Exploring the use of texting to support family-school engagement in early childhood settings: Teacher and family perspectives. Early Child Development and Care, 190(4), 447-460. https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1479401
  • Soto-Varela, R., Boumadan, M., Ortega-Rodríguez, P. J., y Poyatos-Dorado, C. (2023). La Inclusión de Proyectos de Innovación Educativa con base TIC en los centros de Educación Primaria, y su Impacto en el Rendimiento Académico del Alumnado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(1), 41-53. https://doi.org/10.6018/reifop.545011
  • Suárez-Guerrero, C., Lloret-Catalá, C., y Mengual-Andrés, S. (2016). Percepción docente sobre la transformación digital del aula a través de tabletas: un estudio en el contexto español. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 24(49), 81-89. https://doi.org/10.3916/C49-2016-08
  • Van Alstyne, M., y Parker, G. (2017). Platform business: from resources to relationships. NIM Marketing Intelligence Review, 9(1), 24. https://doi.org/10.1515/GFKMIR-2017-0004
  • Venegas-Loor, L. V., Moreira-Aguayo, P. Y., y Casierra-Párraga, C. M. (2021). Praxis formativa del docente en tiempo de confinamiento. Una mirada holistica. Polo del Conocimiento, 6(3), 1664-1676. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v6i3.2462
  • Williamson, B. (2017). Decoding ClassDojo: Psycho-policy, social-emotional learning and persuasive educational technologies. Learning, Media and Technology, 42(4), 440-453. https://doi.org/10.1080/17439884.2017.1278020