Innovación TIC en los Planes de Estudio de las Menciones de Música en los Grados de Educación en España

  1. Montoya Rubio, Juan Carlos 1
  2. López Núñez, Norberto 1
  3. López Núñez, Alba María 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa

ISSN: 2529-9638

Year of publication: 2023

Issue: 15

Pages: 157-171

Type: Article

DOI: 10.6018/RIITE.578641 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa

Abstract

This research proposes an approach to the curricula of the degrees of education, in order to verify the level of use of technological resources (both information technology and audiovisual techniques) in the mentions related to music education to determine, on the one hand, if it is appropriate and, on the other hand, to what extent its empowerment can lead to global benefits for music pedagogy. The methodology used combines a quantitative study, analysing the mention subjects of 39 Spanish public universities teaching programmes, with an interpretative approach, trying to postulate, according to the literature on ICT in music, a model of change that guides university practices towards comprehensive education through teaching innovation. Understanding the difficulty of optimizing the low academic load resulting from the process of adapting the old degrees to new ones, the results point the deficit in the use of technology in the major subjects of most Spanish universities. In this sense, the possibility of enhancing the virtues of music teaching in its connection with students through technological resources is discussed, in order to project this type of knowledge towards a society like the current one, which requires a treatment closer to non-formal musical practices.

Bibliographic References

  • Aróstegui, J.L. (2016). Exploring the global decline of music education. Arts Education Policy Review, 117(2), 96-103. https://doi.org/10.1080/10632913.2015.1007406
  • Aróstegui, J.L. (2006). La formación del profesorado en Educación Musical ante la Convergencia Europea en Enseñanzas Universitarias. Revista de Educación, 341, 829-844. https://n9.cl/vsius
  • Ballantyne, J. (2007). Integration, contextualization and continuity: three themes for the development of effective music teacher education programmes. International Journal of Music Education, 25(2), 119-136. https://doi.org/10.1177/0255761407079955
  • Ballantyne, J., Kerchner, J.L. y Aróstegui, J.L. (2012). Developing music teacher identities: An international multi-site study. International Journal of Music Education, 30(3), 211-226. https://doi.org/10.1177/0255761411433720
  • Bisquerra Alzina, R. (coord.) (2012). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Blanco García, Y. y Peñalba Acitores, A. (2020). La formación de futuros docentes de música en las universidades de Castilla y León: creatividad, ciudadanía y aprendizaje permanente como claves del cambio educativo. Revista Electrónica de LEEME, 46, 166-186. https://doi.org/10.7203/LEEME.46.17756
  • Calderón Garrido, D., Cisneros, P., García, I.D., Fernández, D. y De las Heras Fernández, R. (2019). La tecnología musical en la educación musical: una revisión de la literatura científica. Revista Electrónica Complutense de Educación Musical, 16, 43-55. https://doi.org/10.5209/reciem.60768
  • Calderón, D., Gustems, J. y Carrera, X. (2020). Música y TIC en los grados de maestro: contenidos y actividades en los planes docentes. En Llibre d’actes de la I Conferència Internacional de Recerca en Educació. Educació 2019: reptes, tendències i compromisos (pp. 256-262). Institut de Recerca en Educació (IRE-UB). https://n9.cl/qz1umo
  • Carrillo Aguilera, C., Viladot Vallverdú, L. y Pérez Moreno, J. (2017). Impacto de la educación musical: una revisión de la literatura científica. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 14, 61-74. https://doi.org/10.5209/RECIEM.54828
  • Conway, C. (2001). What has research told us about the beginning music teacher? Journal of Music Teacher Education, 10(2), 14-22. https://doi.org/10.1177/10570837010100020104
  • Darling-Hammond, L. (2000). How teacher education matters. Journal of Teacher Education, 51(3), 166-173. https://doi.org/10.1177/0022487100051003002
  • Díez Latorre, N. (2018). La formación en TIC de los pedagogos de música. Análisis de la situación en las Enseñanzas Superiores de Música. Revista Electrónica de LEEME, 42, 31-51. https://doi.org/10.7203/LEEME.42.13067
  • Escudero, J.M., Martínez Domínguez, B. y Nieto, J.M. (2018). Las TIC en la formación continua del profesorado en el contexto español. Revista de educación, 382, 57-80. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2018-382-392
  • Fernández Fermín, C. y Paredes Corella, C. A. (2023). El potencial pedagógico de las TIC en el aula de música en la Unidad Educativa Fiscomisional Sagrado Corazón. Polo del Conocimiento, 82, 40-58. https://n9.cl/zvx86
  • Galbis López, V. (2019). ¿Mozart era un mutante? Propuestas didácticas sobre la música preexistente en el cine de superhéroes. Popular Music Research Today, 1(2), 25-40. https://doi.org/10.14201/pmrt.20615
  • Gértrudix Barrio, F. y Gértrudix Barrio, M. (2014). Herramientas y recursos para la creación y consumo musical en la web 2.0. Aplicaciones y potencialidades educativas. Educación XX1, 17(2), 313-336. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.2.11493
  • Giráldez Hayes, A. (2022). La competencia cultural artística en la educación obligatoria y en la formación inicial del profesorado. Periférica Internacional, 1(10), 41-54. https://doi.org/10.25267/Periferica.2009.i10.03
  • Ivanova, A. y Siebenaler, D. (2018). La formación del profesorado de música en la Universidad Complutense de Madrid y la Universidad Estatal de California: Un estudio comparado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22, 295-315. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8003
  • Korsakova, I., Belogragin, V., Putria, E., Islamova, N., Mozdykova, T. y Kuzinchkina, S. (2020). Modern methods of forming the motivational sphere of students in music classes. En 8th Innovative Technologies in Science and Education, ITSE 2020. E3S Web of Conferences, 210. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202021018125
  • Krueger, P.J. (2000). Beginning music teachers: Will they leave the profession? Update: Applications of Research in Music Education, 19(1), 22-26. https://doi.org/10.1177/875512330001900105
  • López García, N.J., Madrid Vivar, D. y De Moya Martínez, M.V. (2017). La formación musical en los planes de estudios para maestros de Primaria en la Universidad de Castilla-La Mancha. Estudios Pedagógicos, 43(1), 423-438. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000100024
  • López Herrera, A. y Oropeza Tena, R. (2013). Influencia del conocimiento musical sobre el gusto musical. Acta de Investigación Psicológica, 3(2), 1163-1179. https://doi.org/10.1016/S2007-4719(13)70959-1
  • Moore, E., Schaefer, R.S., Bastin, M.E., Roberts, N. y Overy, K. (2014). Can Musical Training Influence Brain Connectivity? Evidence from Diffusion Tensor MRI. Brain Sci. 4(2), 405-427. https://doi.org/10.3390/brainsci4020405
  • Pereira Pérez, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29. https://doi.org/10.15359/ree.15-1.2
  • Pitts, A. y Kwami, R. (2002). Raising students’ performance in music composition through the use of information and communication technology: a survey of secondary schools in England. British Journal of Music Education, 19(1), 61-71. https://doi.org/10.1017/S0265051702000141
  • Reyes López, M.L. (2010). Evaluación de los planes de estudio de formación del profesorado de educación musical: España. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14(2), 67-81. https://n9.cl/9m1e9
  • Richards, C. y Killen, R. (1993). Problems of beginning teachers: Perceptions of pre-service music teachers. Research Studies in Music Education, 1(1), 40-51. https://doi.org/10.1177/1321103X9300100105
  • Rodríguez Quiles, J.A. (2018). La música como rizoma. Bases para una educación musical performativa. Revista musical chilena, 229, 139-150. https://n9.cl/oo6v8
  • Román Álvarez, M. (2017). Tecnología al servicio de la educación musical. Revista Española de Pedagogía, 75(268), 481-495. https://doi.org/10.22550/REP75-3-2017-09
  • Romero Naranjo, F.J. y Alonso Sanz, A. (2013). Percusión corporal y ‘Stepping’ en la cultura visual norteamericana. En J. Vera Guarinos, J.A. Bornay Llineres, V.J. Ruiz Antón y F.J. Romero Naranjo (Eds.), Una perspectiva caleidoscópica (pp. 185-195). Letra de Palo. https://n9.cl/u4sll
  • Sadío Ramos, F. J., Ortiz Molina, M. A., y Bernabé Villodre, M. del M. (2020). La formación del profesorado de Música para potenciar la creatividad desde la utilización de las TIC: una experiencia biográfica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2). https://doi.org/10.6018/reifop.422891
  • Tejada Giménez, J. y Thayer Morel, T. (2019). Diseño, implementación y evaluación de una intervención de formación en tecnología musical basada en TPACK y ABP en la formación inicial del profesorado de música de Educación Secundaria. RELATEC, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 18(2), 9-30. https://doi.org/10.17398/1695-288X.18.2.9
  • Temmerman, N. (1997). An investigation of undergraduate music education curriculum content in primary teacher education programmes in Australia. International Journal of Music Education, 30, 26-34. https://doi.org/10.1177/025576149703000104
  • Tucker, O.G. (2020). Preservice music teacher occupational identity development in an early field experience. Journal of Music Teacher Education, 30(1), 39-52. https://doi.org/10.1177/1057083720935852
  • Vernia Carrasco, A.M. (2020). Educación musical en el panorama español. Contexto, niveles y perfiles educativos. Didacticae, 7, 17-29. https://doi.org/10.1344/did.2020.7.17-29
  • Webster, P.R. (2012). Key research in music technology and music teaching and learning. Journal of Music, Technology & Education, 4(2-3), 115-130. https://doi.org/10.1386/jmte.4.2-3.115_1
  • Yuksel, G. (2020). Metaphors of the prospective teachers regarding the concept of music. Cypriot Journal of Education Sciences, 15(4), 651-666. https://orcid.org/0000-0002-6619-275X