Órganos plastinadosrecursos para una propuesta de innovación educativa STEM en Educación Secundaria

  1. Delgado Ruiz, Maria del Carmen 1
  2. Bernal Sánchez, Rocío 1
  3. López Albors , Octavio 1
  4. Latorre Reviriego, Rafael 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa

ISSN: 2529-9638

Ano de publicación: 2023

Número: 15

Páxinas: 103-119

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/RIITE.575831 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Outras publicacións en: Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa

Resumo

Plastinated organs are real anatomical parts obtained in a laboratory, imperishable, non-toxic, and can be used in any educational scenario. This paper presents a novel educational experience for the STEM field based on the use of plastinated organs of animal origin. An innovative educational proposal was designed for the 3rd year of ESO and was evaluated in four secondary schools during four weeks. The instructional design of the proposal was based on active methods with direct manipulation of the plastinated organs and a series of digital resources in the form of videos, materials for gamified activities, questionnaires and interactive educational resources. To evaluate the experience, a mixed method was used that included the collection of quantitative and qualitative data through questionnaires and focus groups with teachers and students. The results showed a high level of satisfaction among all the educational agents involved in the experience, both teachers and students. The main limitations pointed out were the lack of time, the lack of adaptation to the timetables and teaching programs of the centers, the experimentation with only one of the segments of the STEM field and the lack of homogeneity of the participating samples. In spite of all this, it can be concluded that the use of plastinated organs in secondary education offers ample possibilities for promoting the use of these organs in the STEM field, while guaranteeing high rates of teacher and student satisfaction.

Referencias bibliográficas

  • Aiche, M. (2011). Enseigner le projet d''architecture: Analyse des pratiques pédagogiques à la lumière des méthodes pédagogiques actives d''apprentissage. OmniScriptum.
  • Asinc Benites, E. y Alvarado Barzallo, S. (2019). Steam como enfoque interdisciplinario e inclusivo para desarrollar las potencialidades y competencias actuales. Identidad Bolivariana, 13(1), 1-12. http://bitly.ws/CDLV
  • Celis Cuervo, D. A. y González Reyes, R. A. (2021). Aporte de la metodología Steam en los procesos curriculares. Revista Boletín Redipe, 10(8), 279-302. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i8.1405
  • Creswell, J. W. (2009). Research Design. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. s. (V. Knight, Ed.). SAGE Publication Inc. http://bitly.ws/xfiG
  • Comisión Europea. (2012). El desarrollo de las competencias clave en el contexto escolar en Europa: Desafíos y oportunidades para la política en la materia. Informe de Eurydice. Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. http://bitly.ws/CDN4
  • Deci, E. L., Connell, J. P. & Ryan, R. M. (1989). Self-determination in a work organization. Journal of Applied Psychology, 74(4), 580–590. https://doi.org/10.1037/0021-9010.74.4.580
  • Díaz Loaísiga, J. J. y Guzmán Mercado, S. Y. (2019). Uso de los medios didácticos para el aprendizaje de las Ciencias Naturales [Trabajo investigativo de Seminario de graduación para optar al Título de Técnico Superior en Pedagogía con mención en Educación Primaria]. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. https://bitly.ws/ZYLM
  • Dougherty, D. (2013). The maker mindset. In Desing, make, play. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203108352
  • Douglas, C. & Glover, R. (2003). Plastination: Preservation Technology Enhances Biology Teaching. The American Biology Teacher, 65(7), 503–510. https://doi.org/10.2307/4451549
  • Henry, R., von Hagens, G. & Seamans G. (2019) Cold temperature/Biodur®/S10/von Hagens'—Silicone plastination technique. Anat Histol Embryol, 48, 532–538. http://doi.org/10.1111/ahe.12472
  • Hernández, S. R., Fernández, C. C. y Baptista, L.P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. http://bitly.ws/wxLH
  • Jones, E. A., Jiménez, C. A., Ormeño, P. I. y Poblete, N. A. (2022). Metodologías activas para la enseñanza de programación a estudiantes de ingeniería civil informática. Formación universitaria, 15(3), 53-60. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000300053
  • Keon, M. (2006). Carl D. Perkins career and technical education improvement act of 2006. Washington D.C: Government Publishing Office. http://bitly.ws/CDPV
  • Latorre, R., García-Sanz, M.P., Moreno, M., Hernández, F., Gil, F., López Albors, O., Ayala, M.D., Ramírez, G., Vázquez, JM., Arencibia, A. y Henry. R.H. (2007). How useful is plastination in learning anatomy? Journal Veterinary Medical Education, 34(2), 172-176 http://doi.org/10.3138/jvme.34.2.172
  • López Albors, O., Gil Cano, F. & Latorre Reviriego, R. (2021). Órganos plastinados como recurso de innovación docente en biología de educación secundaria. EDUCA. Revista Internacional Para La Calidad Educativa, 2(1), 86–99. http://bitly.ws/CD85
  • McMillan, J.H. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Pearson. http://bitly.ws/CDL8
  • Nguyen, V.H., Pham, P.T., Joo, K. & Jeter, C.B. (2019) Dental students’ and residents’ opinions and performance of anatomy learning via cadavers or plastinated specimens. Journal of Plastination, 31(1), 6-13. https://doi.org/10.56507/KMZL8564
  • Noguero, F. L. (2005). Metodología participativa en la enseñanza universitaria (Vol. 9). Narcea Ediciones.
  • Papert, S. (1987). Desafío a la mente: computadoras y Educación. Galápago.
  • Pitt, J. (2009). Blurring the boundaries STEM education and education for sustainable development. Design and technology education: an international journal, 14(1), 37-48. http://bitly.ws/CDQo
  • Reinking, A. & Martin, B. (2018). The gender gap in STEM fields: Theories, movements, and ideas to engage girls in STEM. Journal of New Approaches in Educational Research, 7(2), 148-153.https://doi.org/10.7821/naer.2018.7.271
  • Santillán Aguirre, J. P., Cadena Vaca, V. del C. y Cadena Vaca, M. (2019). Educación Steam: entrada a la sociedad del conocimiento. Ciencia Digital, 3(34), 212-227. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v3i3.4..847
  • Suárez-Ramos, J. C. (2017). Importancia del uso de recursos didácticos en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las ciencias biológicas para la estimulación visual del estudiantado. Revista Electrónica Educare, 21(2), 1. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.22
  • William, S. & Rae, G. (2019). Exciting New Orleans youth with plastinated anatomical specimens. Faseb Journal: Experimental Biology 2019 Meeting Abstracts, 33(1), 441.2-441.2. https://doi.org/10.1096/fasebj.2019.33.1_supplement.441.2
  • Yakman, G. (2008). STEAM education: An overview of creating a model of integrative education. [Conference]. En Pupils’ Attitudes Towards Technology (PATT-15). Salt Lake City, USA. https://bitly.ws/ZYIU