La figura del director de orquesta en "Mozart in the jungle"realidad o ficción

  1. Norberto López Núñez 1
  2. Alba María López Melgarejo 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Quaderns de Cine
  1. Ruiz Antón, Vicente J. (coord.)

ISSN: 1888-4571

Year of publication: 2023

Issue Title: La música para el audiovisual

Issue: 19

Pages: 39-46

Type: Article

More publications in: Quaderns de Cine

Abstract

Mozart in the Jungle (2014-2018) is a television series whose plot takes place in the context of the New York Philharmonic Orchestra conducted by Rodrigo de Sousa, inspired by Gustavo Dudamel. This study aims to determine the degree of reality or fiction of the interventions of the conductor in front of the orchestra on the small screen. A qualitative methodology and two data collection instruments have been used: a record sheet on the film technical data of the scenes where the director intervenes and a questionnaire for directors. The results show that in the director’s attitudes in the series there is more fiction than reality. Among the similarities found between the actions of the director of the small screen and the participants of this study, they coincide in greeting the musicians at the beginning of the rehearsal, congratulating, joking, humming passages, or using metaphors.

Bibliographic References

  • Fernández Rojas, P., «Normatividad, conocimiento y agencia en el arte de la dirección de orquesta. Un ensayo wittgensteiniano contra el dogma de una técnica directorial unívoca», Thémata. Revista de Filosofía, 51 (2015), pp. 169-188. DOI: 10.12795/ themata.2015.i51.09.
  • López Melgarejo, A.M., y López Núñez, N., «Las referencias a obras y compositores en Mozart in the Jungle. El texto como un elemento de la banda sonora», Popular Music Research Today, 4,1 (2022), pp. 85-97. DOI: https://doi.org/10.14201/pmrt.29610.
  • Manchado Torres, M. L., «Totem y tabú. Mujeres en la dirección orquestal», Revista de investigación musical: territorios para el arte, 6 (2015), pp. 577-591.
  • Martínez Pegalajar, P., «El director de orquesta en el ensayo: análisis teórico y práctico», Música: Revista del Real Conservatorio Superior de Música de Madrid¸ 26 (2019), pp. 179-201.
  • Soler Campo, S., y Saneleuterio, E., «La dirección orquestal y su dimensión social: hacia la inclusión de la mujer», Feminismo/s, 39 (2020), pp. 287-307. DOI: https://doi. org/10.14198/fem.2022.39.11
  • Vela González, M., «Aproximación metodológica al estudio de la dirección orquestal desde el punto de vista de la obra musical», Cuadernos de Investigación Musical, 14 (2022),pp. 223-249. DOI: https://doi.org/10.18239/invesmusic.2022.14.06
  • Villareal Rodríguez, G. R., «Evolución y desarrollo de la dirección orquestal en México y el mundo». Revista iberoamericana de las Ciencia Sociales y Humanísticas, Vol. 5, 9 (2016), pp. 205-235.