Desarrollo y pruebas psicométricas de una escala estandarizada de autoinforme para evaluar el método acuático comprensivo en educadores acuáticos

  1. Irene Castañón-Rubio 1
  2. Luciane de Paula Borges 2
  3. Juan Antonio Moreno-Murcia 3
  1. 1 Instituto Superior de Formación Profesional San Antonio (España).
  2. 2 Centro de Enseñanza Samaniego. (España)
  3. 3 Universidad Miguel Hernández (España)
Journal:
Revista de investigación en actividades acuáticas

ISSN: 2530-805X

Year of publication: 2022

Volume: 6

Issue: 12

Pages: 68-76

Type: Article

More publications in: Revista de investigación en actividades acuáticas

Abstract

Background: The comprehensive aquatic method is presented as a way of teaching in the aquatic environment that optimises student learning. Although its measurement may be essential, standardised self-reports are not yet available. Goals: This study aims to describe the development and the psychometric evaluation of the Comprehensive Aquatic Method Measurement Scale (CAMMS), a new standardised self-report to measure teaching methodology in the aquatic environment. The construction of the scale was based on previous relevant research and the participation of researchers and practitioners, experts in aquatic education. Method: A total of 3, 9, 53, 194, 374 and 26 aquatic educators participated in the validation. Results: Through the Delphi method, exploratory and confirmatory factor analyses supported a three-factor structure of the EMMAC, consisting of 26 items measuring a way of teaching that approximates the Comprehensive Aquatic Method. Internal consistency (Ω ranging from .73 to .83), adequate test-retest reliability and evidence of convergent validity. Conclusions: This study provides initial support for the use of the EMMAC by aquatic educators, suggesting that it is a promising tool for a quick and easy-to-administer measure to identify whether the teaching approach used by the educator approximates the Comprehensive Aquatic Method.

Bibliographic References

  • Abad-Robles, M. T., Collado-Mateo, D., Fernández-Espínola, C., Castillo, E., & Giménez, F. J. (2020). Effects of Teaching Games on Decision Making and Skill Execution: A Systematic Review and Meta- Analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 505. https://doi.org/10.3390/ijerph17020505
  • Albarracín, A. & Moreno-Murcia, J. A. (2018). Natación a la escuela. Hacia una alfabetización acuática. RIAA. Revista de Investigación en Actividades Acuáticas, 2(3), 54-67.
  • Anderson, J. C. & Gerbing, D. W. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions and goodness-of-fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49, 155-173.
  • Anderson, J. C. & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103, 411-423. http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411
  • Bunker, D. & Thorpe, R. (1982). A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of Physical Education, 19, 5-8.
  • Dalkey, N. & Helmer, O. (1962). An experimental application of the Delphi method to the use of experts. California: The RAND Corporation. https://doi.org/10.1287/mnsc.9.3.458
  • De Paula, L. (2017). Método Acuático Comprensivo en Estudiantes de 6 a 11 años. Tesis Doctoral, Universidad Miguel Hernández.
  • De Paula-Borges, L. & Moreno-Murcia, J. A. (2018). Efectos del Método Acuático Comprensivo en estudiantes de 6 y 7 años. RIAA. Revista de Investigación en Actividades Acuáticas, 2(3), 27-36. https://doi.org/10.21134/riaa.v2i3.1426
  • De Paula, L. & Moreno, J. A. (2005). Propuesta de aprendizaje de los contenidos conceptuales en niños de 8-9 años a través del método acuático comprensivo. En A. Díaz (Ed.), V Congreso Internacional de Educación Física e Interculturalidad. Murcia: ICD.
  • De Paula, L. & Moreno, J. A. (2006). El aprendizaje conceptual en las actividades acuáticas. En M. A. González, J. A. Sánchez y A. Areces (Eds.), IV Congreso de la Asociación Española de Ciencias del Deporte (pp. 498-505). A coruña: Xunta de Galicia.
  • Escobar-Pérez, J. & Cuervo-Martínez, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en edición, 6(1), 27-36 (2008).
  • Fisher, R. A. 1921. “On the "probable error" of a coefficient of correlation deduced from a smallsample.” Metron, 1, 3-32.
  • Gaspar, V., Gil-Arias, A., Del Villar, F., Práxedes, A., & Moreno, A. (2021). How TGfU Influence on Students’ Motivational Outcomes in Physical Education? A Study in Elementary School Context. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, 5407. https://doi.org/10.3390/ijerph18105407
  • Gil-Arias, A., Harvey, S., García-Herreros, F., González-Víllora, S., Práxedes, A., & Moreno, A. (2021). Effect of a hybrid teaching games for understanding/sport education unit on elementary students’ self-determined motivation in physical education.European Physical Education Review, 27(2), 366-383. https://doi.org/10.1177/1356336X20950174
  • Guijarro, E., Rocamora, I., Evangelio, C. & González Víllora, S. (2020). El modelo de Educación Deportiva en España: una revisión sistemática (Sport Education Model in Spain: a systematic review). Retos, 38, 886-894. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.77249
  • Hu, L. & Bentler, P. (1995). Evaluating model fit. In R. Hoyle (Ed.), Structural equation modelling: Concepts, issues and applications (pp.76-99). Thousand Oaks, CA: Sage Publications
  • Kaiser, H. F. (1970). A second generation little jiffy. Psychometrika, 35(4), 401–415. https://doi.org/10.1007/BF02291817
  • Light, R. L. & Curry, C. (2021). The body and learning though game sense. Game Sense for Teaching and Coaching: International Perspectives. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003131557
  • Light, R. & Wallian, N. (2008). A constructivist-informed apprach to teaching swimming. Quest, 60(3), 387-404. Richard, L. & Nathalie, W. (2008). A Constructivist-Informed Approach to Teaching Swimming. Quest, 60(3), 387- 404. https://doi.org/10.1080/00336297.2008.10483588
  • Manninen, M. & Campbell, S. (2021). The effect of the Sport Education Model on basic needs, intrinsic motivation and prosocial attitudes: A systematic review and multilevel meta-analysis. European Physical Education Review, 1-22. https://doi.org/10.1177/1356336X211017938
  • Morales-Belando, M. T., Kirk, D. & Arias-Estero, J. L. (2021). A Systematic Review of Teaching Games for Understanding Intervention Studies from A Practice-Referenced Perspective. Research Quarterly for Exercise and Sport, 93(2), 1-12. https://doi.org/10.1080/02701367.2021.1897066
  • Moreno, J. A. (1998). ¿Hacia dónde vamos en la metodología de las actividades acuáticas? Lecturas: Educación Física y Deportes, 11.
  • Moreno-Murcia, J. A. & Albarracín, A. (2017). Adquisición de las habilidades motrices acuáticas como paso previo a las habilidades deportivas acuáticas. En F. Navarro, M. Gonzálvez, y D. Juárez (Eds.), Natación +. Un compendio sobre la natación actual desde la enseñanza hasta la gestión (pp. 633-686). Madrid: RFEN y Cultiva Libros.
  • Moreno-Murcia, J. A. & González-Gómez, J. M. (2022). La motivación en el método acuático comprensivo. En J. A. Moreno-Murcia, A. Albarracín y L. de Paula (Eds.), Aportes pedagógicos acuáticos (pp. 97-104). sb Editorial.
  • Moreno, J. A. & Gutiérrez, M. (1998a). Propuesta de un modelo comprensivo del aprendizaje de las actividades acuáticas a través del juego. Apunts: Educación Física y Deportes, 52, 16-24.
  • Moreno, J. A. & Gutiérrez, M. (1998b). Bases metodológicas para el aprendizaje de las actividades acuáticas educativas. Inde.
  • Moreno-Murcia, J. A. & Ruiz, L. M. (2019). Cómo lograr la competencia acuática: El método acuático comprensivo. Sb Editorial
  • Moreno-Murcia, J. A., Huéscar, E., Polo, R., López, E., Carbonell, B., & Meseguer, S. (2016). Efecto de los cuentos en la competencia acuática real y percibida en infantes / Tales Effect in Real and Perceived Aquatic Competence in Preschoolers. Revista Internacional de Medicina y ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 16(1), 127-138. http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2016.61.010
  • Moreno-Murcia, J. A., Huéscar, E., & Richart-Parra, J. A. (2017). Acquisition of Aquatic Motor Skills Through Children’s Motor Stories. International Journal of Aquatic Research and Education, 10(3). https://doi.org/10.25035/ijare.10.03.01
  • Pérez-González, A. M., Valero-Valenzuela, A., Moreno-Murcia, J. A., & Sánchez-Alcaraz, B. J. (2019). Systematic Review of Autonomy Support in Physical Education. Apunts. Educación Física y Deportes, 138, 51-61. https://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2019/4).138.04
  • Read, B. (1988). General Games. Notas de la asignatura. L.U.T., Loughborough.
  • Ruiz, C. N. (2021). Constructivismo y pedagogía en la educación de la natación. Ciencia y Educación-Revista Científica, 2(5), 6-15. Ruiz, L. M. (2017). Competencia motriz acuática: Una cuestión de edades. Revista de Investigación en Actividades Acuáticas, 1(3), 16-22. https://doi.org/10.21134/riaa.v1i1.390
  • Salar, C. (2017). Evaluación del desarrollo evolutivo acuático y efecto de una metodología activa en niños de 6 a 36 meses. Tesis doctoral. Universidad Cardenal herrera, Elche.
  • Salar-Andreu, C. S., Moreno-Murcia, J. A., & Ruiz-Pérez, L. M. (2018). Validación del inventario evolutivo acuático IDEA de 6 a 12 meses / Validation on the Inventory of Evolutionary Aquatic Development IEAD (IDEA) in 6 To 12 Month Old Babies. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 18(71) 555-576. http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2018.71.010
  • Salazar-Ayala, C. & Gastélum-Cuadras, G. (2020). Teoría de la autodeterminación en el contexto de educación física: Una revisión sistemática (Self-determination Theory in the Physical Education context: A systematic review). Retos, 38, 838-844. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.72729
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2007). Experimental designs using ANOVA. Thomson/Brooks/Cole.
  • Tendinha, R., Alves, M. D., Freitas, T., Appleton, G., Gonçalves, L., Ihle, A., Gouveia, É. R., & Marques, A. (2021). Impacto del modelo de educación deportiva en educación física en la motivación de los estudiantes: una revisión sistemática. Children, 8, 588. https://doi.org/10.3390/children8070588
  • Vansteenkiste, M., Ryan, R. M., & Soenens, B. (2020). Basic psychological need theory: Advancements, critical themes, and future directions. Motivation and Emotion, 44, 1-31. https://doi.org/10.1007/s11031-019-09818-1
  • Vasconcellos, D., Parker, P. D., Hilland, T., Cinelli, R., Owen, K. B., Kapsal, N., Lee, J., Antczak, D., Ntoumanis, N., Ryan, R. M., & Lonsdale, C. (2020). Self-Determination Theory Applied to Physical Education: A Systematic Review and Meta-Analysis. Journal of Educational Psychology, 112(7), 1444-1469. https://doi.org/10.1037/edu0000420