Estilo de enseñanza, apoyo a la autonomía y competencias en adolescentes

  1. Juan Antonio Moreno Murcia 1
  2. M. Llorca Cano 1
  3. Elisa Huéscar Hernández 1
  1. 1 Universidad Miguel Hernández de Elche
    info

    Universidad Miguel Hernández de Elche

    Elche, España

    ROR https://ror.org/01azzms13

Zeitschrift:
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

ISSN: 1577-0354

Datum der Publikation: 2020

Ausgabe: 20

Nummer: 80

Seiten: 563-576

Art: Artikel

DOI: 10.15366/RIMCAFD2020.80.007 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

Zusammenfassung

The objective of the study was to verify the predictive power of teaching styles on autonomy support and key competences in adolescent students in physical education classes. The sample consisted of 475 students (M = 15.43, SD = 1.13) from eight centers of a large Spanish province, which were measured the perception of teaching styles, support for autonomy and key competences. After stepwise linear regression analyzes, active teaching styles (individualizing, participatory and socializing, cognitive and creative) predicted in a significant and positive way support for autonomy and key competences with an explained variance of 44% and 17%, respectively. The active teaching styles positively predict both the support for teacher autonomy and the acquisition of key competences by students in physical education. In conclusion, this study shows a relationship between teaching styles, autonomy support and key competences development.

Bibliographische Referenzen

  • Alarcon, T., y Reyno, A. M. (2009). Estilos de enseñanza en educación física: Estudio transversal. Habilidad Motriz: Revista de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 33, 15-24.
  • Bartholomew, K., Ntoumanis, N., Mouratidis, A., Katartzi, E., Thøgersen-Ntoumani, C., y Vlachopoulos, S. (2018). Beware of your teaching style: A school-year long investigation of controlling teaching and student motivational experiences. Learning and Instruction, 53, 50-63. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.07. 006
  • Blandón, M., Molina, V., y Vergara, E. (2005). Los estilos directivos y la violencia escolar. Las prácticas de la educación física. Revista Iberoamericana de Educación, 38, 87-103.
  • Blázquez, D. (2016). Métodos de enseñanza en educación física. Enfoques innovadores para la enseñanza de competencias. Barcelona: INDE.
  • Cheon, S. H., y Reeve, J. (2015). A classroom-based intervention to help teachers decrease students' amotivation. Contemporary Educational Psychology, 40, 99-111. https://doi.org/10.1016/J.CEDPSYCH.2014.06.004
  • Cothran, D., Kulinna, P. H., y Ward, E. (2000). Students’ experiences with and perceptions of teaching styles. Journal of Research and Development in Education, 34(1), 93-103.
  • Deci, E. L., y Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227e268. http://dx.doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01.
  • Delgado, M. A. (1991). Los estilos de enseñanza en la Educación Física: propuesta para una reforma de la enseñanza. Granada: Universidad de Granada.
  • Delgado, M. Á., y Sicilia, A. (2002). Educación física y estilos de enseñanza: análisis de la participación del alumnado desde un modelo socio-cultural del conocimiento escolar. Barcelona: INDE.
  • DESECO-OCDE. (2002). Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations. Summary of the final report “Key Competencies for a Successful Life and a Well-Functioning Society” en http://www.portal- stat.admin.ch/deseco/deseco_finalreport_summary.pdf.
  • Fernández, A. (2006). Metodologías activas para la enseñanza de competencias. Educatio siglo XXI, 24, 35-56.
  • Figueras, S., Capllonch, M., Blázquez, D., y Monzonís, N. (2016). Competencias básicas y educación física: Estudios e investigaciones. Apunts. Educación Física y Deportes, 123, 34-43. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.cat.(2016/1).123.04
  • González-Peiteado, M., y Pino-Juste, M. (2013). Aproximación a las representaciones y creencias del alumnado de Magisterio sobre los estilos de enseñanza. Educación XX1, 17(1), 83-110. https://doi:10.5944/educxx1.17.1.10706
  • Gustavsson, P., Jirwem, M., Aurell, J., Miller, E., y Rudman, A. (2016). Autonomy supportive interventions in schools: A review. Karolinska Institutet.
  • Gutiérrez-Díaz, D., García-López, L. M., Pastor-Vicedo, J. C., Romo-Pérez, V., Eirín-Nemiña, R., y Fernández-Bustos J. G. (2017). Percepción del profesorado sobre la contribución, dificultades e importancia de la Educación Física en el enfoque por competencias. Retos, Nuevas tendencias en Educación Física Deportes y Recreación, 31 , 34-39. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.49090
  • Gutiérrez, M., y Tomás, J. M. (2018). Clima motivacional en clase, motivación y éxito académico en estudiantes universitarios. Revista de Psicodidáctica, 23(2)94-101. http://dx.doi10.1016/j.psicod.2018.02.001
  • Haerens, L., Aelterman, N., Vansteenkiste, M., y Soenens, B. (2015). Do perceived autonomy-supportive and controlling teaching relate to physical education students’ motivation al experiences through unique pathways? Distinguishing between the bright and the dark side of motivation. Psychology of Sport and Exercise, 16 , 26-36. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2014.08.013
  • Haerens, L., Vanstennkiste, M., Aelterman, N., y Van den Berghe, L. (2016). Toward a systematic study of the dark side of the student motivation: Antecedents and consequences of teachers’ controlling behaviours . En W. Liu, J. Keng y R. Ryan (Eds.), Building Autonomous Learnes. Perspectives from reseach and practice using self-determination theory (pp. 59-81). Singapore: Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-287-630-0_4
  • Halász, G., y Michel, A. (2011). Key competences in Europe: interretation policy formulation and implementation. European Journal of Educatiom, 46(3), 289-306. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2011.01491.x
  • Hein, V. (2015). Relation of teacher’s behaviour and motivation to learning outcomes. Sporto Molkas , 2(80), 4-10.
  • Hortigu?ela, D., Pérez, A., y Abella, V. (2016). ¿Cómo perciben las competencias básicas los docentes? Estudio cualitativo sobre su incorporación como herramienta de aprendizaje. Qualitative Research in Education, 5(1), 25-48. http://dx.doi10.17583/qre.2016.1348.
  • Isaza, L., y Henao, G. C. (2012). Actitudes-estilo de enseñanza: su relación con el rendimiento académico. International Journal of Psychological Research, 5(1), 133-141.
  • Jaakkola, T., y Watt, A. (2011). Finnish physical education teachers’ self-reported use and perceptions of Mosston and Ashworth’s teaching styles. Journal of Teaching in Physical Education, 30(3), 248-262. https://doi.org/ 10.1123/jtpe.30.3.248
  • Jang, H., Kim, E. J., y Reeve, J. (2016). Why students become more engaged or more disengaged during the semester: A self-determination theory dual-process model. Learning and Instruction, 43, 27-38. http://dx.doi 10.1016/j.learninstruc.2016.01.002
  • Kulinna, P., y Cothran, D. (2003). Physical education teachers’ self-reported use and perceptions of various teaching styles. Learning and Instruction, 13, 597-609. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00044-0
  • Lee, W., y Reeve, J. (2013). Self-determined, but not non self-determined, motivation predicts activations in the anterior insular cortex: an fMRI study of personal agency. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 8(5), 538-545. https://doi.org/10.1093/scan/nss029
  • LOCE: Ley Orga?nica 10/2002, de 23 de diciembre, de Calidad de la Educacio?n. Publicado en B.O.E. no 307 de 24 de diciembre.
  • LOE: Ley Orga?nica 2/2006, de 3 de Mayo, de Educacio?n. Publicado en B.O.E. no 106, de 4 de Mayo.
  • Lochbaum, M., y Jean-Noel, J. (2016). Percibed autonomy-support instruction and students outcomes in physical education and leisure-time: a meta-analytic review of correlates. Ricyde. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 43(12), 29-47. http://dx.doi.org/10.5232/ricyde2016.04302
  • LOMCE: Ley Orga?nica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Publicado en B.O.E. no 295 de 10 de diciembre.
  • Merino, J. A., García, S., y Valero, A. (2014). Valoración de los Estilos de Enseñanza por Parte de los Docentes de Educación Física de la Ciudad de Murcia. Revista de Educación Física: Renovar la teoría y práctica, 133, 35-42.
  • Merino-Barrero, J. A., Valero-Valenzuela, A., y Moreno-Murcia, J. A. (2017). Análisis psicométrico del cuestionario estilos de enseñanza en educación física (EEEF)/Psychometric Analysis of the Teaching Styles Survey in Physical Education (TSPE). Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 17(66), 225-241. https://doi.org/10.15366/rimcafd2017.66.002
  • Moreno-Murcia, J. A., Huéscar, E., Andrés-Fabra, A., y Sánchez-Latorre, F. (2020). Medición del apoyo a la autonomía y estilo controlador en educación física: relación con el feed-back. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 21(1), 1-16. https://doi.org/10.29035/rcaf.21.1.3
  • Moreno-Murcia, J. A., Ruiz, M., y Vera, J. A. (2015). Predicción del soporte de autonomía, los mediadores psicológicos y la motivación académica sobre las competencias básicas en estudiantes adolescentes. Revista de Psicodidáctica, 20(2), 359-376. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.11655
  • Morillo, J. P., Reigal, R. E., y Hernández-Mendo, A. (2018) Orientación motivacional, apoyo a la autonomía y necesidades psicológicas en balonmano playa/ Motivational Orientation, Autonomy Support and Psychological Needs in Beach Handball. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte,18(69), 103-117 https://doi.org/10.15366/rimcafd2018.69.007
  • Morgan, K., Kingston, K., y Sproule, J. (2005). Effects of different teaching styles on the teacher behaviours that influence motivational climate and pupils’ motivation in physical education. European Physical Education Review, 11(3), 257-285. https://doi.org/10.1177/1356336X05056651
  • OCDE (2002). Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations. Pari?s: OCDE.
  • OCDE (2005). The definition and Selection of key Competencies. Executive Summary. Pari?s: OCDE.
  • Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato (Madrid, España, BOE 29-1-15).
  • Pitsi, A., Digelidis, N., y Papaioannou, A. (2015). The effects of reciprocal and self-check teaching styles in students’ intrinsic-extrinsic motivation, enjoyment and autonomy in teaching traditional Greek dances. Journal of Physical Education and Sport, 15(2), 352.
  • Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato (Madrid, España, BOE 3-1-15).
  • Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria (Madrid, España, BOE 1-3-14).
  • Reeve, J. (2009). Why teachers adopt a controlling motivation style toward students and how they can become more autonomy supportive. Educational Psychologist, 44, 159-175. http://dx.doi.org/10.1080/00461520903028990
  • Reeve, J. (2016). Autonomy-supportive teaching: What it is, how to do it. En J. C. K. Wang, W. C. Liu, y R. M. Ryan's (Eds.). Building autonomous learners: Perspectives from research and practice using self-determination theory (pp. 129-152). Singapore: Springer (Chpt 5).
  • Ryan, R. M., y Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: Guilford Press. http://dx.doi.org/10.7202/1041847ar
  • Silva, P. C. da C., Sicilia, Á., Burgueño, R., y Lirola, M. J. (2018) Motivación educativa en la formación inicial del profesorado de educación física / Academic Motivation in Physical Education Teacher Education. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 18(71), 537-554 http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2018.71.009
  • Smith, N., Tessier, D., Tzioumakis, Y., Quested, E., Appleton, P., Sarrazin, P., … Duda, J. L. (2015). Development and validation of the multidimensional motivational climate observation system. Journal of Sport and Exercise Psychology, 37(1), 4-22. http://dx.doi 0.1123/jsep.2014-0059
  • Van de Pol, P. K., Kavussanu, M., y Kompier, M. (2015). Autonomy support and motivational responses across training and competition in individual and team sports. Journal of Applied Social Psychology, 45, 697-710. http://dx.doi10.1111/jasp.12331
  • Wang, J. C. K., Ng, B. L., Liu, W. C., y Ryan, R. M. (2016). Can being autonomy-supportive in teaching improve students’ self-regulation and performance? En Woon Chia Liu, John Chee, Keng Wang y Richard M. Ryan (Eds.), Building Autonomous Learners (pp. 227-243). New York: Springer.
  • Zapatero, J. A., González, Mª. D., y Campos, A. (2013). La evaluación por competencias en Educación Física: Modelos e instrumentos de evaluación utilizados por el profesorado. Ágora,15(3), 180-196.