Hacia una mejor predicción de la percepción de competencia laboral en los universitarios

  1. Juan Antonio Moreno Murcia
  2. Yolanda Silveira Torregrosa
Revista:
REDU: Revista de Docencia Universitaria

ISSN: 1696-1412 1887-4592

Ano de publicación: 2015

Título do exemplar: Epistemologías docentes

Volume: 13

Número: 1

Tipo: Artigo

DOI: 10.4995/REDU.2015.6444 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: REDU: Revista de Docencia Universitaria

Resumo

The aim of this study is designs and validates the Scale of Professional Competence, and determines the predictive power of the variables of teacher ́s care, autonomy, self-determined motivation on perceived professional competence. It has carried out two studies. The sample of study 1 included of 274 university students from eight degrees at the University Miguel Hernández of Elche, and the sample of Study 2 included of 431 college students (202 men and 220 women) from nine degrees of the same university. The teacher ́s care, perceived autonomy, selfdetermined motivation and perceived professional competence was measured. The exploratory factor analysis and internal consistency revealed adequate psychometric measures of Professional Competence Scale. In the study 2, the results of confirmatory factor analysis also indicated goodness of this scale. The linear regression analysis was used to determine if teacher ́s care, autonomy and self-determined motivation predicted the perceived professional competence. It was predicted 35% of explained variance where self-determined motivation was the most predictive factor the perceived professional competence. So, to achieve greater professional competence, could be used a methodology based on the support of autonomy during the training stage.

Referencias bibliográficas

  • Assor, A., Kaplan, H., y Roth, G. (2002). Choice is good, but relevance is excellent: Autonomy-enhancing and -suppressing teacher behaviors predicting students’ engagement in schoolwork. British Journal of EducationalPsychology, 72, 261-278.
  • Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107, 238-246.
  • Bieg, S., Backes, S., y Mittag, W. (2011).The role of intrinsic motivation for teaching, teachers’ care and autonomy support in students’ self-determined motivation. Journal for Educational Research Online, 3(1), 122-140.
  • Bollen, K. A., y Long, J. S. (1993). Testing structural equation models. Newbury Park, CA: Sage.
  • Bono, A. (2010). Los docentes como engranajes fundamentales en la promoción de la motivación de los estudiantes. Revista Iberoamericana de Educación, 54(2).
  • Bunk, G. P. (1994). La transmisión de las competencias de la formación y perfeccionamiento profesionales de la RFA. Revista Europea de Formación Profesional, 1, 8-14.
  • Byrne, B. M. (2001). Structural equation modeling with Amos: Basic concepts, applications and programming. Mahwah, NJ:Erlbaum.
  • Cajide, J., Porto, A., Abeal, C., Barreiro, F., Zamora, E., Expósito, A., y Mosteiro, J. (2002). Competencias adquiridas en la Universidad y habilidades requeridas por los empresarios. Revista de Investigación Educativa, 20(2), 449-467.
  • Carreras Barnés, J. (2005). El concepto de competencia y el diseño de planes de estudio a partir de perfiles competenciales. Dos cuestiones que hay que aclarar en el marco de las EEES. En El Debate sobre las competencias a la enseñanza universitaria (pp. 8-25). Barcelona: ICE UB (documentos de docencia universitaria, nº 5).
  • Chantal, Y., Robin, P., Vernat, J. P., y Bernache-Asollant, I. (2005). Motivation, sportspersonship, and athletic aggression: a mediational analysis. Psychology of Sport and Exercise, 6, 233-249.
  • Cheong, F. (2008). Using a Problem-Based Learning Approach to Teach an Intelligent Systems Course. Journal of Information Technology Education, 7, 47-60.
  • Clemente-Ricolfe, J. S., y Escribá-Pérez, C. (2013). Análisis de la percepción de las competencias genéricas adquiridas en la universidad. Revista de Educación, 362, 535-561.
  • Deci, E. L., y Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
  • Deci, E. L., y Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11, 227-268.
  • Deci, E. L., y Ryan, R. M. (2012). Self-determination theory. En A. W. Kruglanski, P. A. M. Van Lange y E. T. Higgins (Eds.),Handbook of theories social psychology(Vol. 1, pp. 416-437). London: SAGE.
  • Gargallo, B., Sánchez, F., Ros, C., y Ferreras, A. (2010). Estilos docentes de los profesores universitarios. La percepción de los alumnos de los buenos profesores. Revista Iberoamericana de Educación, 51(4).
  • Gillet, N., Rosnet, E., y Vallerand, R. J. (2008). Développementd’uneéchelle de satisfaction des besoins fondamentaux en contextesportif. Canadian Journal of Behavioural Science, 40(4), 230-237.
  • González, D., y Díaz, Y. (2007). La importancia de promover en el aula estrategias de aprendizaje para elevar el nivel académico en los estudiantes de Psicología. Revista Iberoamericana de Educación, 40(1).
  • Hernández, F., Arán, A., y Salmerón, H. (2012). Enfoques de aprendizaje y metodologías de enseñanza en la universidad. Revista Iberoamericana de Educación, 60(3).
  • Hernández, P. F., Rosario, P., y Cuesta Sáez de Tejada, J. D. (2010). Impacto de un programa de autorregulación del aprendizaje en estudiantes de Grado. Revista de Educación, 353, 571-588.
  • Hernández-Nieto, R. A. (2002). Contribuciones al análisis estadístico. Mérida, Venezuela: Universidad de Los Andes.
  • Katz, I., Assor, A., y Kanat, Y. (2008). A projective assessment of autonomous motivation in children: Correlational and experimental evidence.Motivation and Emotion, 32,109-119.
  • Klem, A. M., y Connell, J. P. (2004). Relationships matter: Linking teacher support to student engagement and achievement. Journal of School Health, 74(7), 262-273.
  • Kowal, J., y Fortier, M. S. (1999). Motivational determinants of flow: Contributions from self-determination theory. Journal of Social Psychology, 139, 355-368
  • Leary, H., Walker, A., Shelton, B. E., y Harrison, F. M. (2013). Exploring the Relationships Between Tutor Background, Tutor Training, and Student Learning: A Problem-based Learning Meta-Analysis. Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 7(1), 40- 66.
  • León, J., Domínguez, E., Pérez, A., Núñez, J. L., y Martin-Albo, J. (2011). Traducción y validación de la versión española de la Échelle de Satisfaction des Besoins Psychologiques en el contexto educativo. Anales de Psicología, 28(2), 405-411.
  • López Ruiz, J. I. (2011). Un giro copernicano en la enseñanza universitaria: formación por competencias. Revista de Educación, 356, 279-301
  • Manjón, J. V. G., y López, M. D. C. P. (2008). Espacio Europeo de Educación Superior: competencias profesionales y empleabilidad.Revista Iberoamericana de Educación,46(9), 4.
  • McDonald, R. P., y Marsh, H. W. (1990). Choosing a multivariate model: Non centrality and goodness of fit. Psychological Bulletin, 107, 247-255.
  • Mérida, S. R. (2013). La controvertida aplicación de las competencias en la formación docente universitaria. Revista de Docencia Universitaria, 11(1), 185-212.
  • Miquelon, P., y Vallerand, R. (2006).Goal motives, well-being, and physical health: Happiness and self-realization as psychological resources under challenge.Motivation and Emotion, 30, 259-272.
  • Miquelon, P., Vallerand, R., Grouzet, F., y Cardinal, G. (2005).Perfectionism, academic motivation, and psychological adjustment: An integrative model.Personality and Social Psychology Bulletin, 31,913-924.
  • Moffat, K. J., McConnachie, A., Ross, S., y Morrison, J. M. (2004). First year medical student stress and coping in a problem-based learning medical curriculum. Medical Education, 38(5), 482-291.
  • Monereo, C., y Pozo, J. I. (2003). La cultura educativa en la universidad: nuevos retos para profesores y alumnos. En C. Monereo y J. I. Pozo (Eds.), La universidad ante la nueva cultura educativa. Enseñar y aprender para la autonomía (pp. 15-30). Madrid: Síntesis.
  • Núñez, J. L., Martín-Albo, J., y Navarro, J. G.(2005). Validación de la versión española de la Èchelle de Motivation en Education.Psicothema, 17(2), 344-349.
  • Nunnally, J. C., y Bernstein, I. H. (1994). Psychometric Theory. Nueva York: McGraw-Hill.
  • Ortega, N. M. C. (2010). Competencias emergentes del docente antelas demandas del espacio europeo de educación superior. Revista Española de Educación Comparada, 16, 305-327.
  • Pallisera, M., Fullana, J., Planas, A., y del Valle, A. (2010). La adaptación al espacio europeo de educación superior en España. Los cambios/retos que implica la enseñanza basada en competencias y orientaciones para responder a ellos. Revista Iberoamericana de Educación, 52(4), 1-13.
  • Pérez Vázquez, P. J., y Vila Lladosa, L. E. (2013). La adquisición de competencias para la innovación productiva en la universidad española. Revista de Educación, 361, 429-455.
  • Ratelle, C., Guay, F., Vallerand, R., Larose, S., y Senécal, C. (2007).Autonomous, controlled, and amotivated types of academic motivation: A person-oriented analysis.Journal of Educational Psychology, 99(4), 734-746.
  • Reeve, J., Deci, E. L., y Ryan, R. M. (2004). Self-determination theory: A dialectical framework for understanding socio-cultural influences on student motivation. En D. M. McInerney y S. Van Etten (Eds.), Big theories revisited (pp. 31-60). Greenwich, CT: Information Age Press.
  • Reeve, J., Ryan, R., Deci, E., y Jang, H. (2008). Understanding and promoting autonomous self-regulation: A self-determination perspective. En D. Schunk y B. Zimmerman (Eds.), Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications (pp. 223-244). London: LEA.
  • Röder, B., y Kleine, D. (2007). Selbstbestimmung/Autonomie. En M. Jerusalem, S. Drössler, D. Kleine, J. Klein-HeBling, W. Mittag, y B. Röder (Eds.), Förderung von Selbstwirksamkeitund Selbstbestimmungim Unterricht. Berlin: Humboldt-Universitätzu Berlin.
  • Roth, G., Assor, A., Kaplan, H., y Kanat-Maymon, Y. (2007). Perceived autonomy in teaching: How self-determined teaching may lead to selfdetermined learning. Journal of Educational Psychology, 99, 761-774.
  • Ryan, R. M., Connell, J. P., y Grolnick, W. S. (1992). When achievement is not intrinsically motivated: A theory and assessment of self-regulation in school. En A. K. Boggiano y T. S. Pittman (Eds.), Achievement and motivation: A social-developmental perspective (pp.167-188). New York: Cambridge University Press.
  • Ryan, R. M., y Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
  • Ryan, R. M., y Deci, E. L. (2002). Overview of self-determination theory: An organismic-dialectical perspective. En E. L. Deci y R. M. Ryan (Eds.), Handbook of self-determination research (pp. 3-33). Rochester, NY: University of Rochester Press.
  • Salmerón, L. (2013). Actividades que promueven la transferencia de los aprendizajes: una revisión de la literatura. Revista de Educación, número extraordinario 2013. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2013- EXT-253
  • Sánchez-Elvira, Á., López-González, M., y Fernández-Sánchez, M. (2010). Análisis de las competencias genéricas en los nuevos títulos de grado del EEES en las universidades españolas. Revista de Docencia Universitaria,8(1), 35-73.
  • Semeijn, J., Van Der Velden, R., Heijke, H., Van Der Vleuten, C., y Boshuizen, H. (2005).Competence Indicators in Academic Education and Early Labour Market Success of Graduates in Health Sciences. Maastricht: Research Centre for Education and the Labour Market.
  • Vallerand, R. J., Pelletier L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senécal, C., y Vallierès, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: a measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education.Educational Psychology Measure, 52-53, 1003-1017.
  • Vallerand, R. J. (2007). Intrinsic and extrinsic motivation in sport and physical activity. En G. Tenenbaum y R. C. Eklund (Eds.), Handbook of sport Psychology (3ª ed., pp. 59-83). New York: Wiley.
  • Vicario, C. A., y Smith, Z. I. (2012). Cambio de la percepción de los estudiantes sobre su aprendizaje en un entorno de enseñanza basada en la resolución de problemas.Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 11(1),59-75.
  • Vincent, J. W. (1995). Statistics in kinesiology. Champaign, IL: Human Kinetics.