Relaciones entre la cesión de responsabilidad en la evaluación y la percepción de igualdad en la enseñanza de la educación física escolar

  1. Vera Lacárcel, José Antonio 1
  2. Moreno González, Remedios 1
  3. Moreno Murcia, Juan Antonio 2
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universidad Miguel Hernández de Elche
    info

    Universidad Miguel Hernández de Elche

    Elche, España

    ROR https://ror.org/01azzms13

Revista:
Cultura, ciencia y deporte

ISSN: 1696-5043

Any de publicació: 2009

Volum: 4

Número: 10

Pàgines: 25-32

Tipus: Article

DOI: 10.12800/CCD.V4I10.134 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Cultura, ciencia y deporte

Resum

This study was carried out to assess the effects that a methodology based on the transfer of responsibility in assessment had towards the perception of equality and discrimination among the sixth grade pupils during physical education classes in primary school. The sample was composed of a total of 96 students between 11 and 12 years of age who did not have experience in the use of a participative methodology. The questionnaires utilized were the perception of equality and discrimination (CPIDEF) and the scale of student�s responsibility in assessment (ERAEEF). The results demonstrated an increase in the perception of equality and a decrease in discrimination in the experimental group students.

Referències bibliogràfiques

  • Alonso, N., Martínez Galindo, C., y Moreno, J. A. (2006). Análisis factorial confirmatorio del “Cuestionario de Percepción de Igualdad-Discriminación de Educación Física” en alumnos adolescentes de educación física. En M. A. González, J. A. Sánchez y A. Areces (Eds.), IV Congreso de la Asociación Española de Ciencias del Deporte (pp. 693-696). A Coruña: Xunta de Galicia.
  • Cervelló, E. M., Jiménez, R., Fenoll, A., Ramos, L., Del Villar, F., y SantosRosa, F. J. (2002). A social-cognitive approach to the study of coeducation and discipline in Physical Education Classes. SOCIOTAM, Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, 11, 43-64.
  • Cervelló, E., Del Villar, F., Jiménez, R., Ramos, L., y Blázquez, F. (2003). Clima motivacional en el aula, criterios de éxito de los discentes y percepción de igualdad de trato en función del género en las clases de educación física. Enseñanza, 21, 311-321.
  • Cervelló, E. M., Jiménez, R., Del Villar, F., Ramos, L. A., y Santos-Rosa, F. J. (2004). Goals orientations, motivational climate, equality, and discipline in spanish physical education students. Perceptual and Motor Skills, 99, 271-283.
  • Chepyator-Thomson, J.R. and Ennis, C.D. (1997). Reproduction and resistance to the culture of feminity and masculinity in secondary school physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 68, 89-99.
  • Del Villar, F. (1993). El desarrollo del conocimiento práctico de los profesores de educación física, a través de un programa de análisis de la práctica docente. Un estudio de casos en formación inicial. Tesis doctoral. Universidad de Granada.
  • Derry, J. A. (2002). Single-sex and coeducation physical education: perspective of adolescent girls and female physical education teachers (research). Melpomene Journal, 22, 17-28.
  • Derry, J. A., y Phillips, D. A. (2002). Comparisons of selected student and teacher variables in all-girls and coeducational physical education environments. The Physical Educator, 61, 23-24.
  • Douthitt, V.L. (1994). Psychological determinants of adolescent exercise adherence. Adolescence, 115, 711-722.
  • Duda, J. (2001). Achievement goal research in sport: pushing the boundaries a clarifying some misunderstandings. En G. Roberts (Ed.), Advances in motivation in sport and exercise (pp. 129-182). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Eccles, J. S., y Harold, R. D. (1991). Gender differences in sport involvement: applying the Eccles´ expectancy-value model. Journal of Applied Sport Psychology, 3, 7-35.
  • Griffin, P. S. (1989). Gender as a socializing agent in Physical Education. En T. J. Templin y P. G. Schempp (Eds.), Learning to teach: Socialization into Physical Education (pp. 219-233). Indianapolis, IN: Benchmark Press.
  • Jaffee, L., y Ricker, S. (1993). Physical activity and self-esteem in girls: The teen years. Melpomene. A Journal for Women’s Health Research, 12, 19-26.
  • Jiménez, R. (2001). Un estudio de la coeducación y los comportamientos de disciplina en las clases de Educación Física desde la perspectiva de las metas de logro: Análisis de las diferencias en función del género y la edad. Memoria de docencia e investigación. Cáceres: Universidad de Extremadura.
  • Jiménez, R., Cervelló, E. M., y Julián, J. (2001). Un estudio de las diferencias en la coeducación y los comportamientos de disciplina en función del género y las etapas educativas de los alumnos/as en las clases de Educación Física. IV Congreso Internacional sobre la enseñanza de la Educación física y el Deporte Escolar (pp. 203-209). Santander. España.
  • Jiménez, R. (2004). Motivación, trato de igualdad, disciplina y estilos de vida saludables en estudiantes adolescentes de educación física en Secundaria. Tesis doctoral. Cáceres: Universidad de Extremadura.
  • Kremer, J., Trew, K., y Ogle, S. (1997). Young people’s involvement in sport. London: Routledge.
  • Kunesh, M. A., Hasbrook, C. A., y Lewthwaite, R. (1992). Physical activity socialization: Peer interactions and affective responses among a sample of sixth grade girls. Sociology of Sport Journal, 9, 385-396.
  • Lirgg, C. D. (1991). Gender differences in self-confidence in physical activity: a meta-analysis. Journal of Sport and Exercise Psychology, 13, 294-310.
  • Moreno, J. A., Vera, J. A., y Cervelló, E. (2006). Evaluación participativa y cesión de responsabilidad en Educación Física. Revista de Educación, 340, 731-754.
  • McAuley, E., y Rudolph, D. L. (1995). Physical activity, aging, and psychological well-being. Journal of aging of physical activity, 3(1).
  • Owen, N., y Bauman, A. (1992). The descriptive epidemiology of physical inactivity in adult Australians. International Journal of Epidemiology, 21, 305-310.
  • Roberts, G. C. (2001). Understanding the dynamics of motivation in physical activity: the influence of achievements goals on motivational process. En G. C. Roberts (Ed.), Advances in motivation in sport and exercise (pp. 1-50). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Solomon, G. B., y Bredemeier, B. (1999). Children’s moral conceptions of gender stratification in sport. International Journal of Sport Psychology, 30, 350-368.
  • Sparkes, A. C. (1990a). Winners, losers and the myth of rational change in physical education: towards an understanding of interests and power in innovation. En D. Kirk y R. Tinning (Eds.), Physical Education, Curriculum and Culture. London: Falmer Press
  • Van Wersch, A. (1997). Individual difference and intrinsic motivations for sport participations. En J. Kremer, R. Trew y S. Ogle (Eds.), Young people’s involvement in sport (pp. 57-78). London, Routledge.