La didáctica del inglés. Revisión de programas sobre bilingüismo

  1. Hernández-Prados, Mª Ángeles 1
  2. Galián, Begoña 1
  3. Abellán Poveda, Carlos 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Revista Estudios

ISSN: 1659-3316 1659-1925

Year of publication: 2021

Issue Title: Junio 2021-Noviembre 2021

Issue: 42

Type: Article

More publications in: Revista Estudios

Abstract

In the globalized society, English becomes the language of international communication. After the implementation of the CLIL bilingual model 15 years ago, there is still mistrust from the educational community in regard to the adequacy of bilingualism. Furthermore, they must be a part of this learning from home, a task which many families are not able to carry out. This research studies the bilingual educational intervention of English, analysing and comparing through a mixed methodology 14 programs selected with the PRISMA approach. The results show that most programs are not structured appropriately, being the main objectives proposed the learning of the English language and of other subjects applying diverse methodologies, although they do not always accomplish the objectives, stressing that the participation of the families is anecdotic. The study that has been carried out highlights the weaknesses of these programs and the necessity of including families actively in their development.

Bibliographic References

  • Alshahrani, A. (2017). Effect of Bilingualism on the Development of Cognitive Processes among Children. Arab World English Journal, 8(4), pp.451-466. https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol8no4.31
  • Anghel, B., Cabrales, A., y Carro, J. (2013). Evaluación de un programa de educación bilingüe en España: El impacto más allá del aprendizaje del idioma extranjero. FEDEA, (8), pp.1-40. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4408328
  • Aparicio García, M. E. (2009). Análisis de la educación bilingüe en España. ICEI PAPER, (12), pp.1-4. https://www.ucm.es/data/cont/docs/430-2013-10-27-ICEIpaper12.pdf
  • Ardila, A. (2012). Ventajas y desventajas del bilingüismo. Forma y función, 25(2), pp.99-114. https://www.redalyc.org/pdf/219/21928398005.pdf
  • Arigita García, A. (2017). El programa bilingüe de la Comunidad de Madrid: un estudio en la etapa de Educación Primaria (Tesis doctoral). Universidad de Huelva. http://hdl.handle.net/11162/184131
  • Barletta, N., y Mizuno, J. (2019). Una apuesta por el bilingüismo: énfasis en enseñanza del inglés. En J. Mizuno, (coord.) Investigación educativa (pp. 31-52). Colección educar para educar, Universidad del Norte.
  • Barrios, E., y Acosta-Manzano, I. (2020). Primary students’ satisfaction with CLIL and perceived CLIL linguistic difficulty. Journal of Multilingual and Multicultural Development, pp.1-14. https://doi.org/10.1080/01434632.2020.1759610
  • Bermúdez Jiménez, J. R., y Fandiño Parra, Y. J. (2012). El fenómeno bilingüe: perspectivas y tendencias en bilingüismo. Revista de la Universidad de La Salle, 59, pp.99-124. https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2012/iss59/8/
  • Cano, W. (2013). Manual CLIL para centros bilingües. Universidad Internacional de La Rioja, UNIR Editorial.
  • Castro, R. (2014). La enseñanza bilingüe en Madrid. Tarbiya: Revista de Investigación e Innovación Educativa, (43), pp.197-209. https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/283
  • Cenoz, J. (2010). El inglés como lengua de instrucción en la Universidad: nuevas tecnologías y multimodalidad. Ikastaria, 17, pp.25-38. http://www.euskomedia.org/PDFAnlt/ikas/17/17025038.pdf
  • Chaieberras, Z. (2019). Parents’ perspectives on the bilingual program in the region of Madrid. PULSO. Revista de Educación, (42), pp.73-105. https://revistas.cardenalcisneros.es/index.php/PULSO/article/view/345
  • Durán-Acero, K., y Lopéz-Casasbuenas, C. (2014). Uso del español en la enseñanza–aprendizaje del idioma Inglés. Un estudio de caso. Revista Adelante-Ahead, 5(2), pp.33-41. http://ojs.unicolombo.edu.co/index.php/adelante-ahead/article/view/75
  • Durán, R. y Beltrán, F. (2016). A Regional Assessment of Bilingual Programmes in Primary and Secondary Schools: the Teachers’ View. Porta Linguarum, 25, 79-92. https://gredos.usal.es/handle/10366/132772
  • Durán, R. (2018). Análisis comparativo de la percepción de los docentes sobre los programas bilingües en la Educación Primaria y Secundaria. Revista Complutense De Educación, 29(3), pp.865-880. https://doi.org/10.5209/RCED.54066
  • Durango, D., González Marín, C., y Arias Castaño, E. (2018). Implementation of audiovisual material in an early sequential bilingual model during the early years. Gist Education And Learning Research Journal, (16), pp.76-99. https://doi.org/10.26817/16925777.426
  • El Sayed Rodríguez, N. (2020). La complementariedad de las lenguas en el code switching: un principio clave en el bilingüismo. Al-Kīmiyā, (17), pp.115-126. https://journals.usj.edu.lb/al-kimiya/article/view/403
  • Esparza, C., y Belmonte, M. L. (2020). Percepción docente sobre el bilingüismo en centros de Educación Infantil y Educación Primaria de la Región de Murcia. Revista Complutense De Educación, 31(2), pp.251-260. https://doi.org/10.5209/rced.63130
  • García Guerrero, M. (2006). Aportaciones del cine al plurilingüismo en el aula para Primaria y ESO. Revista Digital Práctica Docente, (3), pp.403-409. http://hdl.handle.net/11162/112
  • García Sanz, M. P. (2012). Fundamentos teóricos y metodológicos de la evaluación de programas. DM.
  • Gerena, L., y Ramírez-Verdugo, M. (2014). Analyzing Bilingual Teaching and Learning in Madrid, Spain: A Fulbright Scholar Collaborative Research Project. Gist Education And Learning Research Journal, 8, pp.118-138. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4774797.pdf
  • Gómez-Ruiz, M. I. (2010). Bilingüismo y cerebro: mito y realidad. Neurología, 25(7), 443-452. https://doi.org/10.1016/j.nrl.2010.04.008
  • González, D. E. (2015). Respuestas a algunos Mitos Frecuentes sobre Bilingüismo: Un Estudio de Caso. Lenguas en contextos, (6), 6-14. http://www.facultaddelenguas.com/lencontexto/?idrevista=19#19.6
  • Grosjean, F. (2016). The Complementarity Principle and its impact on processing, acquisition and dominance. En C. Silva-Corvalán y J. Treffers-Daller (Eds.), Language Dominance in Bilinguals: Issues of Measurement and Operationalization (pp. 66-84). Cambridge University Press. https://www.francoisgrosjean.ch/bilin_bicult/12%20Grosjean.pdf
  • Guardamillas, M. V. y Alcaraz-Mármol, G. (2017). Legislación en enseñanza bilingüe: Análisis en el marco de Educación Primaria en España. Multiárea. Revista de didáctica, (9), pp.82-103. https://doi.org/10.18239/mard.v0i9.1528
  • Hernández-Prados, M. A., y Alcaraz, M. (2018). Factores incidentes en el abandono escolar prematuro. Revista de Investigación en Educación, 16(2), 182-195. http://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/346
  • Hernández-Mosqueda, J. S., Tobón, S., y Vázquez, J. M. (2014). Estudio conceptual de la docencia socioformativa. Ra Ximhai, 10(5), 89-101. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46132134006
  • Hernández-Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación. 6ª edición. MC Graw Hill Education.
  • Hernando Garijo, A. (2015). Caracterización de los aspectos metodológicos empleados en la enseñanza de la materia de Educación Física en los centros públicos de secundaria con sección bilingüe en inglés de Castilla y León (Tesis Doctoral). Universidad de Burgos. http://hdl.handle.net/10259/3980
  • Herranz, R. (2017). What makes an effective bilingual programme? Talking from experience. El bilingüismo a debate. Actas del IV Congreso Internacional de Enseñanza Bilingüe en Centros Educativos (pp. 1-9). Madrid. http://hdl.handle.net/10115/15168
  • Herrero Rámila, C. (2014). El programa de colegios bilingües de la Comunidad de Madrid: un análisis del proceso de cambio ocurrido a través de sus profesores. [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Madrid.
  • Hutton, B., Catalá-López, F., y Moher, D. (2016). La extensión de la declaración PRISMA para revisiones sistemáticas que incorporan metaanálisis en red: PRISMA-NMA. Medicina Clínica, 147(6), pp.262-266. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2016.02.025
  • Izquierdo, E., y Vinuesa, V. (2019). Mitos y realidades sobre la educación bilingüe. Revista Espacios, 40(21), 18. http://www.revistaespacios.com/a19v40n21/19402118.html
  • Lancaster, N. (2016). Stakeholder Perspectives on CLIL in a Monolingual Context. English Language Teaching, 9(2), pp.148-177. https://doi.org/10.5539/elt.v9n2p148.
  • Lancaster, N. (2018). Extramural exposure and language attainment: The examination of input-related variables in CLIL programmes. Porta Linguarium, (29), pp.91-114. http://www.ugr.es/~portalin/articulos/PL%20issue29%20Jan2018.htm
  • López-Medina, B., y Otto, A. (2020). Language Assistants’ Expectations Towards their Role and Main Functions: the Case of Madrid’s Bilingual Schools. Porta Linguarum, (33), 95-109. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/62808/6_Beatriz%20Lopez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Martínez, M., y Belmonte, M. L. (2020). Dislexia y bilingüe, evaluando una dificultad añadida. REIF- Revista de Educación, Innovación y Formación, (3), 71-85. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7698201
  • Menéndez, S. (2019). Aliens on the moon: Una experiencia de alfabetización audiovisual en educación infantil. En J. D. Martínez Agudo, M. G. Maya Retamar y R. Alejo González (Eds.), Bilingual Education under Debate: Practice, Research and Teacher Education (pp. 76-86). Universidad de Extremadura. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7119139
  • Nieto-Moreno-de-Diezmas, E. (2018). Adquisición de la lectura en L1 en programas bilingües de Educación Primaria. Un estudio comparativo. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 17(1), 43-54. https://doi.org/10.18239/ocnos_2018.17.1.1471
  • Pavón Vázquez, V. (2018). La controversia de la educación bilingüe en España. Revista Tribuna Norteamericana, (26), pp.20-27. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6340421
  • Pérez Cañado, M. L. (2016). Evaluating CLIL programmes: Instrument design and validation. Pulso. Revista de educación, (39), pp.79-112. https://revistas.cardenalcisneros.es/index.php/PULSO/article/view/217
  • Puspitasari, E., Pratolo, B. W., & Mahfiana, A. M. I. (2020). Teacher’s Belief about the Implementation of Curriculum 2013 in English Language. Ethical Lingua: Journal of Language Teaching and Literature, 7(1), pp.101-111. https://www.ethicallingua.org/25409190/article/view/171
  • Ramos, F. (2007). Opiniones de alumnos de un programa bilingüe andaluz sobre su programa y sobre el bilingüismo. Revista Electrónica de Investigación, 9(2), 1-15. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/166
  • Rodríguez-Pujadas, A. (2013). Bases cerebrales del control cognitivo en bilingüismo (Tesis Doctoral). Universidad Jaume I de Castellón. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=116279
  • Rus Martínez, A. (2008). Material AICLE. 1º de ESO: Prehistory. Junta de Andalucía: Consejería de Educación. http://www.juntadeandalucia.es/educacion/descargasrecursos/aicle/html/i2soc.html
  • Sánchez-Torres, J. (2019) Necesidades de las familias con hijos en programas bilingües. NABE Journal of Research and Practice, 9(3-4), 128-142. https://doi.org/10.1080/26390043.2019.1634962
  • Segade Alonso, C. (2012). Aspectos de organización escolar relevantes durante la implantación de un programa bilingüe. Educación y Futuro Digital, (3), 33-45. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6534142
  • Slavkov, N. (2017). Family language policy and school language choice: pathways to bilingualism and multilingualism in a Canadian context. International Journal of Multilingualism, 14(4), pp.378-400. https://doi.org/10.1080/14790718.2016.1229319
  • Wibowo, Y., Syafrizal, S., y Syafryadin, S. (2020). An analysis of English teachers’ strategies in teaching reading comprehension. JALL (Journal of Applied Linguistics and Literacy), 4(1), pp.20-27. https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/jall/article/view/3153