Evaluación de la combinación de clase invertida y uso de aplicaciones para promover una docencia universitaria interactiva

  1. Myriam Rodríguez Pasquín 1
  2. Esteban-Yago, Miguel 1
  3. López-Martínez, María 1
  4. García-Luque, Olga 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Año de publicación: 2023

Título del ejemplar: Innovació educativa en temps complexos

Volumen: 59

Número: 2

Páginas: 367-383

Tipo: Artículo

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.1740 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Educar

Resumen

Aquest treball té com a objectiu avaluar una proposta docent que combina la classe invertida amb l’ús d’aplicacions a l’assignatura Anàlisi de l’Entorn Econòmic, del grau de Relacions Laborals i Recursos Humans. L’experiència persegueix millorar els resultats acadèmics i incrementar la baixa participació estudiantil. Així, es pretén comprovar l’impacte de la proposta sobre aquests dos aspectes. Per aquest motiu s’analitzen els resultats de la convocatòria ordinària de febrer de 2020, es comparen amb els que es van obtenir els cursos anteriors i se n’estudia la relació amb el seguiment de l’experiència. Es disposa també de les respostes de 135 estudiants a determinades preguntes d’un qüestionari dissenyat per conèixer-ne l’opinió sobre diversos aspectes de l’assignatura. Els resultats mostren una millora significativa del rendiment acadèmic i canvis importants en el procés d’ensenyament-aprenentatge, atès que els universitaris esdevenen més actius, cooperatius i autònoms; a més a més, augmenta també l’assistència a classe i la interacció entre l’alumnat i el professorat. Això posa de manifest la conveniència d’extrapolar aquesta experiència a unes altres matèries.

Referencias bibliográficas

  • AGUILERA, C., MANZANO, A., MARTÍNEZ, I., LOZANO, M. C. y CASIANO, C. (2017). El modelo flipped classroom. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 261-266. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v4.1055
  • ARCEO, A., NIÑO, J. I. y ÁLVAREZ, S. (2019). Uso de una app móvil para evaluar la calidad de la enseñanza superior. Revista Prisma Social, 27, 65-85.
  • BERENGUER, C. (2016). Acerca de la utilidad del aula invertida o flipped classroom. En M. T. TORTOSA YBÁÑEZ, S. GRAU COMPANY y J. D. ÁLVAREZ TERUEL (coord.), XIV Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Investigación, innovación y enseñanza universitaria: Enfoques pluridisciplinares. Universidad de Alicante. Instituto de Ciencias de la Educación.
  • BISWAS, S. (2022). Digital Pedagogy: A 21st Century Approach of School Education. International Journal of Applied Science and Engineering, 10(1), 41-51. https://doi.org/10.30954/2322-0465.2.2021.4
  • BLASCO, D. (2016). Student’s attitudes toward integrating mobile technology into translation activities. International Journal on Integrating Technology in Education, 5(1), 1-11. https://doi.org/10.5121/ijite.2016.5101
  • BRATLAND, E., EL GHAMI, M. y MEDIÅ, M. (2022). Technology and knowledge: In what way are knowledge and teachers’ knowledge practices in subject areas crucial for the integration of technology in education? Nordic Journal of Digital Literacy, 17(3), 155-169. https://doi.org/10.18261/njdl.17.3.2
  • CABERO, J. (2015). Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 1, 19-27.
  • CASTILLO, J. I., CASTRO, M., LÓPEZ, L., SANZ, M. T. e YÑIGUEZ, R. (2016). Measuring the effect of ARS on academic performance: A global meta-analysis. Computers & Education, 96, 109-121. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.02.007
  • DÍAZ, D. (2014). TIC en Educación Superior: Ventajas y desventajas. Educación y Tecnología, 4, 44-50.
  • ESTEVE, F. M. y GISBERT, M. (2011). El nuevo paradigma de aprendizaje y nuevas tecnologías. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 55-73. https://doi.org/10.4995/redu.2011.6149
  • FRÍAS, M. V., ARCE, C. y FLORES-MORALES, P. (2016). Uso de la plataforma socrative.com para alumnos de Química General. Educación Química, 27(1), 59-66. https://doi.org/10.1016/j.eq.2015.09.003
  • GARGALLO, B. (2008). Estilos de docencia y evaluación de los profesores universitarios y su influencia sobre los modos de aprender de sus estudiantes. Revista Española de Pedagogía, 241, 425-446.
  • GARGALLO, B., SAHUQUILLO, P. M., VERDE, I. y ALMERICH, G. (2018). ¿Qué ocurre cuando los profesores utilizan métodos centrados en el aprendizaje?: Efectos en los enfoques de aprendizaje, en las capacidades del alumno y en su percepción del entorno de aprendizaje. Revista de Educación, 382, 163-198. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2018-382-396
  • GÜZER, B. y CANER, H. (2014). The past, present and future of blended learning: An in depth analysis of literature. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 116, 4596-4603. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.992
  • HERNÁNDEZ-SILVA, C. y TECPAN, S. (2017). Aula invertida mediada por el uso de plataformas virtuales: Un estudio de caso en la formación de profesores de física. Estudios Pedagógicos, 18(3), 193-204. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000300011
  • JARAUTA, B. (2014). El aprendizaje colaborativo en la universidad: Referentes y práctica. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 12(4), 281-302. https://doi.org/10.4995/redu.2014.5624
  • KÖNIG, J., HEINE, S., JÄGER-BIELA, D. y ROTHLAND, M. (2022). ICT integration in teachers’ lesson plans: A scoping review of empirical studies. European Journal of Teacher Education. https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2138323
  • MARÍN-GUTIÉRREZ, I., RIVERA, D., VELÁSQUEZ, A. V. y GARCÍA, R. (2019). Competencias mediáticas en estudiantes universitarios/as de Iberoamérica. Revista Prisma Social, 26, 73-93.
  • MARQUÉS, M. (2016). Qué hay detrás de la clase al revés (flipped classroom). Revista de Investigación en Docencia Universitaria de la Informática, 9(3), 11-18.
  • MORELL, T. (2009). ¿Cómo podemos fomentar la participación en nuestras clases universitarias? Universidad de Alicante-Marfil.
  • PERERA, V. H. y HERVÁS, C. (2019). Percepción de estudiantes universitarios sobre el uso de Socrative en experiencias de aprendizaje con tecnología móvil. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, e05, 1-10. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e05.1850
  • PRIETO, J. M. (2020). Una revisión sistemática sobre gamificación, motivación y aprendizaje en universitarios. Teoría de la Educación, 32(1), 73-99. https://doi.org/10.14201/teri.20625
  • PRIETO, A., BARBARROJA ESCUDERO, J., CORELL, A. y ÁLVAREZ ÁLVAREZ, S. (2021). Eficacia del modelo de aula invertida (flipped classroom) en la enseñanza universitaria: Una síntesis de las mejores evidencias. Revista de Educación, 391, 149-177. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-391-476
  • REPÁRAZ, C., ECHARRI, L. y NAVAL, C. (2002). Posibilidades didácticas de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la docencia presencial. Estudios sobre Educación, 3, 133-147. https://doi.org/10.15581/004.3.25654
  • ROY, U. (2023). ICT in teaching, learning and evaluating. En Emerging Trends of ICT in Teaching and Learning. Insta Publishing.
  • SAID, E. M., SILVEIRA, A. y MARCANO, B. (2019). Factores que inciden en el aprovechamiento de las TIC de docentes colombianos/as. Revista Prisma Social, 25, 464-487.
  • SOLA, T., AZNAR, I., ROMERO, J. M. y RODRÍGUEZ-GARCÍA, A. M. (2019). Eficacia del método flipped classroom en la universidad: Meta-análisis de la producción científica de impacto. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(1), 25-38. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.1.002
  • VALLET, T., RIVERA, P., VALLET, I., BEL, I., ZUBIRIA, E. y MARTÍNEZ, T. (2019). El móvil en las universidades como instrumento de respuesta de audiencias. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 37, 1-12.
  • WANG, M., SHEN, R., NOVAK, D. y PAN, X. (2009). The impact of mobile learning on students’ learning behaviours and performance: Report from a large blended classroom. British Journal of Educational Technology, 40(4), 673-695. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2008.00846.x
  • ZUBIRIA, E. y BEL, I. (2020). Efectos positivos en la educación universitaria del uso de aplicaciones basadas en la metodología mobile-learning. Revista de Estudios Empresariales, 1(2), 92-109. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/REE/article/view/4977