Tutoría universitaria con Kahoot y foros virtualesuna innovación docente en los grados de educación de la Universidad de Murcia

  1. Cristina González Lorente
  2. Pilar Martínez Clares
  3. Javier Pérez Cusó
  4. Natalia González Morga
Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2023

Volume: 34

Issue: 3

Pages: 495-506

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.79477 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Sustainable development goals

Abstract

The use of information and communication technologies (ICT) in Higher Education has become widespread in recent years, while its application in everyday life is already ubiquitous. However, the use of ICT in career guidance and tutoring in the universities is scarce (Suárez et al., 2021; Tomeu y Salguero, 2019). This research aims to evaluate teaching innovation based on tutoring session requested by the professor, after identifying the learning needs of the students through the use of two technological tools (Kahoot and virtual forums). Through a quantitative research methodology, 238 students from the Faculty of Education at the University of Murcia participated by filling out an ad hoc designed satisfaction scale. The high Cronbach’s Alpha denote an adequate scale for the data intended to be measured (a=.886). Other results also show a high student satisfaction with Kahoot and tutoring identified by the professor through the help of digital tools (both with means close to 4.5, with 5 being the maximum value), as is also highlighted in other studies on Kahoot (Reynolds et al., 2021) and university tutoring (Castillo y Aguilar, 2021). The lower satisfaction with the development of virtual forums (with a mean of 3.28) invites further analysis, in education 4.0, from a qualitative perspective (Ajjawi y Boud, 2018) in future lines of research.

Bibliographic References

  • Ajjawi, R., y Boud, D. (2018). Examining the nature and effects of feedback dialogue, Assessment & Evaluation in Higher Education, 43(7), 1106-1119. https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1434128
  • Alba, E., y Moreno, L. (2020). El derecho de la persona a través de una gincana con realidad aumentada. En A.M. Delgado e I.B de Heredia (Coords.). La docencia del Derecho en línea: cuando la innovación se convierte en necesidad (pp. 237-249). Huygens Editorial.
  • Blanco-García, A.I. (2021). Kahoot! Y foros virtuales: gamificación y aprendizaje interactivo de derecho procesal durante la covid-19. Cuadernos jurídicos del Instituto de Derecho Iberoamericano, 1, 162-175.
  • Blanco-García, A.I., Borges, R., De Luis, E., y Simó, E. (2020). Gamificación y derecho procesal: ¿diversión o perversión?. Revista de innovación y buenas prácticas docentes, 9(2), 46-60. https://doi.org/10.21071/ripadoc.v9i2.12990
  • Bores, D., González, G., y García, A. (2018). (Re)Produce: desarrollo profesional docente en una comunidad de práctica virtual informal de Educación Física. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 4(3), 480-507. https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.3.3301
  • Cabero, J., y Martínez, A. (2019). Las TIC y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 23(3), 247-268. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421
  • Cameron, K., y Bizo, L. A. (2019). Use of the game-based learning platform KAHOOT! to facilitate learner engagement in Animal Science students. Research in Learning Technology, 27, 1-14. https://doi.org/10.25304/rlt.v27.2225
  • Castillo, P.Á., y Aguilar, M.C. (2021). The use of chatbot as an element of tutorial action in university teaching. REIDOCREA, 10(24), 1-14. http://dx.doi.org/10.30827/Digibug.69299
  • Chamorro, J.A. (2020). La tutoría académica mediante tic en la enseñanza universitaria presencial del derecho tributario. Su delimitación desde una perspectiva práctica. En A.M. Delgado e I. Beltrán (Coords.). La docencia del Derecho en línea: cuando la innovación se convierte en necesidad (pp. 87-96). Huygens Editorial.
  • Delgado-García, M., Conde Vélez, S., y Boza Carreño, Á. (2020). Perfiles y funciones del tutor universitario y sus efectos sobre las necesidades tutoriales del alumnado. Revista Española de Pedagogía, 78(275), 119-143. https://doi.org/10.22550/REP78-1-2020-03
  • Espasa, A., Guasch, T., Mayordomo, R.M., Martinez-Melo, M., y Carless, D. (2018). A Dialogic Feedback Index measuring key aspects of feedback processes in online learning environments. Higher Education Research & Development, 37(3), 499-513. https://doi.org/10.1080/07294360.2018.1430125
  • Flores, D.M., Guzmán, F.J., Martínez, Y.M., Ibarra, E., y Alvear, E. (2020). Educación 4.0, origen para su fundamentación. En REDINE (Coord.). Contribuciones de la tecnología digital en el desarrollo educativo y social (pp. 165-177). Adaya Press.
  • Freixas, R., Domínguez-Figaredo, D., y Gamboa-Rodríguez, F. (2022). La paradoja digital: Análisis de las diferencias en la adopción tecnológica del profesorado dentro y fuera del aula. Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.12
  • Gándara-Vila, P., Blanco-Carrión, A., Pérez-Sayáns, M., Reboiras-López, M.D., y Gallas-Torreira, M.M. (2021). Percepción de los estudiantes del grado de Odontología sobre la utilización de un sistema de respuesta interactiva (Kahoot®). Fundación Educación Médica, 24(3), 113-119. https://doi.org/10.33588/fem.243.1122
  • García Aretio, L. (2020). Los saberes y competencias docentes en educación a distancia y digital. Una reflexión para la formación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 09-30. http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.2.26540
  • García-Planas, M. I., y Taberna, J. (2020). The transition from the classroom to non-classroom teaching at the UPC during the COVID-19 pandemic. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 15, 177–187. https://doi.org/10.46661/ijeri.5015
  • Gargallo, A.F., Pérez-Sanz, F.J., y Esteban-Salvador, L. (2019). Percepción del alumnado universitario sobre las tutorías académicas: revisión de los factores relevantes. Educatio Siglo XXI, 37(3), 55-82. http://doi.org/10.6018/educatio.399161
  • Giménez, G., y de Castro, R. (2020). Dispositivos móviles en Educación Superior: la experiencia con Kahoot!. Revista Dirección y Organización, 70, 5-18. https://doi.org/10.37610/dyo.v0i70.565
  • Hernández, J.P. y Torrijos, P. (2020). Kahoot! en la formación de los futuros profesionales de la educación. Revista Educativa Hekademos, 29(8), 23-31.
  • Hernández-Rivero, V.M., Santana-Bonilla, P.J., y Sosa-Alonso, J.J. (2021). Feedback y autorregulación del aprendizaje en educación superior. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 227-248. http://dx.doi.org/10.6018/rie.423341
  • Kim, E.G., Park, S., y Baldwin, M. (2021). Toward Successful Implementation of Introductory Integrated Content and Language Classes for EFL Science and Engineering Students. TESOL Quarterly, 55(1), 219-247. doi: https://doi.org/10.1002/tesq.594
  • Limniou, M., y Mansfield, R. (2019). (Game-Based) Student Response Systems Engage Students with Research-Teaching Nexus Activities and Support Their Skills Development. Creative Education, 10(1), 36-47. https://doi.org/10.4236/ce.2019.101003
  • López-Frances, I., García-García, F.J., y Alfonso Molina, M. (2022). Un proyecto de innovación docente sobre discusiones asíncronas en línea para aprender en la universidad. EDETANIA, 61, 69-81. https://doi.org10.46583/edetania_2022.61.1050
  • López-Gómez, E. (2017). El concepto y las finalidades de la tutoría universitaria. Una consulta a expertos. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 61-78. https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20119
  • Martínez-Clares, P., Pérez Cusó, J., y González Morga, N. (2019). ¿Qué necesita el alumnado de la tutoría universitaria? Validación de un instrumento de medida a través de un análisis multivariante. Educación XX1, 22(1), 189-213. https://doi.org/10.5944/educXX1.21302
  • Martínez-Izaguirre, M., Yániz-Álvarez-de-Eulate, C., y Villardón-Gallego, L. (2021). Aplicación de un análisis de importancia y realización de competencias para la identificación de prioridades en la formación docente. Revista de Educación, 393, 97-128. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-393-487
  • Maurer, T.J., y Chapman, E.F. (2017). Relationship of Proactive Personality with Life Satisfaction during Late Career and Early Retirement. Journal of Career Development, 1-16. https://doi.org/10.1177/0894845317697381
  • McGunagle, D., y Zizka, L. (2020). Employability skills for 21st-century STEM students: the employers’ perspective. Higher Education, Skills and Work-based Learning, 10(3), 591-606. https://doi.org/10.1108/HESWBL-10-2019-0148
  • Nair, S., y Mathew, J. (2021). Evaluation of a Gamified Learning Experience: Analysis of the impact of gamification on learning outcomes in education. Revista Conhecimento Online, 2, 4-20. https://doi.org/10.25112/rco.v2i0.2518
  • Navaridas-Nalda, F., González-Marcos, A., y Alba-Elías, F. (2020). Evaluación online orientada al aprendizaje universitario: Impacto del feedback en los resultados de los estudiantes. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34(2), 101-120.
  • Novella, C., y Cloquell, A. (2021). The ethical dimension of digital competence in teacher training. Education and Information Technologies, 26, 3529–3541. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10436-z
  • Palomares-Ruiz, A., Cebrián, A., y López-Parra, E. (2020). Contrastes de gênero em uma experiência de formação e-learning no curso de professor primário da Faculdade de Educação de Albacete. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Belo Horizonte-MG, 13(3), 161–180. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2020.25114
  • Prieto, A., Barbarroja, J., Álvarez, S., y Corell, A. (2021). Eficacia del modelo de aula invertida (flipped classroom) en la enseñanza universitaria: una síntesis de las mejores evidencias. Revista de Educación, 391, 149-177. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-391-476
  • Reynolds, E. D., Fuchs, R. W., y Johnson, P. (2021). Game on with kahoot! effects on vocabulary learning and motivation. International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching, 11(4), 40-53. https://doi.org/10.4018/IJCALLT.2021100103
  • Rochera, M.J., Engel, A., y Coll, C. (2021). The effects of teacher’ feedback: a case study of online discussion forum in Higher Education. RED. Revista de Educación a Distancia, 21(67), art. 1. http://dx.doi.org/10.6018/red.476901
  • Rodríguez, V.A. (2020). Sociedad, Universidad, Empresa y Talento en momentos de cambio. Aprender y desaprender para volver a emprender. Aula Abierta, 49(3), 325-338. https://doi.org/10.17811/rifie.49.3.2020.325-338
  • Suárez, B., Castillo, I., y López, A. (2021). Tutoría académica universitaria apoyada mediante WhatsApp: conocer sus ventajas y salvar sus desventajas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 189-203. https://doi.org/10.6018/reifop.394631
  • Tejedor, S., Coromina, O., y Pla-Campas, G. (2021). Microblogging en escenarios curriculares universitarios: el uso de Twitter más allá del encargo docente. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23, e20, 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e20.3565
  • Tirado, S., Vázquez, A.M., y Toledano, R. (2021). La docencia virtual o e-Learning como solución a la enseñanza de la física y química de los futuros maestros en tiempos de Covid-19. Revista española de educación comparada, 38(Extra), 190-210. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.28853
  • Tomeu, A.J., y Salguero, A.G. (2018). Individualizando la tutoría del alumno de ingeniería. Enseñanza y Aprendizaje de Ingeniería de Computadores, 8(2), 49-65. http://hdl.handle.net/10481/53298
  • Torres, L., Martínez, A., Jaén, A., y Hermosilla, J.L. (2022). La percepción del profesorado de la Universidad Pablo de Olavide sobre su Competencia Digital Docente. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 63, 35-64 https://doi.org/10.12795/pixelbit.91943
  • Viloria, H.A., y Hamburger, J. (2019). Uso de las herramientas comunicativas en los entornos virtuales de aprendizaje. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 140, 367-384. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i140.3558
  • Wang, A., y Thair, R. (2020). The effect of using Kahoot! For learning. A literature reviews. Computers & Education, 149, 103818. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103818
  • Yang, S.H. (2016). Conceptualizing effective feedback practice through an online community of inquiry. Computers & Education, 94, 162-177. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.10.023