Conocimiento y percepción emocional en una muestra de futuros docentes

  1. María José Ruíz Melero
  2. Marta Sainz Gómez
  3. Begoña Jiménez Carmona 1
  4. María Rosario Bermejo García
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2023

Volume: 34

Issue: 3

Pages: 519-528

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.79525 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

Given the importance that research has given to the stimulation of Emotional Intelligence (EI) from the first instructional levels, it is essential to take into account the knowledge of EI that university students in Education acquire during their training. Therefore, this study analyses the knowledge of EI and the attitude towards its learning in a sample of future teachers according to their self-perceived level of EI. It also aims to identify the participants’ perception of the importance of EI work in the classroom and the moments in which they consider its implementation to be most appropriate. The study involved 183 students from the Bachelor’s Degree in Primary Education and from the joint programme of official degree studies in Early Childhood Education and Primary Education, from two university centres in the Region of Murcia (Spain), of whom 38 were boys (20.80 %), aged between 18 and 56 years (M = 21.86; SD = 5.31). In order to respond to the proposed objectives, different instruments were used; on the one hand, a questionnaire designed ad-hoc, in which the level of training in EI presented by the students was considered, as well as their attitude towards learning EI. On the other hand, the Trait Meta-Mood Scale (TMMS-24) was used. The results show that those students who perceive themselves as more emotionally competent also perceive themselves as having greater knowledge of how to stimulate EI in their future students.

Bibliographic References

  • Angulo, R., y Albarracín, A. P. (2018). Validez y confiabilidad de la escala rasgo de metaconocimiento emocional (TMMS-24) en profesores universitarios. Revista Lebret, 10, 61-72. https://doi.org/10.15332/rl.v0i10.219
  • Bisquerra, R., y García, E. (2018). La educación emocional requiere formación del profesorado. Participación educativa, 5(8), 15-27. http://hdl.handle.net/11162/178704
  • Buitrón, S. y Navarrete, P. (2008). El docente en el desarrollo de la inteligencia emocional: reflexiones y estrategias. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 1, 1-8.
  • Cabello, R., Ruiz-Aranda, D. y Fernández-Berrocal, P. (2010). Docentes emocionalmente inteligentes. REIFOP, 13(1), 41-49.
  • Cejudo, J., y López-Delgado, M. L. (2017). Importancia de la inteligencia emocional en la práctica docente: un estudio con maestros. Psicología educativa, 23(1), 29-36. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.11.001
  • Cejudo, J., López-Delgado, M. L., Rubio, M. J. y Latorre, J. M. (2015). La formación en educación emocional de los docentes: una visión de los futuros maestros. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP), 26(3), 45-62. https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.3.2015.16400
  • Costa-Rodríguez, C., Palma-Leal, X. y Salgado, C. (2021). Docentes emocionalmente inteligentes. Importancia de la Inteligencia Emocional para la aplicación de la Educación Emocional en la práctica pedagógica de aula. Estudios Pedagógicos, 1, 219-233. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100219
  • D’ Amico, A., Geraci, A., y Tarantino, C. (2020). The relationship between perceived emotional intelligence, work engagement, job satisfaction, and burnout in Italian school teachers: An exploratory study. Psihologijske Teme, 29(1), 63-84. https://doi.org/10.31820/pt.29.1.4
  • Extremera, N., y Fernández-Berrocal, P. (2004). La importancia de desarrollar la inteligencia emocional en el profesorado. Revista iberoamericana de educación, 34(3), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie3334005
  • Extremera, N., Mérida-López, S., y Sánchez-Gómez, M. (2019). La importancia de la inteligencia emocional del profesorado en la misión educativa: impacto en el aula y recomendaciones de buenas prácticas para su entrenamiento. Voces de la educación, 2, 74-97. http://hdl.handle.net/10234/186906
  • Fernández, M. C. y Pastor, M. I. (2008). La educación emocional en los ámbitos formal y no formal. Propuesta aplicable a una visita museística. Revista Complutense de Educación, 19(2), 347-366.
  • Fernández-Berrocal, P., Cabello, R. y Gutiérrez-Cobo, M. J. (2017). Avances en la investigación sobre competencias emocionales en educación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 88, 15-26.
  • Fernández-Berrocal, P., Extremera, N. y Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, 94, 751-755. https://doi.org/10.2466/pr0.94.3.751-755
  • Ferrández-Berrueco, R. y Sánchez-Tarazaga, L. (2014). Competencias docentes en secundaria. Análisis de perfiles de profesorado. RELIEVE, 20(1), 1-20. https://doi.org/10.7203/relieve.20.1.3786
  • García-Domingo, B. (2021). Competencia emocional en maestros de educación infantil y primaria: fuentes de variabilidad y sugerencias de mejora. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 1-15. https://doi.org/10.6018/reifop.450111
  • García-García, M., Biencinto, C., Carpintero, E., Villamor, P. y Huetos, M. (2021). Percepción del nivel competencial del profesorado de Educación Primaria y Secundaria. ¿Hay diferencias contextuales? RELIEVE, 27(1), 1-30. http://doi.org/10.30827/relieve.v27i1.20798
  • García-Navarro, E. (2017). Formación del profesorado en educación emocional:Diseño, aplicación y evaluación. Tesis Doctoral. Barcelona: Departament MIDE de la Universitat de Barcelona.
  • George, D. y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A Simple Guide and Reference. 11.0 Update (4ª ed.). Allyn & Bacon.
  • Hernández, J. M., García-Sanz, M. P., Mancheño, M. A. y Sánchez, A. (2012). Trabajos empíricos. En M. P. García-Sanz y P. Martínez-Clares (Coords.), Guía Práctica para la realización de trabajos fin de grado y trabajos fin de máster (pp. 247-284). Editum.
  • Iglesias-Díaz, P. y Romero-Pérez, C. (2021). Aulas afectivas e inclusivas y bienestar adolescente: una revisión sistemática. Educación XX1, 24(2), 305-350. https://doi.org/10.5944/educXX1.28705
  • Mayer, J. D., Caruso, D. R., y Salovey, P. (2016). The ability model of emotional intelligence: Principles and updates. Emotion review, 8(4), 290-300. https://doi.org/10.1177/1754073916639667
  • Mérida-López, S. y Extremera, N. (2017). Emotional intelligence and teacher burnout: A systematic review. International Journal of Educational Research, 85, 121-130. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2017.07.006
  • Pacheco Salazar, B. (2017). Educación emocional en la formación docente. Ciencia y sociedad, 42(1), 104-110.
  • Palacios, S., González-Fernández, R. y Silfa, H. O. (2020). Dimensión afectiva del liderazgo pedagógico del docente. Revista Complutense de Educación, 31(4), 485-495.
  • Pourbahram, R., y Hajizadeh, M. (2018). The Relationship between EFL Instructors’ Emotional Intelligence and Learners’ Academic Achievement. Online Submission, 1(1), 42-51.
  • Rodríguez-Corrales, J., Cabello, R., Gutiérrez-Cobo, M. J. y Fernández-Berrocal, P. (2017). La influencia de las emociones del profesorado no universitario en la evaluación del rendimiento del alumnado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 88, (31.1), 91-106.
  • Rueda, P. M. y Filella, G. (2016). Importancia de la educación emocional en la formación inicial del profesorado. Intercambio/Échange, 1, 212-219. https://doi.org/10.21001/ie.2016.1.17
  • Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C. y Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. In J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, disclosure, & health (pp. 125–154). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10182-006
  • Sánchez, J., Pérez, F. J. y Venegas, A. J. (2013). Educación emocional en el proceso de formación docente. E-motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (1), 184-190. http://dx.doi.org/10.33776/remo.v0i1.2270
  • Santander, S., Gaeta, M. L. y Martínez-Otero, V. (2020). Impacto de la regulación emocional en el aula: Un estudio con profesores españoles. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34(2), 225-246. https://doi.org/10.47553/rifop.v34i2.7769
  • Suárez., A. Hurtado, J. R. y Bustamante, R. E. (2021). La educación emocional en las aulas universitarias, un reto a alcanzar. Opuntia Brava, 13(2), 391-402.
  • Suberviola-Ovejas, I. (2012). Auto-percepción del profesorado sobre su formación en educación emocional. Vivat Academia, 117, 1154-1167. https://doi.org/10.15178/va.2011.117E.1154-1167
  • Torrijos, P., Martín, J. F. y Rodríguez, M. J. (2018). La educación emocional en la formación permanente del profesorado no universitario. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(1), 579-597. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i1.9943
  • Valente, S., Lourenço, A. A., Alves, P., y Dominguez-Lara, S. (2020). The role of the teacher’s emotional intelligence for efficacy and classroom management. CES Psicología, 13(2), 18-31. https://doi.org/10.21615/cesp.13.2.2