Creatividad e intercambioConvergencias entre las políticas de edición de la Eternal Network de Robert Filliou y el arte de internet

  1. López Martín, Elena 1
  2. Morgado Aguirre, Borja 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
SOBRE: Prácticas artísticas y políticas de la edición

ISSN: 2444-3484

Year of publication: 2023

Issue Title: Digital Media I

Issue: 9

Pages: 185-200

Type: Article

DOI: 10.30827/SOBRE.V9I1.26938 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: SOBRE: Prácticas artísticas y políticas de la edición

Abstract

At a time when the Internet has emerged as the new bastion of egomaniacal consumerism, it seems necessary to turn again to art as an engine of social change. Although it may seem difficult to talk about Internet art based on the philosophies of an artist who died before the implementation of the World Wide Web, the aim of this qualitative research is to rescue and give visibility to the existing and barely theorized relations between the artistic-spiritual editing policies advocated by Robert Filliou's Eternal Network and certain participatory strategies developed within Internet art.

Bibliographic References

  • Aparicio, A. (2002, diciembre 19). Las nuevas formas de acción contra la política y el arte en la cibercultura. ¿Amarga victoria del situacionismo? [Conferencia]. Seminario Cibercultura. Propósito experimental, Pamplona, España. http://www1.unavarra.es/digitalAssets/112/112566_alber-to_aparicio.pdf
  • Ariño, A. (2009). El movimiento Open. La creación de un dominio público en la era digital. Universitat de València.
  • ARTEX. (1982). Computer timesharing. Alien productions. http://alien.mur.at/rax/ARTEX/artxblurb.html
  • ArtofPeace Biennale. (2018, mayo 27). What Is Peace? Exhibition Tour. YouTube. https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=GqJxXluKAlE
  • Ascott, R. (1983). LA PLISSURE DU TEXTE [Obra de arte online colaborativa desarrollada entre el 11 y el 23 de diciembre de 1983]. http://alien.mur.at/rax/ARTEX/PLISSURE/plissure.html
  • Bianchini, A. (1999). Conceptos y definiciones de hipertexto. Universidad Simón Bolívar. https://bit.ly/3HWi3E4
  • Bürger, P. (1987). Teoría de la vanguardia. Ediciones Península.
  • Carrillo, J. (2004). Arte en la red. Ediciones Cátedra.
  • Caruso, D. (1984, septiembre 10). People. InfoWorld, The Newsweekly for Microcomputer Users.6(37), 16. https://bit.ly/2Gj5nso
  • Crane, M. (1984). The Origins of Correspondence Art. En M. Crane y M. Stofflet (Eds.), Corresponden-ce Art (pp. 83-116). Contemporary Art Press.
  • Deck, A. (2003). Anti-War Web Ring. [Obra de arte online colaborativa] http://artcontext.org/anti-War/index.php?huh
  • Deck, A. (2009). AntiWar404. [Obra de arte online colaborativa] http://getpeaceful.org/act/08/anti-war404/docs/index.php
  • Depocas, A. (2000). Western Front: Western Front Society Media Archives Project. Fondation Daniel Langlois pour l’art, la science et la technologie. http://www.fondation-langlois.org/html/f/page.php?NumPage=209
  • Filliou, R. (1970). Teaching and Learning as Performing Arts. Verlag Gebr.
  • Friedman, K. (1995a). Foreword: The Eternal Network. En C. Welch (Ed.), Eternal Network: A Mail Art Anthology (pp. XV–XVII). University of Calgary Press.
  • Friedman, K. (1995b). The early days of mail art. En C. Welch (Ed.), Eternal Network: A Mail Art Anthology (pp. 3–16). University of Calgary Press.
  • Higgins, D. (1966-1983). The Something Else Press Newsletter. The Something Else Press.
  • Higgins, D. (1966, febrero). Intermedia. The Something Else Newsletter, 1(1), 1-4. http://www.primaryinformation.org/oldsite/SEP/Something-Else-Press_Newsletter_V1N1.pdf
  • Himanen, P. (2002). La ética del hacker y el espíritu de la era de la información. Editorial Destino.
  • Johnson, R. (1965). The Paper Snake. The Something Else Press.
  • Jouval, S. (2003). Robert Filliou: Exposition pour le 3ème oeil. Robert Filliou, Genio sin talento (pp. 8-15). Museu d’Art Contemporani de Barcelona.
  • Jouval, S. (2012). Robert Filliou dans les collections du musée. Centre Pompidou, Direction de l’ac-tion educative et des publics. http://mediation.centrepompidou.fr/education/ressources/ENS-Fi-lliou/index.html
  • Léger, M. J. (2012). A Filliou for the Game: From Political Economy to Poetical Economy and Fluxus. RACAR: Revue D’art Canadienne / Canadian Art Review. 37(1), 64-74. http://www.jstor.org/sta-ble/42630858
  • Martín, J. (2012). Prácticas artísticas e Internet en la época de las redes sociales. Akal.
  • McLuhan, M. (1996). La aldea global: transformaciones en la vida y los medios de comunicación mundial. Gedisa.
  • Media Art Net. (s. f.). The World in 24 Hours. http://www.medienkunstnetz.de/works/die-welt-in-24-stunden/
  • MERZMAIL. (s. f.). RAY JOHNSON 1927-1995. http://www.merzmail.net/ray.htm
  • Moglen, E. (2003, junio 29). Freeing the Mind: Free Software and the Death of Proprietary Culture. http://moglen.law.columbia.edu/publications/maine-speech.html
  • Musée d’art moderne Lille Métropole. (2003). Dossier d’aide à la visite Robert Filliou, Génie sans talent. http://ekladata.com/WHLeEflWZIK8WuZ4YxngNxow6is.pdf
  • Romero, D. (2008). Caos Creativo. El artista: revista de investigaciones en música y artes plásticas, 5, 111-123. https://www.redalyc.org/pdf/874/87411107010.pdf
  • Sava, S. (1996). As if the oceans were lemonade: the performative vision of Robert Filliou and the Western Front [Trabajo Fin de Máster, Universidad de Columbia Británica]. https://dx.doi.org/10.14288/1.0099154
  • THE NEXT ART-OF-PEACE BIENNALE. (s. f.). About. http://www.peacebiennale.info/about.html
  • Tran, Q-A. (2013). FLUXUS AND TOWARDS THE PEACE BIENNALE 1985. A forward thinking approach to Biennale [Tesis fin de Licenciatura, Universidad Libre de Berlín]. https://bit.ly/3I3oAfU
  • Vertov, D. (2011). Memorias de un cineasta bolchevique. Capitán Swing Libros.
  • Welch, C. (Ed.). (1995) Eternal Network: A Mail Art Anthology. University of Calgary Press.