Ocio Familiar de Adolescentes en Contextos RuralesInfluencia de la Edad

  1. Hernández-Prados, María Ángeles 1
  2. Álvarez Muñoz, José Santiago 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Zeitschrift:
Revista de investigación en educación

ISSN: 1697-5200 2172-3427

Datum der Publikation: 2023

Ausgabe: 21

Nummer: 2

Seiten: 226-241

Art: Artikel

DOI: 10.35869/REINED.V21I2.4601 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Revista de investigación en educación

Zusammenfassung

The rural environment is identified as an environment that has unique characteristics and determining factors that are different from the urban environment and that condition the maturation processes of adolescents and their family experiences; however, globalization is reducing the presence of those elements that make this environment unique. This article analyses the perception of family leisure among adolescents aged 11-13 and 14-16-years old living in rural contexts. A sample of 546 high school students answered an ad hoc questionnaire composed of 48 items, constituting a descriptive-correlational, cross-sectional and non-experimental study. In relation to family leisure, the results indicate that younger adolescents identify more weaknesses and strengths, as well as presenting a more active profile, and that their consideration of the agents and their family satisfaction is higher. Depending on age, significant differences are found in domestic leisure, the role of schools and the identification of family leisure as an ideal and relevant environment. Therefore, the need to revalue family leisure in rural contexts in order to increase the educational potential of this socio-educational phenomenon becomes evident.

Bibliographische Referenzen

  • Agate, J.R., Zabriskie, R.B., Agate, S.T. y Poff, R. (2009). Family leisure satisfaction and satisfaction with family life. Journal of leisure research, 41(2), 205-223.https://doi.org/10.1080/00222216.2009.11950166
  • Águila Calero, G., Díaz Quiñones, J. y Díaz Martínez, P. (2017). Adolescencia temprana y parentalidad. Fundamentos teóricos y metodológicos acerca de esta etapa y su manejo. MediSur, 15(5), 694-700. https://www.redalyc.org/pdf/1800/180053377015.pdf
  • Álvarez Muñoz, J.S. (2020). El ocio y la satisfacción familiar en la población adolescente de la región de Murcia(Tesis doctoral). Universidad de Murcia. Murcia.
  • Álvarez-Muñoz, J.S. y Hernández-Prados, M.Á. (2022). Validación de un cuestionario acerca de las prácticas de ocio familiar. Religación. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 7(32), e210909. https://doi.org/10.46652/rgn.v7i32.909
  • Ayuso Sánchez, L.A. (2019). Nuevas imágenes del cambio familiar en España.RES. Revista Española de Sociología,28(2), 269-287. http://dx.doi.org/10.22325/fes/res.2018.72
  • Belmonte, M.L., Álvarez, J.S. y Hernández Prados, M.Á. (2021). Beneficios del ocio familiar durante el confinamiento. Psicoperspectivas, 20(3).https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol20-issue3-fulltext-2364
  • Bernard, J. (2019). Families and local opportunities in rural peripheries: Intersections between resources, ambitions and the residential environment. Journal of Rural Studies, 66, 43-51. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2019.01.025
  • Cardona Ortiz, G.A. (2021). El ocio campesino: reflexiones desde el confinamiento y otras realidades en el Caquetá, Colombia. Lúdica Pedagógica, 1(33), 1-13.https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/13211
  • Ceballos Vacas, E. y Rodríguez Hernández, J. (2014). Usos del tiempo y conflicto familiar. International Journal of developmental and educational psychology, 6(1), 77-84.https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349851790007
  • Cerrato, J. y Cifre, E. (2018). Gender inequality in household chores and work-family conflict. Frontiers in psychology, 9, 1.330. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01330
  • Choi, K.W. (2017). Habitus, affordances, and family leisure: Cultural reproduction through children’s leisure activities.Ethnography, 18(4), 427-449. https://doi.org/10.1177%2F1466138116674734
  • Choquehuanca Callisaya, R.J. y Cáceres Catorety, A.M. (2020). "Rebeldes sumisas" vs."sumisas rebeldes": embarazo-maternidad adolescente en espacios nocturnos de El Alto.Temas Sociales, 47, 36-67. http://repositorio.umsa.bo/xmlui/handle/123456789/26412
  • Cohen, J. (1988).Statistical power analysis for the behavioral sciences (2a ed.).Erlbaum
  • Duque Palacios, M.C. (2018). El ocio cultural de la juventud española y riojana: reflexiones para la intervención (Tesis doctoral). Universidad de Burgos, Burgos.
  • Erazo-Borrás, C.Y., Ceballos-Mora, A.K. y MataBanchoy- Salazar, J.M. (2022). Mirada ecológica en la construcción del proyecto de vida de jóvenes rurales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(1), 1-25. https://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.20.1.5255
  • Ferreira Delgado, J.P., Pose Porto, H. y De Valenzuela Bandín, A.L. (2015). El ocio cotidiano de los estudiantes de Educación Secundaria en España. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, 25-49. https://doi.org/10.7179/PSRI_2015.25.02
  • Fraguela-Vale, R., Varela-Crespo, L., Varela-Garrote, L. y Carretero-García, M. (2021). The influence of gender and family educational background on leisure satisfaction among Spanish adolescents. International Journal of Adolescence and Youth, 26(1), 391-404.https://doi.org/10.1080/02673843.2021.1970595
  • García-Carro, B. y Sánchez-Sellero, M.C. (2019). Medición de la pobreza subjetiva en España y su localización espacial. Reis: Revista española de investigaciones sociológicas, 165, 83-99. http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.165.83
  • García-González, F. y Crespo Sánchez, F.J. (2017). Radiografía de un impulso compartido. La historia de la familia en España e Iberoamérica (2000-2015). En Familias en el Viejo y el Nuevo Mundo (pp. 44-78). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación.
  • García-Sanmartín, P. (2017). Padres sin tiempo para transmitir valores. EHQUIDAD. Revista Internacional de Políticas de Bienestar y Trabajo Social, 8, 119-160.https://doi.org/10.15257/ehquidad.2017.0011
  • Gastón Faci, D. (2016). La construcción del ocio por parte de la adolescencia y juventud rural española, en los primeros años del tercer milenio. Acciones e investigaciones sociales, 36, 61-90. http://www.injuve.es/sites/default/files/adjuntos/2019/11/injuve_122.pdf
  • Gil Hernández, S. (2015). Adolescentes, ocio y alcohol. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, 362, 54-58. https://doi.org/10.14422/pym.i362.y2015.09
  • González Leonardo, M. y López Gay, A. (2021). Del éxodo rural al éxodo interurbano de titulados universitarios: la segunda oleada de despoblación. Ager: Revista de estudios sobre despoblación y desarrollo rural, 31, 7-42. https://doi.org/10.4422/ager.2021.01
  • Gotfredsen, A. (2021). Carving out collective spaces: Exploring the complexities of gender and everyday stressors within rural youth leisure. (Tesis doctoral). Umeå Universitet.
  • Hebblethwaite, S. (2014). “Grannie's got to go fishing”: meanings and experiences of family leisure for three-generation families in rural and urban settings. World Leisure Journal, 56(1), 42-61. https://doi.org/10.1080/04419057.2013.876588
  • Hodge, C.J., Duerden, M.D., Layland, E.K., Lacanienta, A., Goates, M.C. y Niu, X.M. (2017). The association between family leisure and family quality of life: A meta‐analysis of data from parents and adolescents. Journal of Family Theory & Review, 9(3), 328-346.https://doi.org/10.1111/jftr.12202
  • Hodge, C.J., Zabriskie, R.B., Townsend, J.A., Eggett, D.L. y Poff, R. (2016). Family leisure functioning: A cross-national study. Leisure sciences, 40(3), 194-215.https://doi.org/10.1080/01490400.2016.1203847
  • Izenstark, D., Oswald, R.F., Holman, E.G., Mendez, S.N. y Greder, K.A. (2016). Rural, low-income mothers' use of family-based nature activities topromote family health.Journal of Leisure Research, 48(2), 134-155. https://doi.org/10.18666/jlr-2016-v48-i2 -6409
  • Jacome Arboleda, J.S. (2021). El glamping, como tendencia del turismo en Ecuador en tiempos de COVID-19. Revista Científica de FAREM-Estelí, 40, 22-42.https://doi.org/10.5377/farem.v10i40.13041
  • Lau, Y.K., Lai Chong Ma, J., San Wan, P., Ka Ying Wong, T. y Yin Lai, L. (2012). Work-family conflicts, family leisure activities, and family functioning in hong kong. International Employment Relations Review, 18(1), 82-100.https://search.informit.org/doi/abs/10.3316/ielapa.912595275052210
  • Lee, K.J. y Lee, S.Y. (2021). Cognitive appraisal theory, memorable tourism experiences, and family cohesion in rural travel. Journal of Travel & Tourism Marketing, 38(4), 399-412. https://doi.org/10.1080/10548408.2021.1921094
  • López Larrosa, S., Sánchez Souto, V. y Ruíz de Alda, P.M. (2012). Los adolescentes y el conflicto interparental destructivo: impacto en la percepción del sistema familiar y diferencias según el tipo de familia, la edad y el sexo de los adolescentes. Universitas Psychologica, 11(4), 1. 255-1.262. http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1255
  • Mansour, S. y Mohanna, D. (2018). Mediating role of job stress between work-family conflict, work-leisure conflict, and employees' perception of service quality in the hotel industry in France. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 17(2), 154-174. https://doi.org/10.1080/15332845.2017.1340755
  • Melton, K.K., Hodge, C.J. y Duerden, M.D. (2020). Ecology of family experiences: Contextualizing family leisure for human development & family relations. Journal of Leisure Research, 1-20. https://doi.org/10.1080/00222216.2020.1802374
  • Molina, C.L. (2020). La familia ante la pandemia del COVID-19. Ius et Praxis, 50-51, 23-29. https://doi.org/10.26439/iusetpraxis2020.n50-51.5028
  • Molinero Hernando, F. (2019). El espacio rural de España: evolución, delimitación y clasificación. Cuadernos Geográficos, 58(3), 19-56. https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v58i3.8643
  • Mukherjee, U. (2020). Towards a critical sociology of children’s leisure. International Journal of the Sociology of Leisure, 3, 219-239. https://doi.org/10.1007/s41978-020-00060-5
  • Ortega, M.D. y Cárcamo, H. (2018). Relación familia-escuela en el contexto rural: miradas desde las familias. Educación, 27(52), 81-97. http://dx.doi.org/10.18800/educacion.201801.006
  • Pardo, A. y Ruiz, M. (2002). SPSS 11. Guía para el Análisis de Datos. McGrawHill.
  • Pavón-Benítez, L., Romo-Avilés, N. y Sánchez-González, P. (2021). Smile, photo! alcohol consumption and technology use by young people in a Spanish rural area. Journal of Rural Studies, 85, 13-21. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2021.05.005
  • Ramos, R. y Garófalo, R. (2018). Organización del tiempo familiar frente al desarrollo de la autonomía de niños y niñas del nivel inicial 1. Atlante, Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2(1), 1-23. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/06/tiempo-familiar-desarrollo.html
  • Rebollo, S. (2003). Las dimensiones del ocio en las sociedades rurales. European Journal of Human Movement, 10, 191-206. https://www.eurjhm.com/index.php/eurjhm/article/view/97
  • Rich, K. (2021). Rural-urban interdependencies: thinking through the implications of space, leisure, politics and health. Leisure Sciences, 43(1-2), 190-196.
  • Rossetti y Quinn (2021). Understanding the cultural potential of rural festivals: A conceptual framework of cultural capital development. Journal of rural studies, 86, 46-53. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2021.05.009
  • Sanz, E., Sáenz de Jubera, M. y Cano, R. (2018). Attitudes of parents and children towards shared family leisure. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (32), 59-70.https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/63948
  • Schumm, W.R. y Bollman, S.R. (2019). Interpersonal Processes in Rural Families 1. EnThe family in rural society (pp. 129-145). Routledge.
  • Shannon, C.S. (2019). #Family: Exploring the Display of Family and Family Leisure on Facebook and Instagram. Leisure Sciences, 1-17. https://doi.org/10.1080/01490400.2019.1597792
  • Tahull, J. y Montero, I. (2018). Reflexiones sobre la escuela rural. Un modelo educativo de éxito. Tendencias Pedagógicas, 32, 161-176. https://doi.org/10.15366/ tp2018.32.012
  • Tardivo, G., Suárez-Vergne, Á. y Cano, E.D. (2018). Los jóvenes adoran el ocio digital: un estudio cuantitativo sobre los jóvenes universitarios y el consumo.Espacio Abierto, 27(3), 75-93. https://www.redalyc.org/jatsRepo/122/12260700007/12260700007.pdf
  • Trussell, D.E. y Shaw, S.M. (2009). Changing family life in the rural context: Women's perspectives of family leisure on the farm. Leisure Sciences, 31(5), 434-449.https://doi.org/10.1080/01490400903199468
  • Urra, J. (2020). Déjame en paz..., y dame la paga: Aprende a escuchar a tu adolescente y enséñale a que te escuche. HarperCollins Ibérica.
  • Varela Crespo, L., Gradaille Pernas, R. y Teijeiro Bóo, Y. (2016). Ocio y usos del tiempo libre en adolescentes de 12 a 16 años en España. Educação e Pesquisa, 42, 987-999. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201612152404
  • Vettorassi, A., Ferreira, L.D.S. y Sofiati, F.M. (2021). Young people between the rural and the urban: the case of the agroboys and agrogirls in Bela Vista de Goiás1. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, 23. https://doi.org/10.22296/2317-1529.rbeur.202112en