Niveles de actividad física en adolescentes durante el confinamiento por el covid-19

  1. Alfonso-Asencio, M. 1
  2. Hellín-Martínez, Marta 2
  1. 1 Conselleria Educación de la ComunidadValenciana
  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud

ISSN: 1989-6247

Year of publication: 2020

Volume: 12

Issue: 6

Pages: 936-953

Type: Article

More publications in: Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud

Abstract

The aimof this study is to know the level of physical activity (PA) inadolescents students during the months of confinement due to the Covid-19pandemic.The sample consistsof 110 students (49 boys and 61 girls), aged between 12 and 17 years, who were administered the Physician-based Assessment and Counseling for Exercise (PACE) questionnaire.Theresults showed that the level of physical activity of the students is medium-low, being significantly lower during confinement. Boys do more PAthan girls. They present a significant decrease in physical practice during confinement. In addition, students of lower ages did less PAthan those of higher grades. This study provides interesting information to be taken into account by PE teachers when planning and programming their teaching units with the aim of promoting levels of PA.

Bibliographic References

  • Aranceta-Bartrina, J., Gianzo-Citores, M., & Pérez-Rodrigo, C. (2020). Prevalencia de sobrepeso, obesidad y obesidad abdominal en población española entre 3 y 24 años. Estudio ENPE. Revista Española De Cardiología, 73(4), 290-299. doi:10.1016/j.recesp.2019.07.011
  • Aznar,S.,y Webster, T. (2006). Actividad física y salud en la infancia y la adolescencia. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo.Ministerio de Educación y Ciencia. Recuperado de:http://www.msc.es/ciudadanos/proteccionSalud/adultos/actiFisica/docs/ActividadFisicaSaludEspanol.pdf
  • Baquet, B., Berthoin, S.,&Van Praagh, E. (2002). Are intensified physical education sessions able to elicit heart rate at a sufficient level topromote aerobic fitness in adolescents? Research Quarterly for Exercise and Sport, 73(3),282-288.
  • Battista, J., Nigg, C.R., Chang, J.A., Yamashita, M. y Chung, R. (2005). Elementary after school programs: an opportunity to promote physical activity for children. Californian Journal of Health Promotion, 3 (4), 108-118.
  • Beltrán, V.J., Devís, J., y Peiró, C. (2013). Actividad física y sedentarismo en adolescentes de la Comunidad Valenciana. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(45), 122-137.
  • Burgueño, R., Bonet-Medina, A., Cerván-Cantón, Álvaro, Espejo, R., Fernández-Berguillo, F., Gordo-Ruiz,F., Linares-Martínez, H., Montenegro-Lozano, S., Ordoñez-Tejero, N., Vergara-Luque, J., & Gil-Espinosa, F. (2020). Educación Física en Casa de Calidad. Propuesta de aplicación curricular en Educación Secundaria Obligatoria. Retos, (39). Recuperado a partir de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/7879
  • Cano, A., Pérez, I., Casares, I. y Alberola, S. (2011). Determinantes del nivel de actividad física en escolares y adolescentes: estudio OPACA. Anales de Pediatría, 74 (1), 15-24.
  • Cavill,N.A., Biddle S.J., &Sallis,J.F. (2001). Health enhancingphysical activity for young people: statement of the UK expert consensus conference. Pediatric ExerciseScience, 13(1), 12-25.
  • Chen, P., Mao, L., Nassis, G. P., Harmer, P., Ainsworth, B. E., & Li, F. (2020). Coronavirus disease (COVID-19): The need to maintain regular physical activity while taking precautions. Journal of Sport and Health Science, 9(2), 103-104. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2020.02.001
  • Consejo COLEF(2020). Recomendaciones docentes para una educación física escolar segura y responsable ante la“Nueva normalidad”. Minimización de riesgos de contagio de la COVID-19 en las clases deEF para el curso 2020-2021.Revista Española de Educación Físicay Deportes, 429, 81-93. Recuperado apartir de: http://www.reefd.es/index.php/reefd/article/viewFile/902/748
  • de Oliveira-Neto, L., Elsangedy, H. M., Tavares, V. D. O., Behm, D.G., & da Silva-Grigoletto, M. E. (2020). #TrainingInHome -training at home during the COVID-19 (SARS-COV2)pandemic: Physical exercise and behavior-based approach.Brazilian Journal of Exercise Physiology, 12(3), 23–31.
  • Department of Health.Australian Government.Australia’s Physical Activity andSedentary Behaviour Guidelines for Young People (13 -17 years)9 in 10 Australian young people don’t move enough(2014).Canberra: Departmentof Health. Australian Government.Recuperado de http://www.health.gov.au/internet/main/publishing.nsf/content/F01F9232
  • España. Orden SND/370/2020, de 25 de abril, sobre las condiciones en las que deben desarrollarse losdesplazamientos por parte de la población infantil durante la situaciónde crisis sanitaria ocasionadapor el COVID-19. Boletín Oficial del Estado, 25 de abril de 2020, núm. 116, pp. 30361 a 30364.Recuperado de: https://cutt.ly/wur1IEM
  • España. Orden SND/380/2020, de 30 de abril, sobrelas condiciones en las que se puede realizar actividadfísica no profesional al aire libre durante la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. Boletín Oficial del Estado, 1 de mayode 2020, núm. 121, pp. 30925 a 30929. Recuperadode: https://cutt.ly/mur0tLo
  • Fairclough, S., &Stratton, G. (2005).Improving health-enhancing physical activity in girl’s physical education. Health and Education Research, 20(4), 448-457.
  • García, C; Sánchez-Alcaráz, B.J; Alfonso-Asencio, M; Hellín, M. (2020). Actitud de losestudiantes hacia la Educación Física en función de su nivel de actividad física.Trances, 12(4): 512-529
  • Gil, P., Cuevas, R., Contreras, O., y Díaz, A. (2012). Educación Física y hábitos de vida activa: percepciones de los adolescentes y relación con el abandono deportivo. Aula Abierta, 40(3), 115-124.
  • Gómez,S.F., Lorenzo,L.Ribes, C.y Homs, C. (2019). EstudioPasos20
  • Barcelona,Gasol Foundation.19.González-Adam, M.C; Sánchez-Alcaraz, B.J; Alfonso-Asencio, M; Hellín-Martínez, M.(2020). Análisis de la imagen corporal de los estudiantes en función del nivel de suactividad física. Trances, 12(4): 495-511
  • Guthold, R., Stevens, G. A., Riley, L. M., y Bull, F. C. (2020). Global trendsin insufficient physical activity among adolescents: A pooled analysis of 298 population-based surveys with 1·6 million participants.The Lancet Child & Adolescent Health, 4(1), 23-35. doi:10.1016/s2352-4642(19)30323-2
  • Jiménez-Pavón, D., Carbonell-Baeza, A., & Lavie, C. J.(2020).Physical exercise as therapy to fight against the mental andphysical consequences of COVID-19 quarantine: Specialfocus in older people. Progress in Cardiovascular Diseases.doi:10.1016/j.pcad.2020.03.009
  • Márquez-Arabia, J. J. (2020). Inactividad física, ejercicio ypandemia COVID-19. Viref Revista de Educación Física,9(2), 63–71.
  • Martínez-Gómez, D., Martínez-De-Haro, V.,Del-Campo, J., Zapatera,B.,Welk, G.,y Villagra, A. (2009). Validez de cuatro cuestionarios para valorar la actividad física en adolescentes españoles. Gaceta Sanitaria, 23(6), 512-517.
  • Mera-Mamían, A. Y., Tabares-Gonzalez, E., Montoya-Gonzalez,S., Muñoz-Rodriguez, D. I., & Monsalve Vélez, F. (2020).Recomendaciones prácticas para evitar eldesacondicionamiento físico duranteel confinamiento porpandemia asociada a COVID-19. Universidad y Salud, 22(2),166–177. https://doi.org/10.22267/rus.202202.188
  • Montero, I.,y León, O. G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862.
  • Norton, K., Whittinghan, N., Carter, L., Kerr, D., Gore, C., yMarfell-Jones, M. (1996).Measurement techniques in anthropometry.En: Norton K, Olds T, (Ed.). Antropométrica. Sydney: UNSW.
  • Organización Mundial de la Salud (2010). Recomendacionesmundiales sobre actividad física para la salud.Organización Mundial de la Salud: Ginebra. Recuperadode: http://whqlibdoc.who.int/publications/2010/9789243599977_spa.pdf?ua=1
  • Organización Mundialde la Salud (2015). Ingesta de azucares para adultos y niños. Organización Mundial de la Salud. Recuperado de: https://www.who.int/nutrition/publications/guidelines/sugars_intake/es/
  • Organización Mundial de la Salud (2016). Sobrepeso y obesidad infantiles.Estrategia mundial sobre régimen alimentario, actividad física y salud. Comunicado de prensa.Londres. Recuperado de: https://www.who.int/dietphysicalactivity/childhood/es/
  • Organización Mundial de la Salud (2020c). OMS | Actividad física.WHO; World Health Organization. https://www.who.int/dietphysicalactivity/pa/es/
  • Physical ActivityGuidelines Advisory Committee(2018). 2018Physical Activity Guidelines Advisory Committee Scientific Report.WashingtonDC: Departmentof Health and HumanServices.
  • Proschaska, J.J., Sallis, J.F. &Long, B. (2001). A physical activity screening measure for use with adolescents in primary care. Archives of PediatricandAdolescent Medicine, 155,554-559.doi: 10.1001/archpedi.155.5.554
  • Ramos, P., Jiménez-Iglesias, A., Rivera, F. y Moreno, C. (2016). Evolución de la práctica de la actividad física en los adolescentes españoles. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 16 (62), 335-35.doi: 10.15366/rimcafd2016.62.010
  • Real Decreto 1105/2014, por el que se establece el currículo básicode la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato.Boletín Oficial del Estado (2014).
  • Real Decreto 1105/2014, por el que se establece el currículo básicode la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato.Boletín Oficial del Estado (2014).
  • Rodríguez, M. Á., Crespo, I., & Olmedillas, H. (2020). Exercisingin times of COVID-19: What do experts recommend doingwithin four walls? Revista Española de Cardiología.doi:10.1016/j.rec.2020.04.001
  • Sallis, J.F., &Patrick, K. (1994). Physical activity guidelines for adolescents: a consensus statement. Pediatric Exercise Science, 6,302-314.
  • Sánchez-Alcaraz Martínez, B.J., Calabuig, V., Gómez-Mármol, A. Valero, A. y Alfonso-Asencio, M. (2018). Nivel de actividad física y calidad de vida relacionada conla salud en estudiantes. Acción motriz, 21, 7-14.
  • U.S. Department of Health and Human Services (2000).Healthy people 2010: Understanding and improving health. Washington D.C.: U.S. Government Printing Office.
  • Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J., y Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinementon children during the COVID-19 outbreak. The Lancet, 395(10228), 945-947. doi:10.1016/s0140-6736(20)30547-x
  • World Health Organization (2007).A guide for population-based aproaches to increasing levels of physical activity: implementation of the WHO Global Strategy on Diet, Physical Activity and Health.New York:World Health Organization. Recuperado de: http://www.who.int/dietphysicalactivity/PA-promotionguide-2007.pdf