Experiencia educativa de escape room con personas mayores con Alzheimer

  1. García, M. J. 1
  2. Hellín-Martínez, Marta 1
  3. Alfonso-Asencio, M. 2
  1. 1 Universidad de Murcia.
  2. 2 Conselleria de Educación de la Comunidad Valenciana
Journal:
Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud

ISSN: 1989-6247

Year of publication: 2020

Volume: 12

Issue: 5

Pages: 545-571

Type: Article

More publications in: Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud

Abstract

Alzheimer's is a disease that mainly affects the elderly population. The increase in the prevalence of this disease has acquired an important significance in recent years, due to its multiple cognitive alterations that affect memory, and due to the great impact that arises in the family. Below is an experience of a gamification project through an escape room carried out in a Day Stay Service (SED) with the objective of developing social skills in a group of 12 elderly people with Alzheimer's, as well as know the benefits that this type of activities can have in the group. The methodology used was characterized by being participatory, active and dynamic; using also initial, continuous and final evaluation instruments. The conclusions underlying this experience highlight the role of the Social Educator and innovative methodologies as resources for the promotion of motivating activities for the elderly and people with Alzheimer's, the promotion of active and healthy aging and the slowdown of the disease with a game that It helps in solving problems or challenges and working on short-term memory, among other things.

Bibliographic References

  • 1. Amorós, P., Bartolomé, M., Sabariego, M. y Santos, J. (2006). Construyendo futuro. Las personas mayores. Una fuerza social emergente. Revista del Ministerio de Trabajo e Inmigración, 70, 192-193
  • 2. Bedamar, M. y Montoro, I. (coord.). (2003) La educación intergeneracional: un nuevo ámbito educativo. Madrid: Dykinson.
  • 3. Belando, M.R. (2000) Educación y vejez social. Ámbitos y propuestas de intervención. Barcelona: PPU.
  • 4. Berciano, J. (2006). Enfermedades degenerativas del sistema nervioso. Demencias. Enfermedad de Alzheimer. En: Farreras P, Rozman C. Medicina Interna.15ª edición. Madrid, España: Editorial Elseiver.
  • 5. Borrego, C., Fernández, C., Robles, S., y Blanes, I. (2016). Room escape en las aulas: actividades de juegos de escape para facilitar la motivación y el aprendizaje de las ciencias de la computación. Revista del Congrés Internacional de DocènciaUniversitària i Innovació, 3, 1-7.
  • 6. Delgado, M. (2016). Arte para estimular emociones y recuerdos contra el Alzheimer: el museo como espacio de inclusión social. Tesis doctoral. Universidad de Murcia.
  • 7. Eukel, H. N., Frenzel, J. E., & Cernusca, D. (2017). Educational Gaming for Pharmacy Students- Design and Evaluation of a Diabetes hemed Escape room. American Journal of Pharmaceutical Education, 81(7), 62- 65.
  • 8. Fidel, M., Nissen, M.D., Del Huerto, N. M. y Parquet, C.A. (2007). Enfermedad del Alzheimer. Revista de Posgrado de la VIa Cátedra de Medicina (175), 9-12.
  • 9. García-Mínguez, J. (2004): Abriendo nuevos campos educativos. Hacia la educación en personas mayores. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 12, 129-151.
  • 10.Giménez, A.M. y Habib, M.C. (2015). Estimulación de la memoria en ancianos con Alzheimer: experiencia desde el prácticum de Educación Social. RES, Revista de Educación Social, 21, 257-275.
  • 11.Jodar, M., Barroso, J., Brun, C., Dorado, M., García, A., Martín, P. y Nieto, A. (2005). Trastornos del lenguaje y la memoria. Barcelona: Editorial UOC.
  • 12.López. L. y Ullán, A.M. (2015). Arte y comunicación para la socialización de personas con Alzheimer y otras demencias. Revista de comunicación y ciudadanía digital 4 (1), 99-123.
  • 13.Martín, A. V., y Requejo, A. (2005). Fundamentos y propuestas de la educación no formal con personas mayores. Revista de Educación, 338,45-66.
  • 14.Martín, V.M. (2008). Posibilidades de desarrollo socioeducativo de personas mayores. Revista de Educación Social, RES, 8. Recuperado de: http://www.eduso.net/res/res/?b=11&c=98&n=301
  • 15.Merchán, G. del R. (2017). The Gate School Escape Room: An educational proposal (Trabajo fin de máster). Valladolid. Recuperado de http://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/25355/1/TFM_F_2017_63.pdf
  • 16.Sainz, T. (2018). Cómo reclutan las empresas a sus empleados: nuevas técnicas de selección de personal. (Trabajo Fin de Grado). Universidad de Cantabria: Cantabria. Recueprado de http://repositorio.unican.es:8080/xmlui/bitstream/handle/10902/14534/SA INZDIEZTANIA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • 17.World Alzheimer Report (2015). Alzheimer ́s Disease International. Recuperado de: http://www.alz.co.uk/research/WorldAlzheimerReport2015.pdf