El “viaje de novios” a través de la perspectiva apasionadael "Prólogo" de Mariano Baquero Goyanes a la obra de Emilia Pardo Bazán.

  1. Ruiz Baños, Sagrario 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Zeitschrift:
Monteagudo: revista de literatura española, hispanoamericana y teoría de la literatura
  1. Vicente Gómez, Francisco (coord.)

ISSN: 1989-6166

Datum der Publikation: 2023

Titel der Ausgabe: “Mariano Baquero Goyanes. Magister of Poetica".

Nummer: 28

Seiten: 243-260

Art: Artikel

DOI: 10.6018/MONTEAGUDO.550781 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Andere Publikationen in: Monteagudo: revista de literatura española, hispanoamericana y teoría de la literatura

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

Making a prologue or an introduction to a literary work is always something compromised and very difficult if we take into account that objectivity and impartiality must govern, as protective criteria, the actual making of what we could define as an "almost" genre. academic and, in some magnificent cases, in "almost" a literary genre, as occurred in the case of Professor Mariano Baquero Goyanes, who we could justifiably consider a Master of teachers if we stick to his great intellectual heritage distributed among beloved disciples who have become time turn into masters.

Bibliographische Referenzen

  • Baquero Goyanes, Mariano (1955). El naturalismo español: Emilia Pardo Bazán. Universidad de Murcia.
  • Baquero Goyanes, Mariano (1965). “Perspectivismo y desengaño en Feijóo”. Atlántida, septiembre-octubre, Vol. III, 17, 473-500.
  • Baquero Goyanes, Mariano (1986). La novela naturalista española: Emilia Pardo Bazán. Murcia, Editorial de la Universidad de Murcia.
  • Bravo-Villasante, Carmen (1973). Vida y obra de Emilia Pardo Bazán. Madrid, Editorial Magisterio Español.
  • Clarín, Leopoldo Alas (1985a). “Prólogo a `La cuestión palpitante´”. En Clarín y La Regenta (1884-1984). Redacción del catálogo de Andrés Amorós y J.M. Martínez Cachero. Madrid, Biblioteca Nacional, 152-153.
  • Clarín, Leopoldo Alas (1985b) “Del Naturalismo”. En Clarín y La Regenta (1884-1984). Redacción del catálogo de Andrés Amorós y J.M. Martínez Cachero.Madrid, Biblioteca Nacional, 135-151.
  • Feijóo, Benito (1979). Teatro Crítico. Cartas eruditas. Madrid, Alianza Editorial, 45-46.
  • Hugo, Víctor ([1827] 1979). Cromwell. Madrid, Espasa Calpe, 11-51.
  • Pardo Bazán, Emilia (1966). La cuestión palpitante. Edición, prólogo y notas de Carmen Bravo-Villasante. Salamanca, Anaya.
  • Pardo Bazán, Emilia (1970). La sirena Negra. Insolación. Barcelona, Bruguera Libro Clásico.
  • Pardo Bazán, Emilia (1971). Un viaje de novios. Edición de Mariano Baquero Goyanes. Barcelona, Labor S.A.
  • Pardo Bazán, Emilia (1984). La madre naturaleza. Madrid, Alianza.
  • Pardo Bazán, Emilia (2002). La Tribuna. Introducción y notas de Marisa Sotelo Vázquez. Madrid, Alianza.
  • Pattison, Walter T. (1969). El naturalismo español: historia externa de un movimiento. Madrid, Gredos.