Apadrinamiento lector. Una experiencia de aprendizaje-servicio intergeneracional

  1. José Santiago Álvarez-Muñoz
  2. Mª Ángeles Hernández-Prados
Revista:
RIDAS. Revista iberoamericana de aprendizaje servicio: Solidaridad, ciudadanía y educación

ISSN: 2339-9341

Any de publicació: 2023

Número: 15

Pàgines: 190-208

Tipus: Article

Altres publicacions en: RIDAS. Revista iberoamericana de aprendizaje servicio: Solidaridad, ciudadanía y educación

Resum

La lectoescriptura suposa un dels processos més ardus i difícils d' assimilar en l'etapa d'Educació Primària, recorrent a la necessitat d'articular noves metodologies per garantir un aprenentatgelector funcional i motivador. D'aquesta manera, des de la posada en pràctica de l'aprenentatge es possibilita dins de contextos de serveis, plens d'emocions i vivències, desenvolupar el procés d'alfabetització dels discents. Aquest estudi presenta el disseny i avaluació d'un projecte d'aprenentatgeservei d'apadrinament lector.50 alumnes de primer de primària en col·laboració amb 10 usuaris de residències de gent grantreballavenen petits grups amb diferents residents. Les activitats s'organitzen en tresmòduls: dinàmiques de lectoescriptura, creació de contes i representació teatral conjunta. Els resultats, des de la perspectiva de l'alumnat, posen de manifest una millora curricular en Llengua Castellana i Literatura i Lectura Comprensiva, una millor valoració de l'ús del treball cooperatiu i assenyalen la felicitat i l’aprenentatge com els principals beneficis d'aquesta intervenció. D'aquesta manera es posa de manifest la necessitat d'articular programes intergeneracionals a nivell regional o estatal de manera que s'asseguri aquest ens de col·laboració en tots els centres educatius, produint un aprenentatge recíproc entre ambdues institucions

Referències bibliogràfiques

  • Blanco-Tarrio, E., y Blanco-Sánchez, G. (2020). Atención primaria y residencias de ancianos: a propósito de la COVID-19. Medicina de Familia. SEMERGEN, 46, 26-34. https://doi.org/10.1016/j.semerg.2020.06.003
  • Flores, M. J., Ortega, M. C., y Vallejo, S. (2019). Experiencias inclusivas intergeneracionales ¿un nuevo horizonte para la inclusión de personas mayores y menores?. Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 77(150), 139-152.
  • Llompart, J. (2013). De madres a hijas, de hijas a madres: el cambio en la transmisión intergeneracional de lenguas. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 6(3), 47-65.
  • Martín, E., Solari, M., De Vicente, J., Luque, M. J., Nieto, M., y Coll, C. (2018). La potencialidad del aprendizaje servicio para la personalización del aprendizaje escolar. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio, (5), 37-61.
  • Martínez-Heredia, N., y Rodríguez-García, A. M. (2018). Educación intergeneracional: un nuevo reto para la formación del profesorado. REXE-Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17(33), 113-124. http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20181733nmartinez7
  • Ochoa, A., y Pérez, L. (2019). El aprendizaje-servicio, una estrategia para impulsar la participación y mejorar la convivencia escolar. Psicoperspectivas, 18(1), 89-101. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-fulltext-1478
  • Ortega, P. y Hernández, M.A. (2008). Lectura, narración y experiencia en la educación de los valores. Revista Iberoamericana de Educación, 45(4) https://doi.org/10.35362/rie4542077
  • Pinazo-Hernandis, S., y Pinazo-Clapés, C. (2018). Literatura y transgeneracionalidad. Un proyecto intergeneracional de apadrinamiento lector en ámbito residencial. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, 17(3), 42-54. https://doi.org/10.18239/ocnos_2018.17.3.1799
  • Vázquez, S., Liesa, M., y Lozano, R. M. A. (2017). Recreos Cooperativos e Inclusivos a través de la metodología de Aprendizaje-Servicio. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 20(1), 173-185. https://doi.org/10.6018/reifop/20.1.213181