"Encore à cet astre", de Jules Laforgue, y "Desnudo bajando una escalera, nº2", de Marcel Duchampla muerte del idealismo solar
ISSN: 0120-4130, 2590-9207
Año de publicación: 2017
Título del ejemplar: Junio 2017
Número: 44
Páginas: 67-81
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Poligramas
Resumen
The period of November to December 1911 in Neully, Marcel Duchamp made, using a very concise and elusive language, three drawings depicting some poems by the French symbolist Jules Laforgue: Médiocrité; Siesteéternelle; y Encore à cet astre. The latter was the first sketch of his earliest work with an international impact, Nude Descendant an Scalier, nº2, which was key to the artistic revolution that Le Grand Verre would bring about. The revision done by Duchamp of the roles played by the sun –the light, the masculine– and the moon –the shadow, the feminine– in Laforgue’s poetry, would set the new visual regime conceived by the artist.
Referencias bibliográficas
- Cabanne, Pierre. Conversaciones con Marcel Duchamp. Cáceres: Fundación Helga del Alvear. 2013. Impreso.
- Champigny, Robert. “Situation of Jules Laforgue”. Yale French Studies, nº 9 (1952). 63-73. Impreso.
- Golding, John. The Bride Stripped Bare by her Bachelors, Even. London: The Penguin Press. 1973. Impreso.
- Graham, Lanier. Duchamp & Androgyny. Art, Gender, and Metaphysics. Berkeley: No-Thing Press. 2002. Impreso.
- Growjnowski, M. Daniel. “Laforgue fumiste: l’esprit de cabaret”, Romantisme, 1989, nº 64. 5-16. Impreso.
- Jiménez, José. “El artista poeta: Marcel Duchamp”, en Molinuevo, José Luis (ed.). Arte y escritura. Salamanca: Universidad de Salamanca. 2010. 27- 46. Impreso.
- Jones, Amelia. Irrational Modernism. A Neurasthenic History of New York Dada. Cambridge & London: The MIT Press. 2004. Impreso.
- Judovitz, Dalia. Unpacking Duchamp. Art in transit. Berkeley: University of California Press. 1998. Impreso.
- Laforgue, Jules. Oeuvres Complètes. Paris: Le Livre de Poche. 1970. Impreso.
- Laforgue, Jules. Obra poética. Madrid: Cátedra. 2013. Traducción de Juan Bravo Castillo. Impreso.
- Lebel, Robert. Sur Marcel Duchamp. Paris: Trianon. 1959. Impreso.
- Le Penven, Françoise. L’art d’écrire de Marcel Duchamp. À propos de ses notes manuscrites. Nimes: Jacqueline Chambon. 2003. Impreso.
- Margitic, Milroad R. “Paysage et sexualité chez Laforgue”. Romantisme. 1977. nº 15. 82-91. Impreso.
- Moffit, John F. Alchemist of the Avant-Garde. The Case of Marcel Duchamp. Albany: State University of New York Press. 2003. Impreso.
- Naumann, Francis. M. Marcel Duchamp. L’art à l’ere de la reproduction mecanisee. Paris. Éditions Hazan. 1999. Impreso.
- Paz, Octavio. “Water Writes Always in Plural”. Diacritics, Vol. 8, nº 14 (Winter, 1978). 41-54. Impreso.
- Pound, Ezra. “Irony, Laforgue, and Some Satire”. Poetry, Vol. 11, nº 2 (Nov.1917). 93-98. Impreso.
- Rosa, Elisabeth & Slimani, Leila. “Reflexions sur le désespoir moderne”. Sesns public. Revue électronique internationale. 2003/10-2008/4 (reedición). 1-16.
- Seigel, Jerrold. The Private Worlds of Marcel Duchamp. Desire, Libertation, and the Self in Modern Culture. Berkeley, Los Angeles & London: University of California Press. 1995. Impreso.
- Steefel Jr., Lawrence D. “Marcel Duchamp’s ‘Encore à cet Astre’: A New Look”. Art Journal, Vol. 36, nº 1 (Autumn, 1976). 23-30. Impreso.
- Tucker, Thomas Deane. Derridiada: Duchamp as Readymade Deconstruction. Plymouth: Lexington Books. 2009. Impreso.