El constructo binomial «cuidados en salud-educación» en la épica norteamericana del Western, como realidad geopolítica

  1. Antonia Hernández Conesa 1
  2. Joaquín Nieto Munuera 2
  3. Juana María Hernández Conesa 3
  4. Fuensanta Hernández Pina 4
  1. 1 Escuela Internacional de Doctorado. Universidad de Murcia (Murcia, España)
  2. 2 Facultad de Medicina. Universidad de Murcia (Murcia, España)
  3. 3 Facultad de Enfermería. Universidad de Murcia (Murcia, España)
  4. 4 Facultad de Educación. Universidad de Murcia (Murcia, España)
Revue:
Temperamentvm: Revista internacional de historia y pensamiento enfermero

ISSN: 1699-6011

Année de publication: 2023

Número: 19

Type: Article

DOI: 10.58807/TMPTVM20235686 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

D'autres publications dans: Temperamentvm: Revista internacional de historia y pensamiento enfermero

Résumé

The Western, as a reflection of American society, depicts the story of the conquest of the West epically, framing a narrative around the culture of the indigenous population and the frontier hero as the most significant elements of the geopolitical reality. In this investigation, through the filmic discourse of Westerns, our main Objective is the analysis of the binomial construct: “health care-education", looking at it through the Panofsky and Gadamerian method, following the paradigmatic classicism of John Ford in the film The Searchers and, at the same time, addressing the educational and health approach it offers. We have concluded that the binomial construct "health care-education" is a universal element in the filmic discourse of the Western, acting as a civilizing agent and as an essential means for the settlement of new social groups in the frontier territories during the conquest of the West.

Références bibliographiques

  • Alegre S (1994). El cine cambia la Historia. Barcelona: PPU.
  • Allen, Robert C; Gomery, Douglas (1995). Teoría y práctica de la historia del cine. Barcelona: Ediciones Paidós.
  • Anderson, Lindsay (2001). Sobre John Ford. Barcelona: Paidós.
  • Basallo, Alfonso (2016). Julián Marías, crítico de cine: el filósofo enamorado de Greta Garbo. Madrid: Fórcola. Señales.
  • Bazin, André (1990). ¿Qué es el cine? Madrid: Ediciones Rialp.
  • Bogdanovich, Peter (1997). John Ford. Madrid: Fundamentos.
  • Bordwell, David (1997). El cine clásico de Hollywood. Estilo cinematográfico y modo de producción hasta 1960. Barcelona: Paidós.
  • Caparrós Lera, José María (2004). 100 películas sobre historia contemporánea. Madrid: Alianza.
  • Casas Q (1994). El western. El género americano. Barcelona: Paidós.
  • Céspedes, Guillermo (intr.) (1960). La frontera en la historia americana de Frederick Jackson Turner. Madrid: Ediciones Castilla.
  • Coma, Javier (1996). La gran caravana del Western. Las 100 mejores películas del Oeste. Madrid: Alianza.
  • Cooper, James Fenimore (1997). El último mohicano. Madrid: Cátedra, Letras universales.
  • Jones, Maldwyn Allen (1996). Historia de los Estados Unidos, 1607-1992. Madrid: Cátedra.
  • Hernández Conesa, Juana María (2016). Medicina y Cine. La imagen de la Medicina en la filmografía de Joseph L. Mankiewicz. Madrid: Letras de Autor.
  • Marías, Julián (1994). La educación sentimental. Madrid: Alianza, Ediciones del Prado.
  • Marías, Julián (1971). Las fronteras del western. Gaceta ilustrada 14.II.71; 749:6.
  • Monterde, José Enrique; Selva Masoliver, Marta; Solà Arguimbau, Anna (2001). La representación cinematográfica de la historia. Madrid: Ediciones Akal.
  • Rodríguez Alcalá, Idelfonso (2014). El cine en Julián Marías: una exaltación estética y antropológica. Madrid: Fundación Universitaria Española.
  • Turner, Frederick Jackson (1960). La frontera en la historia americana. Madrid: Ediciones Castilla.
  • VV.AA. (2016). El Western. Madrid: Notorious Ediciones.