Influencia de una educación física bilingüe aicle en el tiempo de compromiso motor
- Francisco José Martínez Hita 1
- Eliseo García Cantó 2
- Manuel Gómez López 3
- Antonio Granero Gallegos 4
- 1 Escuela Internacional de Doctorado (Universidad de Murcia. España)
- 2 Facultad de Educación (Universidad de Murcia. España)
- 3 Facultad de Ciencias del Deporte (Universidad de Murcia. España)
- 4 Facultad de Ciencias de la Educación (Universidad de Almería. España)
ISSN: 1885-7019
Datum der Publikation: 2023
Ausgabe: 19
Nummer: 1
Seiten: 55-66
Art: Artikel
Andere Publikationen in: E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte
Zusammenfassung
The engagement motor time is one of the most studied variables in the Physical Education (PE) subject. Its importance is increasing, especially today due to the levels of physical inactivity and sedentary lifestyle of children and adolescents. The objective of this research is to know how CLIL is being implemented in PE sessions, according to the CESEFA questionnaire, and how the introduction of a new language (L2) impacts on the TCM of the subject. To this end, 30 PE sessions were recorded with different teachers, both bilingual (n = 11) and monolingual (n = 19) to later compare the information obtained using descriptive and contrast statistics (ANOVA). The results show a significant reduction of 11.4% in TCM of the bilingual groups compared to the monolingual groups. Furthermore, the implementation of CLIL in PE sessions should be improved considerably since it presents relatively low values. Finally, it is necessary to highlight the importance of specific methodological training in bilingual teachers to be able to develop their teaching work within quality criteria.
Bibliographische Referenzen
- Aubert, S., Brazo-Sayavera, J., González, S.A., Janssen, I., Manyanga, T., Oyeyemi, A. L., Picard, P., Sherar, L.B., Turner, E. & Tremblay, M.S. (2021). Global prevalence of physical activity for children and adolescents; inconsistencies, research gaps, and recommendations: A narrative review. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 18(1), 81. https://doi.org/10.1186/s12966-021-01155-2
- Barrios, E. & Milla-Lara, M. D. (2020). CLIL methodology, materials and resources, and assessment in a monolingual context: an analysis of stakeholders’ perceptions in Andalusia. The Language Learning Journal, 48(1), 60-80. https://doi.org/10.1080/09571736.2018.1544269
- Comisión Europea/EACEA/Eurydice (2013). La educación física y el deporte en los centros escolares de Europa. Informe de Eurydice. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/d/16112/19/0
- Coral, J. & Lleixà, T. (2013). Las tareas en el aprendizaje integrado de EF y lengua extranjera (AICLE). Determinación de las características de las tareas mediante el análisis del diario de clase. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 24, 79-84. https://doi.org/10.47197/retos.v0i24.34532
- Coral, J. & Lleixà, T. (2014). La enseñanza de la Educación Física mediante el enfoque educativo Clil: La resolución de los dilemas profesionales surgidos durante un proceso de investigación-acción. Movimento, 20(4), 1447-1472.
- Coral, J., Urbiola, M., Sabaté, E., Bofill J., Lleixà T. & Vilà, R. (2017). Does the teaching of physical education in a foreign language jeopardise children’s physical activity time? A pilot study. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 23, 839-854. https://doi.org/10.1080/13670050.2017.1407289
- Cornish, K., Fox, G., Fyfe, T., Koopmans, E., Pousette, A., & Pelletier, C. A. (2020). Understanding physical literacy in the context of health: A rapid scoping review. BMC Public Health, 20(1), 1569. https://doi.org/10.1186/s12889-020-09583-8
- Coterón, J., Franco, E., & Almena, A. (2020). Predicción del compromiso en Educación Física desde la teoría de la autodeterminación: Análisis de invarianza según el nivel de actividad física. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(46), 485-494.
- Custodio, M. & García, J. M. (2019). Medida de la competencia para programar AICLE y diagnóstico de las necesidades de formación docente. Bordón, 72, 31-48. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.72250
- Fernández-Revelles, A.B. (2008). El tiempo en la clase de Educación Física: La competencia docente tiempo. Deporte y actividad física para todos, 4,102-120.
- Fundación Gasol (2019). Estudio Pasos 2019. España. Fundación Gasol.
- Gale, J.T., Haszard, J.J., Scott, T. & Peddie, M.C. (2021). The impact of organised sport, physical education and active commuting on physical activity in a simple of New Zealand adolescent females. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(1), 8077. https://doi.org/10.3390/ijerph18158077
- Gambau, V. (2015). Las problemáticas actuales de la educación física y el deporte escolar en España. Revista Española de Educación Física y Deportes, 411, 53-69.
- García-Hermoso A., Ramírez-Vélez R., Lubans D.R. & Izquierdo, M. (2021). Effects of physical education interventions on cognition and academic performance out come children and adolescents: A sistematic review and meta-analysis. British Journal of Sports Medicine. https://doi.org/10.1136/bjsports-2021-104112
- García E. & Ruiz G. (2017) Análisis del tiempo de compromiso motor en educación física. Revista Digital de Educación física EmásF, 8(45), 31-51.
- Gil-López, V., González-Víllora, S. & Hortiguela-Alcalá, D. (2021). Learning foreign languages through content and language integrated learning in physical education: A systematic review. Porta Linguarum, 35, 165-182. https://doi.org/10.30827/portalin.v0i35.15785
- Guthold, R., Steven, G., Riley, L. & Bull, F. (2020). Global trends in insufficient physical activity among adolescents: A pooled analysis of 298 population-based surveys with 1.6 million participants. The Lancet, 4(1), 23-35. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(19)30323-2
- López-Postigo, L., Burgueño, R., González-Fernández, F.T., & Morente-Oria, H. (2021). Edublog in Physical Education as an instrument for coeducation, commitment and intention to be physically active. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 14(28), 1-8. https://doi.org/10.25115/ecp.v14i28.3819
- Marques, A., Peralta, M., & Catunda, R. (2017). Educação Física: Concepções e modelos. In R.C. & A. Marques (Eds.), Educação física escolar: Referenciais para o ensino de qualidade (pp. 29-51). Belo Horizonte: Casa da Educação Física.
- Martínez-Hita, F., & García-Cantó, E. (2017). Influencia del bilingüismo en el tiempo de compromiso motor en Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 32, 178-182. https://doi.org/10.47197/retos.v0i32.51805
- Martínez-Hita, F.J., García-Cantó, E., Gómez-López, M. & Granero-Gallegos, A. (2021). Revisión sistemática del tiempo de compromiso motor en Educación Física. Ciencia, Cultura y Deporte, 16(49), 365-378. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v16i49.1609
- Martínez-Hita, F.J., Granero-Gallegos, A. & Gómez-López, M. (2022). Diseño y validación de una herramienta para evaluar AICLE en las sesiones de Educación Física. Porta Linguarum, 37, 193-210. https://doi.org/10.30827/portalin.vi37.17795
- Mavilidi M.F. & Vazou S. (2021). Classroom-based physical activity and math performance: Integrated physical activity or not?. Acta Paediatrica, 110(7), 2149-2156. https://doi.org/10.1111/apa.15860
- Mayorga-Vega, D., Parra, M. & Viciana, J. (2020). Niveles objetivos de actividad física durante las clases de Educación Física en estudiantes chilenos usando acelerometría. Retos: Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 37, 123-128. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.69238
- Molero, J.J. (2011). De la Educación Física a la Educación Física bilingüe: un análisis desde el punto de vista metodológico. EmásF: revista digital de Educación Física, 2(10), 7-16.
- Molina, J., Garrido, J. & Martínez-Martínez F. (2017). Gestión del tiempo de práctica motriz en las sesiones de educación física en duración primaria. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 12(1), 129-138.
- Moreno-Murcia, J.A., & Corbí, M. (2021). Social support by teacher and motivational profile of Higher Education students. Psychology, Society & Education, 13(1), 9-25. https://doi.org/10.21071/psye.v13i1.13982
- Muñoz, A., Granado-Peinado, M., Martín, J., & Rivilla-García, J. (2017). Estudio de caso: Análisis de la distribución del tiempo en educación física. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 13(2), 167-174.
- Nicolosi, S., Ortega Ruiz, R., & Benitez Sillero, J. de D. (2021). Achievement goal orientations and perceived physical competence profiles in adolescent physical activity. Psychology, Society & Education, 13(1), 27-47. https://doi.org/10.21071/psye.v13i1.13983
- Ortega-Martín, J.L. & Hughes, S. P. (2020). Programas bilingües: Factores para la medición de la calidad. En I. Aznar, M. Cáceres, J. M. Romero, & J. A. Marín (Ed.), Investigación e Innovación Educativa: Tendencias y Retos (pp. 215-228). Dykinson.
- Pérez-Cañado, M. L. (2016). From the CLIL craze to the CLIL conundrum: Addressing the current CLIL controversy. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 9, 9-31. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.667
- Pieron, M. (1999). Para una enseñanza eficaz de las actividades físico-deportivas. Inde.
- Pulling-Kuhn, A., Kim, E., Lane, H.G., Wang, Y., Deitch, R., Turner, L. Hager, E. & Parker, E. A. (2021). Associations between elementary and middle school teachers’ physical activity promoting practices and teacher- and school-level factors. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 18(1), 66. https://doi.org/10.1186/s12966-021-01129-4
- Ramírez, J., Lozano, L., San-Matías, J., Zabala, M., & Viciana, J. (2006). Directrices metodológicas para la observación sistemática del tiempo de clase en la investigación de la Educación Física. European Journal of Human Movement, 15, 187-196.
- Rocamora, I., González-Víllora, S., Fernández-Río, J. & Arias-Palencia, N. (2019). Physical activity levels, game performance and friendship goals using two different pedagogical models: Sport Education and direct instruction, Physical Education and Sport
- Pedagogy, 24(1), 87-102. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1561839
- Rudd, J. R., Pesce, C., Strafford, B. W., & Davids, K. (2020). Physical literacy - A journey of individual enrichment: An ecological dynamics rationale for enhancing performance and physical activity in all. Frontiers in Psychology, 11(1), 1904. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01904
- Salvador-García, C., Capella-Peris, C., Chiva-Bartoll, O. & Ruiz-Montero, P. J. (2020a). A mixed methods study to examine the influence of CLIL on physical education lessons: Analysis of social interactions and physical activity levels. Frontiers in Psychology, 11(578), 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00578
- Salvador-García, C., Chiva-Bartoll, O. & C., Chiva-Bartoll, O. e Isidori, E. (2017). Aprendizaje de un idioma extranjero a través de la Educación Física: Una revisión sistemática. Revista Movimento, 23(2), 647-660.
- Salvador-García, C., Chiva-Bartoll, O. & Capella-Peris, C. (2019). Bilingual physical education: The effects of CLIL on physical activity levels. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 1-11. https://doi.org/10.1080/13670050.2019.1639131
- Salvador-García, C., Chiva-Bartoll, O. & Colomer-Diago, C. (2020b). The effect of bilingual Physical Education on students’ Physical Activity. Things are not always as they seem. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(43), 53-61. https://doi.org/10.12800/ccd.v15i43.1407
- Sánchez-Martín, M., Navarro-Mateu, F. & Sánchez-Meca, J. (2022). Systematic Reviews and Evidence-Based Education. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 15(30), 108-120. https://doi.org/10.25115/ecp.v15i30.7860
- Sevil-Serrano, J., García-González, L., Abós, Á., Generelo, E., & Aibar, A. (2019). Can high schools be an effective setting to promote healthy lifestyles? Effects of a multiple behavior change intervention in adolescents. Journal of Adolescent Health, 64(4), 478–486. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2018.09.027Tapia
- Tapia-Serrano, M.A., Sevil-Serrano, J. & Sánchez-Miguel, P.A. (2021). Adherence to 24-Hour Movement guidelines among Spanish adolescents: Differences between boys and girls. Children, 8(95), 1-10. https://doi.org/10.3390/children8020095
- Thomas, J. R. & Nelson, J. K. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Paidotribo.
- Trost, S.G. (2020) Population-level physical activity surveillance in young people: Are accelerometer-based measures ready for prime time?.International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 17(1), 28. https://doi.org/10.1186/s12966-020-00929-4
- Tuesta-Roa, M., Yañez-Sepulveda, R., Barraza-Gómez, F., Polgatiz-Gajardo, A. & Báez-San Martín, E. (2020). Evaluación por acelerometría del ejercicio realizado por escolares chilenos durante una clase de educación física y su relación con el estado ponderal. Retos: Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 37(37), 190-196. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.67403
- Uddin, R., Salmon, J., Islam, S.M.S. & Khan A.(2020)Physicaleducationclassparticipationisassociatedwithphysicalactivityamongadolescents in 65 countries. Scientific Reports, 10(1), 22128. https://doi.org/10.1038/s41598-020-79100-9
- United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2015). Quality physical education (QPE): Guidelines for policy makers. UNESCO Publishing.
- U.S. Department of Health & Human Services-HHS. (2010). The Belmont Report. Human Subjects Research. www.hhs.gov/gov/ohrp/humansubjects/guidance/belmont.html
- Van Sluijs, E., Ukelund, U. Crochemore-Silva, I., Guthold, R., Ha, A., Lubans, D., Oyeyemi, A. L., Ding, D., & Katzmarzyk, P. (2021). Physical activity behaviours in adolescence: Current evidence and opportunities for intervention. The Lancet, 398(10298), 429-442. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(21)01259-9
- Vaquero-Solís, M., Tapia-Serrano, M.A., Hortigüela-Alcalá, D., Jacob-Sierra, M. & Sánchez-Miguel, P.A. (2021) Health promotion through movement behaviors and its relationship with quality of life in Spanish high school adolescents: A predictive study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(14), 7550. https://doi.org/10.3390/ijerph18147550
- Villabona, N. & Cenoz, J. (2021): The integration of content and language in CLIL: A challenge for content-driven and language-driven teachers. Language, Culture and Curriculum. https://doi.org/10.1080/07908318.2021.191070