Barreras que menoscaban la inclusión en las culturas y políticas educativas del centro escolar
- Ayala de la Peña, Amalia 1
- De Haro Rodríguez, Remedios 1
- Serna Belmonte, Rosario 1
-
1
Universidad de Murcia
info
ISSN: 1575-0965
Año de publicación: 2023
Título del ejemplar: Laboratorios de investigación en el aula: principios y modelos educativos basados en la evidencia
Volumen: 26
Número: 2
Páginas: 179-191
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado: REIFOP
Resumen
Developing inclusive education involves identifying and eliminating barriers to learning and participation that are present in the cultures, policies and practices of school centers. Precisely, this word is a part of a descriptive survey-type study, carried out in an educational center in the Region of Murcia, where evaluation processes have been undertaken in order to identify the weaknesses and obstacles present in the culture and educational policies of the institution to promote processes of change and improvement. The information collection instrument has been an ad hos questionnaire and the results indicate the presence of some strengths in the cultures and educational policies of the institution, such as accessibility to the center for all students, regardless of their economic situation, abilities or personal characteristics or the consideration of diversity as an opportunity to learn to live together. Coupled with this, it is possible to identify barriers linked to the non-existence of activities aimed at raising awareness about diversity, the scarce participation of families and community institutions in the life of the center or the non-existence of programs to facilitate the transition among stages.
Referencias bibliográficas
- Ainscow, M. (2012). Haciendo que las escuelas sean más inclusivas: lecciones a partir del análisis de la investigación internacional. Revista de Educación Inclusiva, 5(1), 39-49.
- Ainscow, M., Dyson, A., & Weiner, S. (2013). From exclusión to inclusion. A review of international literatura on ways of responding to students with special educational needs in schools. En Clave Pedagógica, 13, 13-30.
- Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S., & West, M. (2016). Using collaborarive inquirí to Foster equity within school systems: opportunities and barriers. School effectiveness and School Improvement, 27(1), 7-23. DOI: 10.1080/09243453.2014.939591
- Arnaiz-Sánchez, P. (2019). La educación inclusiva en el siglo XXI: avances y desafíos. Lección Magistral Santo Tomás curso académico 2018/19. Murcia: Servicio Publicaciones de la Universidad de Murcia.
- Arnaiz-Sánchez, P. & De Haro, R. (2020). ¿Hacia dónde va la escuela inclusiva? Análisis y necesidades de cambio en centros educativos. En O. Moliner. (Ed.), Acompañar la inclusión escolar (pp. 33-46). Madrid, España: Dykinson.
- Arnaiz-Sánchez, P., Escarbajal, A., Alcaraz, S., & De Haro, R. (2021). Formación del profesorado para la construcción de aulas abiertas a la inclusión. Revista de Educación, 393 (julio-septiembre), 37-67. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2021-393-485
- Booth, T. & Ainscow. M. (2011). Index for Inclusion. Developing learning and participation in schools (3ª ed.). Bristol: CSIE.
- De Haro, R., Arnaiz-Sánchez, P., & Núñez, C. R. (2020). Teacher competences in early childhood education and inclusive education: design and validation of a questionnaire. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1), 1-20. DOI: 10.6018/reifop.407111
- De Haro, R., Ayala, A., & Del Rey, V. (2020). Promoviendo la equidad en los centros educativos: identificar las barreras al aprendizaje y a la participación para promover una educación más inclusiva. Revista Complutense de Educación, 31(3), 341-352. DOI: 10.5209/rced.63381
- Echeita, G. & Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho. Congreso Iberoamericano sobre Sindrome de Down. Down España. Granada-mayo 2010.
- European Agency for Special Needs and Inclusive Education (2020). Teacher Professional Learning for Inclusion, 2020: Phase 1 Final Summary Report. Odense, Denmark.
- Gutiérrez-Ortega, M., Martín-Cilleros, M. V., & Jenaro-Ríos, C. (2018). La cultura, pieza clave para avanzar en los centros educativos. Revista de Educación Inclusiva, 11(2), 13-26.
- Martínez, M. J., Fernández, C., & Ayala, A. (2016). Yo acojo, tú agrupas, ella compensa. Análisis comparado de la política de integración del alumnado inmigrante en tres Comunidades Autónomas. Revista Complutense de Educación, 27(3), 1103-1118. DOI: 10.5209/rced.47547
- Mc Kernan, J. (2001). Investigación-acción y currículum. Morata. Madrid. 2ª edición.
- Nikula, E., Pihlaja, P., & Tapio, P. (2021). Visions of an inclusive school—Preferred futures by special education teacher students. International Journal of Inclusive Education. Published online 21 jul 2021. DOI: 10.1080/13603116.2021.1956603
- O'Reilly, C. A., Chatman, J., & Caldwell, D. F. (1991). People and organizational culture: A profile comparison approach to assessing person-organization fit. Academy of Management Journal, 34(3), 487–516. DOI: 10.2307/256404
- Parrilla, Á. & Sierra, S. (2015). Construyendo una investigación inclusiva en torno a las distintas transiciones educativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 161-175. DOI: 10.618/reifop.18.1.214381
- Plancarte Cansino, P. A. (2017). Inclusión educativa y cultura inclusiva. Revista de Educación Inclusiva, 10(2), 213-226.
- Ruiz Corbella, M. (2013). Liderazgo y responsabilidad educativa: el necesario liderazgo de directores y profesores en la educación. Revista Fuentes, 14, 85-104.
- Sánchez-Serrano, J.M., Alba-Pastor, C. y Zubillaga, A. (2021). La formación para la educación inclusiva en los títulos de maestro de educación primaria de las universidades españolas. Revista de Educación, 393 (julio-septiembre), 321-352. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2021-393-496
- Schein, E. H. (2004). Organizational Culture and Leadership. San Francisco: John Wiley and Sons.
- Slee, R., & Tait, G. (2022). Ethics and Inclusive Education: Disability, Schooling and Justice. Leeds, Uk: Springer Nature.
- Susinos, T. y Rodríguez-Hoyos, C. (2011). La educación inclusiva hoy. Reconocer al otro y crear comunidad a través del diálogo y la participación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25 (1), 15-30.
- UNESCO. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en la educación. http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849s.pdf
- UNESCO. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2015). Transformar nuestro mundo: La agenda 2030 para el desarrollo sostenible. https://bit.ly/38ITRQq