Investigación-acción-participativa sobre empoderamiento en mujeres mayoresun análisis teórico-metodológico

  1. Tania Ros-Sánchez 1
  2. Eva Abad-Corpa 2
  3. Yolanda López-Benavente 3
  4. Maria Beatriz Lidón-Cerezuela 4
  1. 1 Programa de Ciencias de la Salud, Escuela Internacional de Doctorado, Universidad de Murcia, Departamento de Enfermería, Servicio Murciano de Salud, ENFERAVANZA IMIB-Arrixaca, Murcia, España
  2. 2 Departamento de Enfermería, Universidad de Murcia, Hospital Reina Sofía, Servicio Murciano de Salud, ENFERAVANZA IMIB-Arrixaca, Investén-isciii, CIBERFES, Murcia, España
  3. 3 Subdirección de Enfermería de Atención Primaria, Área VII Murcia-Este, Servicio Murciano de Salud, ENFERAVANZA IMIB-Arrixaca, Murcia, España
  4. 4 Departamento de Enfermería, Universidad de Murcia, ENFERAVANZA IMIB-Arrixaca, Murcia, España
Journal:
Enfermería clínica

ISSN: 1130-8621

Year of publication: 2023

Volume: 33

Issue: 2

Pages: 141-148

Type: Article

DOI: 10.1016/J.ENFCLI.2021.10.016 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Enfermería clínica

Abstract

This article aims to conceptually and methodologically analyse the use of Participatory Action Research (PAR), through field research, in order to increase knowledge about it, and to illustrate its strengths and weaknesses to encourage its use in Health Sciences. Within qualitative methodology, PAR can be used as a tool for the analysis of change and transformation, whose objective is the emancipation and liberation of people who find themselves in an oppressive social context. The assessment of this approach is based on field research with older women who sought to improve their self-care through empowerment. For this purpose, PAR was undertaken, consisting of 22 sessions and two individual telephone calls where qualitative and quantitative data generation tools were used; all this through the most critical modality of PAR. In an exercise of reflexivity, modifications and improvements in the intervention were detected to work with older women in future research. The analysis carried out makes it possible to generate new knowledge on PAR for future research thanks to the identification of critical points: the link generated, the adaptation of tools to older women, and the handling of the high volume of data produced.

Bibliographic References

  • M. Valles Técnicas cualitativas de Investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional Síntesis Sociología, Madrid (1999)
  • C. Fernández Sola, J. Granero Molina, J.M. Hernández Padilla Comprender para cuidar. Avances en Investigación Cualitativa en Ciencias de la Salud Universidad de Almería, Almería (2019)
  • I. Minguez Moreno, J. Siles Pensamiento crítico en enfermería: de la racionalidad técnica a la práctica reflexiva Aquichan [Internet]., 14 (2015), pp. 594-604
  • U. Flick, E. von Kardorff, I. Steinke, B. Jenner A companion to qualitative research (1st ed.), Sage Publications, London [etc.] (2004)
  • N. Melero Aguilar El paradigma crítico y los aportes de la investigacion acción participativa en la transformación de la realidad social: un análisis desde las ciencias sociales Cuest Pedagógicas Rev Ciencias Educ [Internet]., 21 (2011), pp. 339-355
  • S. Unzueta Morales Algunos aportes de la psicología y el paradigma socio crítico a una educación comunitaria crítica y reflexiva Rev Inv Educ [Internet]., 4 (2011), pp. 105-144
  • E.E. Silva Investigacion-Accion. Metodologia Transformadora Fondo Editorial UNERMB, Venezuela (2010)
  • K. Lewin Action research and minority problems. En: Resolving Social Dilemmas - Selected papers on group dynamics Harper & Brothers, New York (1999), pp. 201-216
  • S. Cardiff, B. McCormack, T. McCance Person-centred leadership?: A relational approach to leadership derived through action research J Clin Nurs [Internet]., 27 (2018), pp. 3056-3069
  • M.T. Wright, J. Salsberg, S. Hartung Impact in Participatory Health Research Biomed Res Int [Internet]. (2018)
  • C. Cusack, B. Cohen, J. Mignone, M.J. Chartier, Z. Lutfiyya Participatory action as a research method with public health nurses J Adv Nurs [Internet]., 74 (2018), pp. 1544-1553
  • R. Csiernik, T. O’Regan, C. Forchuk, A. Rudnick Nursing Students’ Perceptions of Participatory Action Research J Nurs Educ [Internet]., 57 (2018), pp. 282-286
  • L. De-la-Cueva-Ariza, P. Delgado-Hito, G. Martínez-Estalella, G. Via-Clavero, T. Lluch-Canut, M. Romero-García Implementation of the evidence for the improvement of nursing care to the critical patient's family: a Participatory Action Research BMC Health Serv Res [Internet]., 18 (2018), pp. 1-9
  • E. Abad-Corpa, P. Delgado-Hito, J. Cabrero-García, C. Meseguer-Liza, C.L. Zárate-Riscal, A. Carrillo-Alcaraz, et al. Implementing evidence in an onco-haematology nursing unit: A process of change using participatory action research Int J Evid Based Healthc., 11 (2013), pp. 46-55
  • S. Sánchez Gómez, J.L. Medina Moya, B. Mendoza Pérez de Mendiguren, A.I. Ugarte Arena, M. Martinez de Albéniz Arriaran Investigación acción participativa: la educación para el autocuidado del adulto maduro, un proceso dialógico y emancipador Aten Primaria., 47 (2015), pp. 573-580
  • A.R. Moreno-Poyato, P. Delgado-Hito, J.M. Leyva-Moral, G. Casanova-Garrigós Montesó-Curto. Implementing evidence-based practices on the therapeutic relationship in inpatient psychiatric care: A participatory action research J Clin Nurs [Internet], 28 (2019), pp. 1614-1622
  • H. Ouaarab Essadek, B. Borrás Bermejo, J. Caro Mendivelso, L.L. Rodríguez Arjona, A. Bisobe, I. Claveria Guiu, et al. Heparjoc-Actúa”: Herramienta educativa creada a través de un proceso de Investigación-acción participativa con colectivos inmigrantes vulnerables para mejorar la accesibilidad al diagnóstico de la Hepatitis B Rev Esp Salud Pública [Internet]., 94 (2020)
  • M. Krause La investigación cualitativa: un campo de posibilidades y desafíos Rev Temas Educ., 7 (1995), pp. 19-39
  • L. Pajares Sánchez Fundamentación feminista de la investigación participativa?: Conocimiento, género y participación, o del diálogo necesario para la transformación Investig Fem [Internet]., 11 (2020), pp. 297-306
  • C.L. Hernández Hernández Educación y género a través de la Investigación Acción Participativa: el caso de las alumnas de la Secundaria 66 Aproximaciones a una antropología reflexiva y crítica. In: Enseñanza y aprendizaje de la perspectiva de género Experiencias de docentes y estudiantes universitarias San Luis Potosí: PROFOCIE; (2016), pp. 73-90
  • O.L. Obando Salazar Participant action research in Political Psychological and Gender Studies Forum Qual Soc Res [Internet]., 7 (2006)
  • S.J. Taylor, R. Bogdan, M.L. DeVault Introduction to Qualitative Research Methods, Journal of Chemical Information and Modeling Wiley, New York (2016)
  • M.R. Toro Ethnographic study on older women's ageing from a gender and life course perspective Prism Soc., 21 (2018), pp. 75-107
  • A. Freixas Farré Tan frescas. Las nuevas mujeres mayores del siglo XXI Paidós, Barcelona (2013)
  • E.A.M. Colmenares, M.M.L. Piñero La investigación acción Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas Laurus [Internet]., 14 (2008), pp. 96-114
  • F. Amador, A.P. Martinho, P. Bacelar-Nicolau, S. Caeiro, C.P. Oliveira Education for sustainable development in higher education: evaluating coherence between theory and praxis Assess Eval High Educ., 40 (2015), pp. 867-882
  • S. Kemmis, R. McTaggart, R. Nixon The action research planner: Doing critical participatory action research Springer, London (2014)
  • E. Abad Corpa, P. Delgado Hito, J. Cabrero García La investigación-acción-participativa: Una forma de investigar en la práctica enfermera Investig Educ Enferm [Internet]., 28 (2010), pp. 464-474
  • Lagarde y de los Ríos M. Cuaderno de ejercicios para practicar el empoderamiento [Internet]. Guía para el empoderamiento de las mujeres. Valencia; 2001.
  • A. Freixas Farré Abuelas, madres, hijas La transmisión sociocultural del arte de envejecer Icaria, Barcelona (2015)