Design and validation of a set of observational instruments to assess a team's match execution in volleyball.

  1. Hernández, E.
  2. Palao Andrés, José Manuel
Revista:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Año de publicación: 2013

Volumen: 5

Número: 1

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Journal of sport and health research

Referencias bibliográficas

  • Anguera, M. T. (2003). Observational Methods (General). In R. Fernández-Ballesteros (Ed.), Encyclopedia of Psychological Assessment, Vol. 2. London: Sage.
  • Bonnefoy, G. y Lahuppe, R. (2000). Enseñar voleibol para jugar en equipo. Barcelona: Inde Publicaciones.
  • Bulger, S. M., y Housner, L. D. (2007). Modified Delphi investigation of exercise science in physical education teacher education. Journal of Teaching in Physical Education, 26, 57-80.
  • Carretero-Dios, H. y Pérez, C. (2007). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales: consideraciones sobre la selección de test en la investigación psicológica. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 863-882.
  • Duda, J. (2001). Achievement goal research in sport: pushing the boundaries and clarifying some misunderstandings. In G Roberts (Ed.): Advances in motivation in sport and exercises. Champaign, Human Kinetics, pp.129-182.
  • Dunn, J. G., Bouffard, M., y Rogers, W. T.(1999). Assessing item content-relevance in sport psychology scale-construction research: Issues and recommendations. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 3(1), 15-36.
  • Harvey, S; Cushion, C.J.; Wegis, H.M. y Massa-Gonzalez, A.N. (2010). Teaching games for understanding in american high-school soccer: a quantitative data analysis using the game performance assessment instrument. Physical Education and Sport Pedagogy, 15 (1), 29–54.
  • Hastie, PA.; Sinelnikov, O.A. y Guarino, J. (2009). The development of skill and tactical competencies during a season of badminton. European Journal of Sport Science, 9(3), 133-140.
  • Hessing, W. (1999). Voleibol para principiantes: entrenamiento, técnica y táctica (3ª edición). Madrid: Paidotribo
  • Hopper, T. (2007). Teaching tennis with assessment for/as learning. Physical and Health Education, 10, 22-28.
  • Lucas, J. (1991). El voleibol. Iniciación y perfeccionamiento. Barcelona: Editorial Paidotribo.
  • Memmert, D., y Harvey, S. (2008). The game performance assessment instrument (GPAI): some concerns and solutions for further development. Journal of Teaching in Physical Education, 27, 220-240.
  • Mitchell, S. A., y Oslin, J.L. (1999). Assessment in games teaching. NASPE Publications.
  • Molina, J. J., y Salas, C. (2009). Voleibol Táctico. Barcelona: Editorial Paidotribo.
  • Moreno, A., Moreno, M. P., García-González, L., Gil, A. y Del Villar, F. (2010). Desarrollo y validación de un cuestionario para la evaluación del conocimiento declarativo en voleibol. Motricidad. European Journal of Human Movement, 25, 183-195.
  • Oslin, J. L., Mitchell, S. A. y Griffin, L. (1999). The game performance assessment instrument (GPAI): Development and preliminary validation. Journal of teaching in physical education, 17, 231-243.
  • Ortega, E., Jiménez, J. M., Palao, J. M., y Sainz de Baranda, M. P. (2008). Diseño y validación de un cuestionario para valorar las preferencias y satisfacciones en jóvenes jugadores de baloncesto. Cuadernos de Psicología del Deporte, 8(2), 39-58.
  • Padilla, J. L., Gómez, J., Hidalgo, M. D., y Muñiz, J. (2007). Esquema conceptual y procedimientos para analizar la validez de las consecuencias del uso de los test. Psicothema. 19(19): 173-178.
  • Palao, J. M., y Hernández, E. (2007). Manual para la iniciación al voleibol. Murcia: Diego Marín.
  • Palao, J. M., y Hernández, E. (2009). Manual para la iniciación al voleibol (Manual de prácticas). Murcia: Diego Marín.
  • Palao, J. M., y Hernández, E. (2010). Instrumento de evaluación en la iniciación al voleibol (El cuaderno del alumno). Autoedición: Palao, J. M. y Hernández, E.ISBN:978-84-693-9528-8. (http://www.lulu.com/product/ebook/instrument o-de-evaluaci%C3%93n-en-lainiciaci%C3%93n-alvoleibol/18316094).
  • Pritchard, T.; Hawkins, G.; Wiegand, R. y Metzler, J.N. (2008). Effects of Two Instructional Approaches on Skill Development, Knowledge, and Game Performance. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 12: 219–236.
  • Santos, J.A. (1992). Táctica. En Voleibol. Madrid: Comité Olímpico Español.
  • Subramanian, P. R. y Silverman, S. (2000). Validation of scores from an instrument assessing student attitude toward physical education. Measurement in Physical Education & Exercise Science, 4(1), 29-43.
  • Thomas, J. R., y Nelson, J. K. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Barcelona: Paidotribo.
  • Wiersma, L. D. (2001). Conceptualization and development of the sources of enjoyment in youth sport questionnaire. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 5(3), 153-177.