Ejecución de la técnica de la carrera, conocimiento teórico, y percepción de eficacia en niños de edad escolar en función de su edad cronológica

  1. Palao Andrés, José Manuel
  2. Pérez Martínez Suelotto, Rodrigo
Journal:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Year of publication: 2010

Volume: 10

Issue: 1

Pages: 71-80

Type: Article

More publications in: Cuadernos de psicología del deporte

Abstract

The purpose of this study was to analyze and compare the technical execution, displacement time, theoretical knowledge, and efficacy self-perception of running technique among prepubertal, pubertal, and post-pubertal children. The sample of the study was composed of 376 children (192 boys and 184 girls) from two schools in the Region of Murcia, Spain. The study's design was non-experimental, descriptive, correlational, and cross-sectional. The study's variables were the degree of fulfillment of key features of running, speed of displacement (20 meters fly), theoretical knowledge, and efficacy perception. The statistical tools used were the Mann-Whitney test and Spearman Rank Correlation. Quality of technique and conceptual knowledge in all the age groups presented low but similar values. Speed of displacement was higher for the pubertal and post-pubertal groups. The pre-pubertal group had a higher efficacy self-concept when compared to the post-pubertal group. The quality of technique variable presented significant correlations, although low in value, with the displacement time and efficacy perception variables. The obtained results point toward the existence of a lack in the teachinglearning process of this skill in school.

Bibliographic References

  • Álvarez, C. (1994). Atletismo básico. Una orientación pedagógica. Madrid: Gymnos.
  • Bandura, A. (1986). Pensamiento y acción. Fundamentos sociales. Barcelona: Martínez Roca.
  • Bandura, A. (1999). Autoeficacia: Como afrontamos los cambios de la sociedad actual. Bilbao: Desciée de Brouwer.
  • Campos, J. C., y Gallach, J. E. (2004). Las técnicas de atletismo. Barcelona: Paidotribo.
  • Cissik, J. M. (2002). Technique and speed development for running. National Strength and Conditioning Association, 1(8), 18-21.
  • Cissik, J. M. (2004). Means and methods of speed training, part I. National Strength and Conditioning Association, 26(4), 24-29.
  • Codina, A. (2000). Hacia un modelo de entrenamiento para la velocidad. Planificación y programación del entrenamiento para jóvenes velocistas. II Jornadas sobre el presente y el futuro de las categorías menores en el atletismo. (pp. 1-26). CAR: San Cugat.
  • Digelidis, N., y Papaiouannou, A. (1999). Age group differences in intrinsic motivation, goal orientations and perceptions of athletic competence, physical appearance and motivational climate in Greek physical education. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sport, 9, 375-380.
  • Eccles, J., Wigfield, A., Harold, R. D., y Blumenfeld, P. (1993). Age and gender differences in children´s self-percepctions during elementary school. Child Development, 64, 830-847.
  • Ferro, A. (2001). La carrera de velocidad. Metodología de análisis biomecánico. Madrid: Esteban Sanz.
  • Gallahue, D., y Donnelly, F. C. (2003). Developmental Physical Education for All Children. 4thEdition. Ney York: Mc-grow hill higher education.
  • Gallahue, D., y Ozmun, J. C. (2002). Understanding motor development. Infants ,children, adolescents, adults. 5thEdition. Ney York: Mc-grow hill higher education.
  • García-Verdugo, M. G., y Landa, L. M. (2005). Atletismo 4. La preparación del corredor de resistencia. Madrid: Real Federación Española de Atletismo.
  • Gutiérrez, M. (1998). Biomecánica deportiva. Madrid: Síntesis.
  • Hahn, E. (1988). Entrenamiento con niños. Barcelona: Deportes Técnicas.
  • Hans, P. T. (1987). The importance of the basic training for the development of performance. National Strength and Conditioning Association, 2(4), 47-64.
  • Hubiche, J. L., y Pradet, M. (1999). Comprender el atletismo. Zaragoza: INDE.
  • M.E.C. (2006a). Real Decreto 1513/ 2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • M.E.C. (2006b). Real Decreto 1631/ 2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Mannie, K. (2002). Checklist for speed improvement. Coach & Athletic Director. Disponible en http://www.scholastic.com/coach/ [12 de abril de 2009].
  • McFarlane, B. (1987). A look inside the biomechanics and dynamics of speed. National Strength and Conditioning Association, 9(5), 35-41.
  • Ortega, E. (2005). Autoeficacia y Deporte. Sevilla: Wanceulen Editorial Deportiva.
  • Piasenta, J. (1988). L´Education athletique. Paris: Insep.
  • Riera, Joan, (1994). Aprendizaje de la técnica y la táctica deportivas. Barcelona: Inde.
  • Rink, J. E. (2006). Teaching physical education for learning. 5th Edition. Ney York: Mc-grow hill higher education.
  • Rius, J. (1997). Metodología del atletismo. 4ª Edición. Barcelona: Paidotribo.
  • Ruiz, L. M. (1994). Desarrollo motor y actividades físicas. Madrid: Gymnos.
  • Schmolinsky, G. (1992). Track and field. The east german textbook of athletics. Toronto: SBP.
  • Thomas, J. R., Nelson, J. K., y Silverman, S. J. (2007). Métodos de Pesquisa em Atividade Física. 5ª Edição. Porto Alegre: Artmed.
  • Vinuesa, M., y Coll, J. (1997). Tratado de atletismo. 2ª Edición. Madrid: Esteban Sanz Martínez.