Uso problemático del smartphone enla adolescencia: Supervisión familiar y estrés tecnológico

  1. Díaz López, Adoración 1
  2. Maquilón Sánchez, Javier Jerónimo 2
  3. Mirete Ruiz, Ana Belén 3
  1. 1 Investigadora Postdoctoral en la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR) (España)
  2. 2 Profesor Titular en el Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España)
  3. 3 Profesora Titular en el Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España)
Journal:
Health and addictions: salud y drogas

ISSN: 1578-5319

Year of publication: 2023

Volume: 23

Issue: 1

Pages: 302-314

Type: Article

More publications in: Health and addictions: salud y drogas

Abstract

The problematic use of the Smartphone in adolescence is one of the main educational and social problems of to- day. In order to deepen this analysis, the following objectives were formulated: 1) Describe behaviors that indicate problematic use of the Smartphone; 2) Analyze the relationship between the frequency of use of the Smartphone and the indicators of problematic use; 3) Analyze the relationship between family supervision and indicators of problematic use of the Smartphone; 4) Analyze the predictors of technological stress. The sample consisted of 1,101 participants. A non-experimental survey-type quantitative design was chosen. A descriptive analysis was carried out and contingency tables, Chi Square, Cramer’s V and Linear Regression analysis were used. The results showed that more than 30% of those surveyed stay up late using their mobile phones, 1 in 10 feel stressed if they do not receive messages or calls, and another 30% consider it easier to relate via the Internet. It concludes by emphasizing that the high frequency of use of the Smartphone causes imbalances in rest, irritability and stress levels in young people, while family supervision reduces the risks of suffering them

Bibliographic References

  • Álvarez Menéndez, M., Moral Jiménez, M. Phubbing, uso problemático de teléfonos móviles y de redes sociales en adolescentes y déficits en autocontrol. Health And Addictions/Salud Y Drogas, 2020;20(1):113-125.
  • Arias, O., Gallego, V., Rodríguez, M. J., Del Pozo, M. A. Adicción a las nuevas tecnologías. Psicología de las adicciones, 2012;1:2-6.
  • Aznar, I., Cáceres, M.P., Romero, J.M. Efecto de la metodología mobile learning en la enseñanza universitaria: meta-análisis de las investigaciones publicadas en WOS y Scopus. RISTI. Revista Ibérica de Sistemas y Tecnologías de la Información, 2018;30:1-16.
  • Aznar, I., Kopecký, K., Romero, J. M., Cáceres, M. P., Trujillo, J. M. Patologías asociadas al uso problemático de internet. Una revisión sistemática y metaanálisis en WoS y Scopus. Investigación bibliotecológica, 2020;34(82):229-253.
  • Bartau Rojas, I., Aierbe Barandiaran, A., Oregui González, E. Parental mediation of the Internet use of Primary students: beliefs, strategies and difficulties. Comunicar, 2018;54:71-79.
  • Beranuy, M., Chamarro, A., Graner, C., Carbonell, X. Validación de dos escalas breves para evaluar la adicción a internet y el abuso de móvil. Psicothema, 2009;21(3):480-485.
  • Cabero, J., Fernández, B., Marín Díaz, V. Dispositivos móviles y realidad aumentada en el aprendizaje del alumnado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 2017;20(2):167-185.
  • Cabero, J., Pérez Díez de los Ríos, J. L., Valencia Ortiz, R. Escala para medir la adicción de estudiantes a las redes sociales. Convergencia, 2020;27.
  • Castelló, E. P., Ponce, A. C. Nuevas adicciones: nomofobia o el “¡ no sin mi móvil!”. Gaceta internacional de ciencias forenses, 2020;(36):41-45.
  • Cebollero Salinas, A., Escoriaza, J. C., Hernández, S. O. Abuso de Internet y adolescentes: gratificaciones, supervisión familiar y uso responsable. Implicaciones educativas y familiares. Digital Education Review, 2021;(39):42-59.
  • Clavero Blanco, C., Gordillo León, F., Pérez Nieto, M. Relación entre frecuencia y percepción de uso tecnológico, personalidad, afecto y variables neuropsicológicas en población adulta joven. Escritos De Psicología, 2019;12(2):69-80.
  • Cerro Herrero, D., Rojo Ramos, J., González González, M.ª Á., Madruga Vicente, M., Prieto Prieto, J. Dependencia y adicción al smartphone de una muestra de jóvenes extremeños: diferencias por sexo y edad. Tecnología, Ciencia y Educación, 2020;17:35-53.
  • Cortaza Ramírez, L., Blanco Enríquez, F., Alicia Hernández Cortaza, B., Alejandra Lugo Ramírez, L., Beverido Sustaeta, P., Salas, B., De San Jorge Cárdenas, X. Uso de Internet, consumo de alcohol y funcionalidad familiar en adolescentes mexicanos. Health & Addictions/Salud y Drogas, 2019;19(2).
  • Cruces Montes, S. J., Guil Bozal, R., Sánchez Torres, N., Pereira Núñez, J. A. Consumo de nuevas tecnologías y factores de personalidad en estudiantes universitarios. Commons. Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital, 2016;5(2):203-228.
  • Cuesta Cambra, U., Cuesta Díaz, V., Martínez Martínez, L., Niño González, J. Smartphone: en comunicación, algo más que una adicción. Revista Latina de Comunicación Social, 2020;(75):367-381.
  • Cueto, L. M., García, J. A. S., Ramírez, S. A. Adicción al internet y dependencia al móvil en universitarios de Psicología. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 2020;(93):136-152.
  • Chamarro, A., Sánchez Carbonell, X., Manresa, J. M., Muñoz Miralles, R., Ortega González, R., López Morrón, M. R., Toran Monserrat, P. El cuestionario de experiencias relacionadas con los videojuegos (CERV): Un instrumento para detectar el uso problemático de videojuegos en adolescentes españoles. Adicciones, 2014;26(4):303- 311.
  • Díaz López, A., Mirete Ruiz, A. B., Maquilón Sánchez, J. Adolescents’ Perceptions of Their Problematic Use of ICT: Relationship with Study Time and Academic Performance. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2021;18(12):6673.
  • Díaz López, A., Maquilón Sánchez, J., Mirete Ruiz, A. Maladaptive use of ICT in adolescence: Profiles, supervision and technological stress. Comunicar, 2020;64:29-38.
  • Díaz Vicario, A., Mercader, C., Gairín, J. Uso problemático de las TIC en adolescentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 2019;21(7):1-11.
  • Fondevila, J. F., Carreras, M., Mir, P., del Olmo, J. L., Pesqueira, M. J. El impacto de la mensajería instantánea en los estudiantes en forma de estrés y ansiedad para el aprendizaje: análisis empírico. Didáctica, innovación y multimedia, 2014;(30):1-15.
  • Fuentes, A., López, J., Pozo, S. Análisis de la Competencia Digital Docente: Factor Clave en el Desempeño de Pedagogías Activas con Realidad Aumentada. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2019;17(2):27- 42.
  • Fuertes López, J. H., Armas Téllez, L. Y. Adolescentes adictos a redes sociales y tecnología. Horizontes de Enfermería, 2018;(7):155-166.
  • Gairín Sallán, J., Mercader, C. Usos y abusos de las TIC en los adolescentes. Revista de investigación Educativa, 2018;36(1):125-140.
  • García del Castillo, J., García del Castillo López, Á., Dias, P., García Castillo, F. Conceptualización del comportamiento emocional y la adicción a las redes sociales virtuales. Health And Addictions/Salud Y Drogas, 2019;19(2):173-181.
  • Garmendía, M., Garitaonandia, C., Martínez, G., Casado, M. Á. Riesgos y seguridad en internet: Los menores españoles en el contexto europeo. 2011, Universidad del País Vasco, Bilbao: EU Kids Online.
  • Garrido Lora, M., Busquet Duran, H., Munté Ramos, R.A. De las TIC a las TRIC. Estudio sobre el uso de las TIC y la brecha digital entre adultos y adolescentes en España. Análisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 2016;54:44-57.
  • García Oliva, C., Piqueras, J. A., Marzo, J. C. Uso problemático de internet, el móvil y los videojuegos en una muestra de adolescentes alicantinos. Salud y Drogas, 2017;17(2):189- 200.
  • Garrote Rojas, D., Jiménez Fernández, S., Gómez Barreto, I. Problemas Derivados del Uso de Internet y el Teléfono Móvil en Estudiantes Universitarios. Formación Universitaria, 2018;11(2):99-108.
  • Güemes Hidalgo, M., Ceñal, M., Hidalgo, M. Pubertad y adolescencia. ADOLESCERE• Revista de Formación Continuada de la Sociedad Española de Medicina de la Adolescencia, 2017;5(1):07-22.INE. (2021).
  • Lozano Blasco, R., Cortés Pascual, A. Usos problemáticos de Internet y depresión en adolescentes: Meta-análisis. Comunicar, 2020;63:109-120.
  • Marín Díaz, V., Vega Gea, E., Passey, D. Determinación del uso problemático de las redes sociales por estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 2019;22(2):135-152.
  • Martínez Ruvalcaba, M., Encinso Arámbula, R., González Castillo, S. Impacto del uso de la tecnología móvil en el comportamiento de los niños en las relaciones interpersonales. Educateconciencia, 2016;5(6):67-80.
  • Olivencia Carrión, M., Pérez Marfil, M., Ramos Revelles, M., López Torrecillas, F. Personalidad y su relación con el uso versus abuso del teléfono móvil. Acción Psicológica, 2016;13(1):109-118.
  • Otzen, T., Manterola, C. Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International journal of morphology, 2017;35(1):227-232.
  • Ricoy, M.; Sánchez Martínez, C. A. A systematic review of tablet use in primary education. Revista Española Pedagogía, 2020;78: 273–290
  • Rivero, F. Informe ditrendia: Mobile en España y en el Mundo 2018. 2019, Ditrendia
  • Romero Rodríguez, J. M. , Aznar Díaz, I. Análisis de la adicción al smartphone en estudiantes universitarios. Revista de Educación a Distancia, 2019;19(60).
  • Sáez, J. M. Investigación Educativa. Fundamentos teóricos, procesos y elementos prácticos. 2017, UNED
  • Santana Vega, L. E., Gómez Muñóz, A. M., Feliciano García, L. Uso problemático del móvil, fobia a sentirse excluido y comunicación familiar de los adolescentes. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 2019;59):39-47.
  • Tresancoras, A., García Oliva, C., Piqueras, J. Relación del uso problemático de Whatsapp con la la ansiedad y personalidad en adolescentes. Health And Addictions/Salud Y Drogas, 2017;17(1): 27-36.
  • Villanueva Blasco, V. J., Serrano Bernal, S. Patrón de uso de internet y control parental de redes sociales como predictor de sexting en adolescentes: una perspectiva de género. Revista de Psicología y Educación, 2019;14:16-26.