El bienestar emocional de los docentes como factor determinante en los procesos de enseñanza/aprendizaje en el aula

  1. Olivia López-Martínez 1
  2. Elena García-Jiménez 2
  3. José-David Cuesta-Sáez-de-Tejada 3
  1. 1 Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación, Facultad de Educación, Universidad de Murcia
  2. 2 Facultad de Educación, Universidad de Murcia
  3. 3 Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, Facultad de Educación, Universidad de Murcia
Journal:
ESE: Estudios sobre educación.

ISSN: 1578-7001

Year of publication: 2023

Issue: 44

Pages: 155-177

Type: Article

DOI: 10.15581/004.44.007 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: ESE: Estudios sobre educación.

Abstract

This study concentrates on the analysis of the factors which encourage the development of students and their teachers, as well as making their happiness and wellbeing more attainable. 300 teachers from the province of Granada (Spain) took part. 113 of them were preschool teachers while 187 worked in primary education, their ages ranging from 25 to 64. A descriptive, transversal comparative was used. Results confirmed that: 1) teachers obtained higher marks in the positive aspects analyzed than the negative ones, especially if have taken part in courses or activities to improve their personal wellbeing; 2) there is a significant relationship between age and happiness, total self-esteem and its positive side.

Bibliographic References

  • Allen, V. D., MacCann, C., Matthews, G. y Roberts, R. D. (2014). Emotional Intelligence in Education: From Pop to Emerging Science. En R. Pekrun y L. Linnenbrink-García (Eds.), Handbook of Emotions in Education (pp. 162-182). Routledge.
  • Aramburuzabala, P. (2013). Aprendizaje-servicio: una herramienta para educar desde y para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2(2), 5-11.
  • Arguís, R., Bolsas, A. P., Hernández, S. y Salvador, M. (2010). Programa «AULAS FELICES». Psicología positiva aplicada a la educación. SATI.
  • Augusto-Landa, J., López-Zafra. E. y Pulido-Martos, M. (2011). Perceived emotional intelligence and stress coping strategies in primary school teachers: Proposal for an explanatory model with structural equation modelling (SEM). Revista de Psicología Social, 26(3), 413-425. https://doi.org/10.1174/021347411797361310
  • Bañuls, R. (2015). Promoviendo la Inteligencia Emocional en la escuela: diseño y evaluación del programa EDI [Tesis Doctoral, Universidad de Valencia]. https://roderic.uv.es/handle/10550/51022
  • Barahona, M. N., Sánchez, A. y Urchaga, J. D. (2013). La Psicología Positiva aplicada a la educación: el programa CIP para la mejora de las competencias vitales en la Educación Superior. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 6(4), 244-256.
  • Beck, A. T., Brown, G. K., Steer, R. A., Kuyken, W. y Grisham, J. (2001). Psychometric properties of the beck self-esteem scales. Behaviour Research and Therapy, 39(1), 115-124. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(00)00028-0
  • Becker, E. S., Goetz, T., Morger, V. y Ranellucci, J. (2014). The importance of teachers' emotions and instructional behavior for their students' emotions - An experience sampling analysis. Teaching and Teacher Education, 43, 15-26. https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.05.002
  • Beckett, E., von Schultzendorff, A. y Zubiri, F. (2015). Diseño e implementación de una intervención educativa para elevar el bienestar docente basado en las evidencias de la psicología positiva y las neurociencias. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL), 52(2), 151-171. https://doi.org/10.7764/PEL.52.2.2015.9
  • Birch, S. H. y Ladd, G. W. (1996). Interpersonal relationship in the school environment and children's early school adjustment. The role of teachers and peers. En J. Juvennon y K. Wentzel (Eds.), Social Motivation: Understanding children's school adjustment (pp. 199-225). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511571190.011
  • Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Praxis.
  • Body, L., Ramos, N., Recondo, O. y Pelegrina, M. (2016). Desarrollo de la Inteligencia Emocional a través del programa mindfulness para regular emociones (PINEP) en el profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 87(30/3), 47-59.
  • Botella del Cid, L., Longás Mayayo, J. y Gómez Hinojosa, A. M. (2008). La construcción social del burnout en la profesión docente. Aloma. Revista de Psicología i Ciències de l'Educació, 21, 271-306.
  • Cabello, R., Fernández-Berrocal, P. y Ruiz-Aranda, D. (2010). Docentes emocionalmente inteligentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(1), 41-49.
  • Carpena Casajuana, A. (2001). Educació socioemocional a primaria. Eumo Editorial.
  • Caruana Vañó, A., Font de Mora Turón, A., Reig Ferrer, A., Rebollo Viloria, A., Cantó Rico, A., Sanchis Pérez, B., ... y Sanchez Martín, V. (2010). Aplicaciones educativas de la psicología positiva. Conselleria d'Educació de la Generalitat Valenciana.
  • Cazalla-Luna, N. y Molero, D. (2014). Inteligencia emocional percibida, ansiedad y afectos en estudiantes universitarios. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(3), 56-73. https://doi.org/10.5944/reop.vol.25.num.3.2014.13858
  • Cowie, N. (2011). Emotions that experienced English as a foreign language (EFL) teachers feel about their students, their colleagues and their work. Teaching and Teacher Education, 27, 235-242. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.08.006
  • Cross, D. I. y Hong, J. Y. (2012). An ecological examination of teachers' emotions in the school context. Teaching and Teacher Education, 28, 957-967. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.tate.2012.05.001 https://doi.org/10.1016/j.tate.2012.05.001
  • Chan, D. W. (2006). Emotional intelligence and components of burnout among Chinese secondary school teachers in Hong Kong. Teaching and Teacher Education, 22, 1042-1054. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.tate.2006.04.005 https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.04.005
  • de la Cruz, M. V. y Mazaira, M. C. (1997). DSA. Programa de desarrollo afectivo. Pirámide.
  • Devos, C., Dupriez, V. y Paquay, L. (2012). Does the social working environment predict beginning teachers' self-efficacy and feelings of depression? Teaching and Teacher Education, 28, 206-217. https://doi.org/10.1016/j.tate.2011.09.008
  • Díez de Ulzurrun Pausas, A. y Martí, J. (1998). La educación emocional: estrategias y actividades para la educación secundaria. Aula de Innovación Educativa, (75), 83-97.
  • Fernández-Berrocal, P. y Ruiz-Aranda, D. (2008). La Inteligencia Emocional en la educación. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 6(2), 421-436. https://doi.org/10.25115/ejrep.v6i15.1289
  • Gallegos, W. L. A. (2013). Psicología clínica y psicoterapia: Revisión epistemológica y aportes de la psicología positiva. Revista Peruana de Psicología y Trabajo Social, 2(1), 137-54.
  • Garaigordobil, M., Cruz, S. y Pérez, J. I. (2003). Análisis correlacional y predictivo del autoconcepto con otros factores conductuales, cognitivos y emocionales de la personalidad durante la adolescencia. Estudios de Psicología, 24(1), 113- 134. https://doi.org/10.1174/021093903321329102
  • Garassini, M. E. y Zavarce, P. (2010). Historia y marco conceptual de la Psicología Positiva. Psicología Positiva: estudios en Venezuela. Monfort.
  • García Fernández-Abascal, E. (Coord.) (2009). Emociones positivas. Pirámide.
  • García-Renedo, M., Llorens, S., Cifre, E. y Salanova, M. (2006). Antecedentes afectivos de la autoeficacia docente: un modelo de relaciones estructurales. Revista de Educación, 339, 387-400.
  • Golombek, P. y Doran, M. (2014). Unifying cognition, emotion, and activity in language teacher professional development. Teaching and Teacher Education, 39, 102-111. https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.01.002
  • Güell Barceló, M. y Muñoz Redón, J. (2000). Desconócete a ti mismo. Programa de alfabetización emocional. Paidós.
  • Hargreaves, A. (2005). Educational change takes ages: life, career and generational factors in teachers' emotional responses to educational change. Teaching and Teacher Education, 21, 967-983. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.06.007
  • Hernández, P. y García, M. D. (1992). PIELE. Programa instruccional para la educación y liberación emocional. TEA Ediciones.
  • Jo, S. H. (2014). Teacher commitment: exploring associations with relationships and emotions. Teaching and Teacher Education, 43, 120-130. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.tate.2014.07.004 https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.07.004
  • Kurt, N. y Demirbolat, A. O. (2019). Investigation of the Relationship between Psychological Capital Perception, Psychological Well-Being and Job Satisfaction of Teachers. Journal of Education and Learning, 8(1), 87-99. https://doi.org/10.5539/jel.v8n1p87
  • Liébana, C. (2014). El sentido del humor en el aula: diseño, aplicación y evaluación de un programa de intervención [Tesis Doctoral, Universidad de Valladolid].
  • López Sánchez, F., Carpintero Raimúndez, E., del Campo Sánchez, A., Soriano Rubio, E. S. y Lázaro Visa, S. (2008). Programa de promoción del desarrollo personal y social: la prevención del malestar y la violencia. En C. Vázquez Valverde y G. Hervás Torres (Coords.), Psicología positiva aplicada (pp. 263-282). Desclée de Brouwer.
  • Lorenzo Castro, M. L. (2001). La salud emocional del profesorado y el trabajo cooperativo. Tamadaba. Revista Digital de los CEP de Gran Canaria y Fuerteventura. http://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoescuela/tamadaba/2001/04/25/la-salud-emocional-del-profesorado-y-el-trabajocooperativo/
  • Lyubomirsky, S., King, L. y Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? Psychological Bulletin, 131(6), 803. https://doi.org/10.1037/0033-2909.131.6.803
  • Mattern, J. y Bauer, J. (2014). Does teachers' cognitive self-regulation increase their occupational well-being? The structure and role of self-regulation in the teaching context. Teaching and Teacher Education, 43, 58-68. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.tate.2014.05.004 https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.05.004
  • McMahon, S. D., Peist, E., Davis, J. O., McConnell, E., Reaves, S., Reddy, L. A., Anderman, E. M. y Espelage, D. L. (2020). Addressing violence against teachers: A social-ecological analysis of teachers' perspectives. Psychology in the Schools, 57(7), 1040-1056. https://doi.org/10.1002/pits.22382
  • Muñoz de Morales, M. (2005). Diseño, desarrollo y evaluación de un programa de educación emocional para la prevención del estrés psicosocial [Tesis Doctoral, Universidad del País Vasco].
  • Obiols, M. (2005). Diseño, desarrollo y evaluación de un programa de educación emocional en un centro educativo. Revista Interuniversitaria de Formación al Profesorado, 19(3), 137-152.
  • Palomera, R. (2017). Psicología positiva en la escuela: un cambio con raíces profundas. Papeles del Psicólogo, 38(1), 66-71. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2017.2823
  • Palomera, R., Fernández-Berrocal, P. y Brackett, M. A. (2008). La inteligencia emocional como una competencia básica en la formación inicial de los docentes: algunas evidencias. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15(6), 437-454. https://doi.org/10.25115/ejrep.v6i15.1292
  • Palomera, R., Gil-Olarte, P. y Brackett, M. (2006). ¿Se perciben con inteligencia emocional los docentes? Posibles consecuencias sobre la calidad educativa. Revista de Educación, 341, 687-703.
  • Pena, M. y Extremera, N. (2012). Inteligencia emocional percibida en profesorado de Primaria y su relación con los niveles de burnout e ilusión por el trabajo (engagement). Revista de Educación, 359, 604-627.
  • Peñalva-Vélez, A., López-Goñi, J. J. y Landa-González, N. (2013). Competencias emocionales del alumnado de Magisterio: posibles implicaciones profesionales. Revista de Educación, 362, 690-712.
  • Perandones, T. M., Herrera, L. y Lledó, A. (2015). Felicidad subjetiva y autoeficacia docente en profesorado de República Dominicana y España. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(3), 277-288. https://doi.org/10.30552/ejihpe.v3i3.55
  • Perandones, T. M., Lledó, A. y Grau, S. (2010). Contribuciones de la psicología positiva al ámbito de la profesión docente. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 17-24.
  • Ratto Dattoli, A., García Pérez, R. C., Silva, M. I. y González, M. C. (2015). El síndrome de quemarse por el trabajo y factores psicosociales en docentes de primaria de la ciudad de Montevideo. Ciencias Psicológicas, 9(2), 273-281.
  • Rodríguez, S., Núñez, J. C., Valle, A., Blas, R. y Rosário, P. (2009). Auto-eficacia docente, motivación del profesor y estrategias de enseñanza. Escritos de Psicología (Internet), 3(1), 1-7. https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.v3i1.13328
  • Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400876136
  • Rosenberg, M. (1989). Conceiving the self. Basic Books.
  • Salmurri, F. y Blanxer, N. (2002). Programa para la educación emocional en la escuela. En R. Bisquerra (Coord.), La práctica de la orientación y la tutoría (pp. 145-179). Praxis.
  • Sánchez Mendiola, M., Martínez Hernández, A. M. P., Torres Carrasco, R., de Agüero Servín, M., Hernández Romo, A. K., Benavides Lara, M. A., Rendón Cazales, V. J. y Jaimes Vergara, C. A. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3), 1-24. https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12
  • Sandoval, C. (2016). La creatividad verbal como fortaleza pedagógica: diseño, aplicación y evaluación de un programa para Educación Primaria [Tesis Doctoral, Universidad de Murcia].
  • Scheier, M. F., Carver, C. S. y Bridges, M. W. (1994). Distinguising optimism from neuroticism (and trait anxiety, self- mastery and self- esteem): A reevaluation of the Life Orientation Test. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 1063-1078. https://doi.org/10.1037/0022-3514.67.6.1063
  • Skinner, B., Leavey, G. y Rothi, D. (2021): Managerialism and Teacher Professional Identity: Impact on Well-Being among Teachers in the UK. Educational Review, 73(1), 1-16. https://doi.org/10.1080/00131911.2018.1556205
  • Thomson, M. M. y Palermo, C. (2014). Preservice teachers' understanding of their professional goals: case studies from three different typologies. Teaching and Teacher Education, 44, 56-68. https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.08.002
  • Trianes, M. V. y Muñoz, A. M. (1994). Programa de Educación Social y Afectiva. Puerta Nueva.
  • Uitto, M., Jokikokko, K. y Estola, E. (2015). Virtual special issue on teachers and emotions in Teaching and teacher education (TATE) in 1985-2014. Teaching and Teacher Education, 50, 124-135. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.tate.2015.05.008 https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.05.008
  • Vallés Arándiga, A. (1999). Siendo inteligente con las emociones/4. Promolibro.
  • Vallés Arándiga, A. y Vallés Tortosa, C. (2000). Inteligencia Emocional. Aplicaciones educativas. EOS.
  • Vandenberghe, R. y Huberman, A. M. (Eds.) (1999). Understanding and preventing teacher burnout: A sourcebook of international research and practice. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511527784
  • Varela, J. J., Melipillán, R., González, C., Letelier, P., Massis, M. C. y Wash, N. (2020). Community and School Violence as Significant Risk Factors for School Climate and Bonding of Teachers in Chile: A National Hierarchical Multilevel Analysis. Journal of Community Psychology, 49, 152-165. https://doi.org/10.1002/jcop.22470
  • Vargas Párraga, L. E., Vargas Párraga, V. M., Cedeño Cevallos, L. M. y Piloso Gómez, D. T. (2021): Riesgos psicosociales y la educación pública en la Pandemia. Caso Ecuador. Centro Sur, 5(1), 90-99. https://doi.org/10.37955/cs.v5i1.102
  • Vielma, J. y Alonso, L. (2010). El estudio del bienestar psicológico subjetivo. Una breve revisión teórica. Educere, 14(49), 265-275.
  • Watson, D., Clark, L. A. y Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063-1070. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.54.6.1063 https://doi.org/10.1037/0022-3514.54.6.1063
  • Yin, H.-b., Lee, J. C. K., Zhang, Z.-h. y Jin, Y.-I. (2013). Exploring the relationship among teachers' emotional intelligence, emotional labor strategies and teaching satisfaction. Teaching and Teacher Education, 35, 137-145. https://doi.org/10.1016/j.tate.2013.06.006
  • Yoon, J. S. (2002). Teacher characteristics as predictors of teacher-student relationships: stress, negative affect and self-efficacy. Social Behavior and Personality: An International Journal, 30(5), 485-493. https://psycnet.apa.org/doi/10.2224/sbp.2002.30.5.485 - https://doi.org/10.2224/sbp.2002.30.5.485