Análisis de la Representatividad de las Mujeres en el ArteProducción y Gestión. El Caso de los Museos y Centros de Arte en Alicante, 2011-2021

  1. Guirao, Cristina
  2. Mira, Enric 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Géneros

ISSN: 2014-3613

Year of publication: 2023

Issue Title: GÉNEROS. MULTIDISCIPLINARY JOURNAL OF GENDER STUDIES. FEBRUARY

Volume: 12

Issue: 1

Pages: 83-110

Type: Article

DOI: 10.17583/GENEROS.10640 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Géneros

Abstract

Despite the fact that in recent times there have been considerable advances in equality and in the representation of women in the cultural industries, there are still sectors in this field, specifically the art sector, where persists the under-representation of goods produced by women. The main objective of this article is to investigate the persistence of this bias in the main spaces of legitimation of artistic assets such as museums, institutions and cultural centers that program contemporary art in the last ten years. To do this, a quantitative analysis has been carried out methodologically on the rate of women exhibiting their artistic work, the rate of women curators and that of leadership and management positions, taking as a case study the main artistic institutions of the city of Alicante from 2011 to 2021. As a result of this work, it is worth mentioning a slight improvement towards the proportionality of women and men in the art exhibitions held in the period studied.

Bibliographic References

  • AA. VV. (1990). La imagen de la mujer en el arte español: Actas de las III Jornadas de Investigación Interdisciplinaria. Madrid: UAM Ediciones.
  • Anllo, F. (2020). I Informe sobre la aplicación de la Ley de Igualdad en el ámbito de la cultura dentro del marco competencial del Ministerio de Cultura y Deporte. Madrid: Observatorio de Creación y Cultura, Ministerio de Cultura y Deporte. https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:e2da2c11-5e2d-40c7-bbb6-b536f4ba9d88/informe-igualdad-completo.pdf
  • Aramburu, N., Solans, P. y De la Villa, R. (eds.) (2012). Mujeres en el sistema del arte en España. Madrid: Mujeres en las Artes Visuales MAV- EXIT Publicaciones.
  • Ballesteros, E. (2016). Los números cuentan. Sub-representación de la obra artística de mujeres creadoras en museos y centros de arte contemporáneos. Política y Sociedad, 53 (2), 577-602.
  • Battersby, Ch. (1990). Gender and Genius: Towards a Feminist Aesthetics. Bloomington: Indiana University Press.
  • Baudelot, Ch. y Establet, R. (1992). Allez, les filles! París: Editions du Seuil.
  • Becker, H. S. (2008). Los mundos del arte: sociología del trabajo artístico. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
  • Bourdieu, P. (1989). La distinción: criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.
  • Bourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI.
  • Cabello, H. y Carceller, A. (1998). Mirando hacia dentro. La situación de la obra de las mujeres en el panorama artístico actual, Arte, Individuo y Sociedad, 10, 229- 244. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS9898110229A
  • Caruncho, L. (1984). Mujeres en el arte español. 1900-1984. Madrid: Centro Cultural del Conde Duque.
  • Chadwik, W. (2007). Women Art and Society. Londres: Thames and Hudson.
  • C y M (2013). Manifiesto por la Igualdad en la Cultura. https://clasicasymodernas.org/wp-content/uploads/2019/07/Manifiesto-por-la-igualdad-en-la-cultura.pdf
  • C y M (2020). Estudios e informes de las asociaciones del Observatorio de Igualdad de Género en el ámbito de la cultura. https://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/mc/espacio-de-igualdad/observatorio-igualdad-genero-cultura/estudios-asociaciones.html
  • CIMA (2019). Informe sobre la representatividad de las mujeres en el sector cinematográfico del largometraje español, 2019. https://www.ewawomen.com/wp-content/uploads/2021/03/INFORME_ANUAL_CIMA_2019.pdf
  • Danto, A. (2010). Después del fin del arte: el arte contemporáneo y el linde de la historia. Barcelona, Paidós.
  • De Diego, E. (2009). La mujer y la pintura del XIX español: cuatrocientas olvidadas y alguna más. Madrid: Cátedra.
  • Dickie, G. (2005). El circulo del arte. Barcelona: Paidós.
  • Ferrer, E. (1987). La otra mitad, Lápiz. Revista Internacional de Arte, 44, 7-9.
  • Fraser, N. (1996). Redistribución y reconocimiento: hacia una visión integrada de justicia del género. Revista internacional de filosofía política, 8, 18-40. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:filopoli-1996-8-822568E8-D884-BC64-274D-3C464F9C410B&dsID=redistribucion_reconocimiento.pdf
  • Guirao, C. (2019). Mujeres en las industrias culturales y creativas. Periférica Internacional. Revista para el análisis de la cultura y el territorio, 20, 66-74. DOI: https://doi.org/10.25267/Periferica.2019.i20.08
  • López Fernández-Cao, M. (2000). La creación artística: un difícil sustantivo femenino. En López Fernández-Cao, M. (coord.). Creación artística y mujeres. Recuperar la memoria (pp. 13-47). Madrid: Narcea.
  • López Fernández-Cao, M. (2014). MAV te observa, entraremos en acción: Las mujeres en el sistema del arte español. Sobre piedras y vientos de igualdad. Investigaciones Feministas, 4, 91-110. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_INFE.2013.v4.41873
  • López Fernández Cao, M. y Porta, A. (coord.) (2020). Autodiagnóstico para la igualdad en museos y centros de arte. Fundamentación teórica y metodológica. Madrid: MAV. https://www.anabad.org/wp-content/uploads/2020/11/MAV_Autodiagn%C3%B3stico11-2.pdf
  • MAV (2020b). Informe #19. Comparativa de autoría de exposiciones individuales en diferentes museos y centros de arte en España (2014-2019), respecto a los informes: informe MAV #5 (1999-2009) e informe MAV #12 (2010-2013). https://mav.org.es/informes-mav-n-19/
  • MAV (2020a). Informe #19. Ferias/Los datos bajo el prisma de género: ARCO’20. https://mav.org.es/ferias-arte-2020-mav/
  • MAV (2022). Informe #20. Ferias/Los datos bajo el prisma de género: Drawing Room’22, Hybrid’22, JusMad’22, ARCO’22. https://mav.org.es/informes-mav-22-ferias-de-madrid-2022-los-datos-bajo-el-prisma-del-genero/
  • Mayayo, P. (2003). Historias de mujeres, historias de arte. Madrid: Cátedra.
  • Navarro, C. (ed.) (2020). Invitadas. Fragmentos sobre mujeres, ideología y artes plásticas en España (1833-1931). Madrid: Museo Nacional del Prado.
  • Ministerio de Universidades (2021). Estadísticas Estudiantes: Número de estudiantes en las universidades españolas. (2020-21). https://www.universidades.gob.es/portal/site/universidades/menuitem.78fe777017742d34e0acc310026041a0/vgnextoid=3b80122d36680710VgnVCM1000001d04140aRCRD
  • Nochlin, L. (1971). Why Have There Been No Great Women Artists? ARTnews, Enero, 22-39. https://www.artnews.com/art-news/retrospective/why-have-there-been-no-great-women-artists-4201/
  • Nochlin, L. (1989). Women, Art and Power. Londres: Westview Press.
  • Pérez-Ibáñez (ed.) (2020). Estudio sobre desigualdad de género en el sistema del arte en España. Madrid: Ecosistema del arte. https://ecosistemadelarte.files.wordpress.com/2020/12/estudio-desigualdad_final.pdf
  • Pérez-Ibáñez, M. y López-Aparicio, I. (2018). La actividad económica de los/las artistas en España: estudio y análisis. Granada: Editorial Universidad de Granada.
  • Pérez-Ibáñez, M. y López -Aparicio, I. (2019). Mujeres artistas y precariedad laboral en España. Análisis y comparativa a partir de un estudio global. Arte, Individuo y Sociedad, 31 (4), 897-915. DOI: https://doi.org/10.5209/aris.62314
  • Pérez-Ibáñez, M., González, S. y Rodovalho, C. ( 2021). Sobre la desigualdad de género en el sistema del arte en España. Madrid: Ménades.
  • Pollock, G. (1991). Old Mistresses: Women Art and Ideologies. Londres: Pandora Press.
  • Vicente, A. (2018). El museo que vende ‘warhols’ para comprar obras de mujeres y negros. EL PAÍS. Periódico digital. Recuperado de https://elpais.com/cultura/2018/07/30/actualidad/1532973858_357433.html