La voz cuando se silencian las vocesUna propuesta para el uso del títere como recurso socioeducativo y terapéutico con adultos con enfermedad mental
-
1
Universidad de Murcia
info
ISSN: 1135-8629
Year of publication: 2021
Issue Title: Pedagogia social i educació social en temps de pandèmia
Issue: 78
Pages: 191-209
Type: Article
More publications in: Educación social: Revista de intervención socioeducativa
Abstract
This article presents an experience of psychosocial intervention in which the expression and socialization of a group of people with mental illness was worked on through a workshop on creating and animating puppets. Within the theoretical framework of the article we will focus on developing a catalogue of types and methods for the construction of puppets that facilitate the use of this material as a socio-educational and therapeutic tool. Through analysis of the experiences we will highlight the main qualities of the use of puppets for social and health improvement. Among these potentialities, we highlight the ability of the puppet to formulate questions that have to do with the construction of the body itself, and the possibility of using play mediated in the word space, so that people with mental illness can approach their areas of conflict in a safe way and establish new relationship links, with others and with their environment, in a protected way. The conclusions show that building and playing with puppets facilitated the expression of people with mental illness, and enabled them to symbolically recreate different situations in a controlled way, helping them to incorporate substantial changes in their reality.
Bibliographic References
- Bolorino, J. (2004). Breve introducción a la historia del títere. Dins Titerenet [Entrada en Blog]. http://www.titerenet.com/2004/04/18/breve-introduccion-a-la-historiadel-titere
- Césare, F. (2008) Marionetas, títeres y terapia. Revista ADE Teatro. Revista de la Asociación de Directores de Escena de España, núm. 121, p. 197-199.
- Converso, C. (2013). Entrenamiento del titiritero. Editorial Escenología.
- Hernández Sagrado, I. (1995). Los títeres en la Escuela. Salamanca: Amarú.
- López Fernández-Cao, M. (2016). Para qué el arte. Reflexiones en torno al arte y su educación en tiempo de crisis. Editorial Fundamentos.
- Mesas Escobar, E. C. (2015). El títere como herramienta de trabajo en arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, vol. 1, p. 301-317. https://doi.org/10.5209/rev_ARTE.2015.v10.51698
- Mesas Escobar, E. C (2019). Construir, animar e imaginar: Los títeres y los muñecos como recurso en el aula y en la mediación artística. Dins López Martinez, M. D., Mesas Escobar, E. i Santos Sánchez-Guzmán, E. (Coord.). Interacciones artísticas en espacios educativos y comunitarios, p. 205-235. Nau Libres ediciones.
- Mesas Escobar, E. C i Santos Sánchez-Guzmán, E. (2018). El lenguaje de los procesos y los materiales creativos. Dins Coll Espinosa, F. J. i García Iborra, J. (Coord.) (2018). Desarrollo emocional y estrategias creativas en menores con dificultades madurativas, p. 107-128. Ediciones CARM. Comunitat autònoma de la Regió de Múrcia.
- Oltra Albiach, Miquel Á. (2014). El títere como objeto educativo: propuestas de definición y tipologías. Espacios en Blanco. Revista de Educación, núm. 24, p. 35-58. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4615406
- Tappolet, U. (1982). Las marionetas en educación. Editorial Científica-médica.
- Álvarez-Mabán, E. M. i Hechenleitner-Carvall, M. I. (2019). Títeres. Sus usos en la salud y en la enseñanza en enfermería. Elsevier. Revista de Educación Médica, vol. 20, 1, p. 148-151. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.04.012