Cómo construirse un hombre. Un caso clínico de arteterapia con un joven con síndrome de Down y conflicto en la identidad de género

  1. Mesas Escobar, Eva Cristina 1
  1. 1 Centro de Estudios en terapias creativas. Universidad de Murcia.
Journal:
Arteterapia: papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social

ISSN: 1886-6190

Year of publication: 2018

Issue: 13

Pages: 155-171

Type: Article

DOI: 10.5209/ARTE.59855 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arteterapia: papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social

Abstract

This article presents an art therapy experience with a young man with Down syndrome, who manifests, from his adolescence, gender identity crisis. Starting from the theories of Donald Winnicott on the development of the sense of identity in the subject, we begin by exposing a theoretical body, which allows the reader to understand the difficult construction of identity and the false self in people with intellectual disabilities.In the clinical case analysis, we can observe how the patient can give shape to everything that remains undefined inside, building an image of himself. We work together in the complex search of our own identity, which allows us to take over a genre that continues in process. In the course of the sessions, the patient has been able to conquer their own spaces and establish access bridges with the subjective, in addition to appropriating their thinking and finding a subjective representation of himself: a unique way to be and present himslef to others.

Bibliographic References

  • Coll Espinosa, F. (2015).Tesis Doctoral: Aplicaciones del Arteterapia en el desarrollo de Capacidades asociativas y Cognitivas en personas con discapacidad psíquica. Ed. Universidad de Murcia. Murcia.
  • Dalley, T & Case, C (1992) The Handbook of Art Therapy, Ed. Second edition. London.
  • Fernández, M. Y. (1995) Títeres en la clínica o el regreso de la preciosa. Ed. Lugar editorial S.A. Buenos Aires.
  • Freud, S. (1901-1905) Tres ensayos sobre la Teoría sexual. En: Obras completas. Tomo VII. Ed. Amorrortu Editores. (Primera edición en castellano, 1976.) Buenos Aires.
  • Krammer, E (1971) Art as Therapy with children. Ed. Schocken Books. New York.
  • Kristeva, J. (1989) Poderes de Perversión (ensayo sobre Louis-Ferdinand Céline). Ed. Siglo XXI editors. Buenos Aires.
  • López Mondejar. L. (2009) El Factor Munchausen. Psicoanálisis y creatividad. Ed. Cendeac. Murcia
  • Montobio, E. (1995). La difícil identidad. El falso Yo en la persona con discapacidad psíquica. Una hipótesis teórica según el pensamiento de Bion. Ed. Masson. Fundación catalana síndrome de Down. Barcelona.
  • Winnicott D. W (1960) La contratransferencia. En El proceso de maduración y el ambiente facilitador (pp. 207-216) Barcelona: Paidos, (1992).
  • Winnicott D.W. (1962) La integración del Ego en el Desarrollo del niño. En: El Proceso de maduración de niño. Barcelona: Ed. Laia (1975).
  • Winnicott, D.W. (1963) Procesos de maduración y el ambiente facilitador. Estudios para una teoría del desarrollo emocional. Barcelona: Ed. Paidós (1999).
  • Winnicott D.W. (1971). Realidad y Juego. Barcelona: Ed. Gedisa. (1997).