Revisión sistemática y propuesta para la implementación de metodologías activas en la educación STEM

  1. Arteaga Marín, Myriam Irlanda
  2. Sánchez-Rodríguez, Aminael
  3. Olivares Carrillo, Pilar 1
  4. Maurandi López, Antonio 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revue:
EDUCATECONCIENCIA

ISSN: 2683-2836 2007-6347

Année de publication: 2022

Titre de la publication: July- September 2022

Volumen: 30

Número: 36

Pages: 35-76

Type: Article

D'autres publications dans: EDUCATECONCIENCIA

Résumé

The educational process is not static and requires continuous changes according to the needs and demands of society. With the increasing inclusion of technology in all educational fields and levels, didactic strategies have undergone a major transformation.  The present research was developed with the aim of learning about and analyzing the works that develop active methodologies in the teaching of STEM subjects during the basic education and high school stages. A mixed methodology was used with a convergent design, in which systematic review and documentary analysis were used as research techniques. The results show that there is a set of key factors that are common to the implementation of the five active methodologies reviewed in our work: flipped classroom, project-based learning, problem-based learning, cooperative learning, gamification. It is recommended that teachers of STEM subjects use the suggested resources to achieve an effective implementation of the proposed active methodologies.

Références bibliographiques

  • Abella, V., Ausin, V., Delgado, V. & Casado, R. (2020). Aprendizaje Basado en Proyectos y Estrategias de Evaluación Formativas: Percepción de los Estudiantes Universitarios. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 93-110. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.004
  • Alcántara, A. (2020). Educación superior y COVID-19: una perspectiva comparada. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 75-82). Universidad Nacional Autónoma de México.
  • Antón S., A., & Sánchez D., M. (2020). Metodología mixta Flipped Classroom y Aprendizaje Basado en Proyectos para el aprendizaje de la geometría analítica en Secundaria. Enseñanza & Teaching, 38(2), 135-156. https://doi.org/10.14201/et2020382135156
  • Asunción, S. (2019). Metodologías Activas: Herramientas para el empoderamiento docente. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 7(1), 65-80. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/27
  • Ausín, V., Abella, V., Delgado, V. & Hortigüela, D. (2016). Aprendizaje Basado en Proyectos a través de las TIC: Una Experiencia de Innovación Docente desde las aulas Universitarias. Formación universitaria, 9(3), 31-38. https://doi.org/10.4067/s0718-50062016000300005
  • Badillo, S. (2015). Pensamiento de diseño, una actividad de inteligencia colectiva. Aproximaciones conceptuales para entender el Diseño en el Siglo XXI. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco. https://bit.ly/34xbaXX
  • Barbieri, G., Barbieri, R. & Capone, R. (2021). Serious Games in High School Mathematics Lessons: An Embedded Case Study in Europe. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 17(5), 1-17. doi: https://doi.org/10.29333/ejmste/10857
  • Barrionuevo, K. (2020). Uso de la gamificación y el desarrollo del pensamiento lógico matemático en los estudiantes de primero de bachillerato [tesis de maestría, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio Institucional UCE. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/23663
  • Barrows, H. (1986). A taxonomy of problem-based learning methods. Medical Education, 20(6), 481-486. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.1986.tb01386.x
  • Batistello, P. & Cybis P., A. T. (2019). El aprendizaje basado en competencias y metodologías activas: aplicando la gamificación. Arquitectura y Urbanismo, 40(2), 31–42. https://www.redalyc.org/journal/3768/376862224003/376862224003.pdf
  • Blank, W. E., Harwell, S. H., Vocational, U. S. D. of E. O. of. & Education, A. (1997). Promising Practices for Connecting High School to the Real World. University of South Florida. https://books.google.com.ec/books?id=vNg6mgEACAAJ
  • Botella, A. & Ramos, P. (2019). La Teoría de la Autodeterminación: un marco motivacional para el Aprendizaje Basado En Proyectos. Contextos Educativos, (24), 253-269. https://doi.org/10.18172/con.3576
  • Cedeño-Escobar, M. & Vigueras-Moreno, J. (2020). Aula invertida una estrategia motivadora de enseñanza para estudiantes de educación general básica. Revista Cientifica Dominio de las Ciencias, 6(3), 878-897. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.1323
  • Cobos, Á., Padial, J. & Berrocal, E. (2021). La gamificación a través de plataformas E-learning: Análisis cienciométrico de una pedagogía emergente implantada mediante de las TIC. REIDOCREA, 10(30), 1-20. http://hdl.handle.net/10481/70897
  • Colomer, J., Serra, T., Cañabate, D. & Bubnys, R. (2020). Reflective learning in higher education: Active methodologies for transformative practices. Sustainability, 12(9), 3827. https://doi.org/10.3390/su12093827
  • Creswell, J. (2012). Educational research: planning conducting and evaluating quantitative and qualitative research (4.ª ed.). Pearson. http://repository.unmas.ac.id/medias/journal/EBK-00121.pdf
  • Diaz G., M. C. & García G., T. (2020). La Figura de asesoría en procesos en la implementación del aprendizaje basado en proyectos en el aula. Psychology, Society & Education, 12(3), 175-186. https://doi.org/10.25115/psye.v12i3.2589
  • Domènech-Casal, J., Lope, S. & Mora, L. (2019). Qué proyectos STEM diseña y qué dificultades expresa el profesorado de secundaria sobre Aprendizaje Basado en Proyectos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(2), 1-16. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2203
  • Educación 3.0. (1 de junio de 2022). 5 Herramientas digitales para fomentar el aprendizaje cooperativo. https://www.educaciontrespuntocero.com/formacion/
  • EdX. (1 de junio de 2022). Cursos de aprendizaje activo. https://www.edx.org/es/aprende/aprendizaje-activo
  • Estremera, J., Medina, B., Santa, L. H. & Sánchez C. (1 de junio de 2022). Investigación 3ero. de ESO. ISSUU. https://issuu.com/bibliocanada/docs/investigacion3eso201516
  • Fajardo P., E. & Gil B., B. (2019). El Aprendizaje Basado en Proyectos y su relación con el desarrollo de competencias asociadas al trabajo colaborativo. Revista Amauta, 17(33), 103-118. https://doi.org/10.15648/am.33.2019.8
  • Fernández, J. & García, I. (abril, 2012). Aprendizaje Basado en Problemas (ABP): una experiencia con alumnos de la asignatura de “Educación y Diversidad [ponencia]. Prácticas innovadoras en docencia universitaria: II Jornadas de Innovacion Docente. Sevilla, España. https://idus.us.es/handle/11441/24744.
  • Flores, G. & Juárez, E. (2017). Aprendizaje basado en proyectos para el desarrollo de competencias matemáticas en Bachillerato. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(3), 71-91. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.721
  • Fortea B., M. A. (2019). Metodologías didácticas para la enseñanza/aprendizaje de competencias. Materiales para la docencia universitaria de la Universitat Jaume I, n.º 1. Unitat de Suport Educatiu de la Universitat Jaume I. http://dx.doi.org/10.6035/MDU1
  • Fundación Carlos Slim. (2020). Metodologías activas. https://aprende.org/pages.php?r=.course_mi&courseID=53
  • García, C., Martín, M. & Díaz, E. (2019). Protocol Gamify a subjet without advanced technology. WOPM- Working Papers on Operations Management, 10(2), 20-35. https://doi.org/10.4995/wpom.v10i2.12662
  • García R., M. & Quijada-Monroy, V. C. (marzo 2015). El Aula invertida y otras estrategias con uso de TIC. Experiencia de aprendizaje con docentes [ponencia]. Simposio Internacional SOMECE. México DF, México. http://somece2015.unam.mx/MEMORIA/57.pdf
  • Gonzales-Saji, F., Jimenez-Gonzales, L., Lopez-Condori, J., Romero-Chalhua, M. & Yanyachi-Aco-Cardenas, P. (julio 2020). Gamification as a strategy in the learning teaching process and its impact on students of the professional school of Education Sciences [conferencia]. 18th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa, Perú. http://dx.doi.org/10.18687/LACCEI2020.1.1.249
  • González-Zamar, M. & Abad-Segura, E. (2020). El aula invertida: un desafío para la enseñanza universitaria. Virtualidad, Educación y Ciencia, 11(20), 75-91. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/27449
  • Google. (1 de junio 2022a). Calendar. https://calendar.google.com/calendar/u/0/r?pli=1
  • Google. (1 de junio 2022b). Google Forms. https://www.google.com/intl/es-419/forms/about/
  • Grisales, A. (2018). Uso de recursos TIC en la enseñanza de las matemáticas: retos y perspectivas. Revista Entramado, 14(1), 198-214. http://www.scielo.org.co/pdf/entra/v14n2/1900-3803-entra-14-02-198.pdf
  • Groening, C. & Binnewies, C. (2019). The impact of digital achievements as a gamification element on motivation and performance. Comput. Hum. Behav, 97(2019), 151-166. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.02.026
  • Hernández, M., & Collados, L. (marzo 2020). La gamificación como metodología de innovación educativa [comunicación]. V Congreso Internacional Virtual sobre la Educación en el Siglo XXI. Zinacantepec, Toluca, México. https://www.eumed.net/actas/20/educacion/13-la-gamificacion-como-metodologia-de-innovacion-educativa.pdf
  • Hernández S., R., Fernández C., C., & Baptista L., M. P. (2014). Metodologia de la investigación (6.ª Ed.). Mc Graw Hill Education. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
  • Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado - INTEF. (1 de junio de 2022). Aprendizaje en línea para una transformación digital de la educación. https://enlinea.intef.es/courses/course-v1:INTEF+GamificaMooc+2022_ED6/about
  • Instructure, Inc. (1 de junio de 2022). Canvas. Instructure. https://www.instructure.com/canvas/login/free-for-teacher
  • Jagust, T., Boticki, I. & Jeong, S. (2018). Examining competitive, collaborative and adaptative gamification in young learners math learning. Computers & Education, 125(1), 444-457. https://www.learntechlib.org/p/200864/
  • Khan, Z., Dyer, J., Bjelobaba, S., Diabolová, D., Sivasubramaniam, S., Biju, S. M., & Harish, P. (2021). Initiating count down - gamification of academic integrity. International Journal for Educational Integrity. https://doi.org/10.1007/s40979-020-00068-0
  • Kitchenham, B. (2004). Procedures for performing systematic reviews. Keele University. Technical Report TR/SE-0401. https://www.inf.ufsc.br/~aldo.vw/kitchenham.pdf
  • Kokotsaki, D., Menzies, V. & Wiggins, A. (2016). Project-based learning: A review of the literature. Improving Schools, 19(3), 267-277. https://doi.org/10.1177/1365480216659733
  • Laboratorio de Innovación Educativa, Cooperativa de Enseñanza José Ramón Otero & Artica (2016). Aprendizaje Cooperativo: Propuesta para la implementación de una estructura de cooperación en el aula. https://labmadrid.com/wp-content/uploads/2016/03/Lab-01-DOCUMENTACIO%CC%81N-APRENDIZAJE-COOPERATIVO.pdf
  • Lavoné, E., Ju, Q., Hallifax, S., & Serna, A. (2021). Analyzing the relationships between learners’ motivation and observable engaged behaviors in a gamified learning environment. International Journal of Human-Computer Studies, 7(1), 1-41. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2021.102670
  • López R., L. C., Franco C., S. & Reynoso R., A. (2021). Gamificación: una estrategia de enseñanza de las matemáticas en secundaria. EDUCATECONCIENCIA, 29(Especial), 124–146. https://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/397
  • López S., P., Rodrigues-Silva, J., & Alsina, A. (2021). Brazilian and Spanish Mathematics Teachers’ Predispositions towards Gamification in STEAM Education. Education Sciences, 11(10), 618. https://doi.org/10.3390/educsci11100618
  • Martí, J., Heydrich, M., Rojas, M. & Hernández, A. (2010). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia de innovación docente. Revista Universidad EAFIT, 46(58), 11-21. https://www.redalyc.org/pdf/215/21520993002.pdf
  • Méndez C., D. (2014). Influencia de la inteligencia y la metodología de enseñanza en la resolución de problemas de Física. Perfiles educativos, 36(146), 30-44. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982014000400003&lng=es&tlng=es
  • Monreal-Carreón, C. A. & Sanabria-Z, J. (2022, 2 de mayo). Los Hitos del Pensamiento de Diseño (Design Thinking). UDG Virtual. https://medium.com/@claudiamonreal_45076/los-hitos-del-pensamiento-de-dise%C3%B1o-design-thinking-d908666d176e
  • Montané. A. (1 de junio de 2022). Aprendizaje basado en problemas. Coursera.
  • https://www.coursera.org/lecture/innovacion-docencia-universitaria/aprendizaje-basado-en-problemas-uNN4i
  • Naranjo, A. & Correa, F. (2020). La academia en acción: Aprendizaje basado en proyectos en entornos universitarios. Revista Boletín Redipe, 9(1), 70-78. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i1.893
  • Obando, M. (2021). Mediación pedagógica del aprendizaje a partir de la pregunta generadora en la educación media: Aprendizaje basado en proyectos. Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.21
  • Oliva, H. (2017). La gamificación como estrategia metodológica en el contexto educativo. Realidad y Reflexión, 16(44), 29-47. https://doi.org/10.5377/ryr.v44i0.3563
  • Páez, S. (2017). Fortalecimiento de la competencia matemática resolución de problemas en educación básica secundaria, mediante el aprendizaje basado en problemas (ABP). Eco Matemático, 8(1), 25–33. https://doi.org/10.22463/17948231.1472
  • Peña, C. Olmi, H. Gutiérrez, S. & Garcés, G. (2021). Diseño de un curso en modalidad de aprendizaje virtual bajo la metodología de Aprendizaje Basado en Proyectos. Revista Educación en Ingeniería, 16(31), 26-34. https://doi.org/10.26507/rei.v16n31.1161
  • Prada, R., Hernández, C. & Avendaño, W. (2021). Gamificación y evaluación formativa en la asignatura de matemática a través de herramienta web 2.0. Revista boletín Redipe, 10(7), 243-261. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i7.1361
  • Prieto, A. & López, C. (2019). El efecto del aprendizaje basado en proyectos propio del BIE. Matemáticas, Educación y Sociedad, 2(1), 12-28. https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/mes/article/view/12839
  • Rekalde R., I. & García V., J. (2015). El Aprendizaje Basado en Proyectos: Un Constante Desafío. Innovación Educativa, (25), 219-234. https://doi.org/10.15304/ie.25.2304
  • RescueTime. (1 de junio de 2022). Take back control of your time. RescueTime. https://www.rescuetime.com/
  • Revelo-Rosero, J. & Carrillo-Puga, S. (2018). Impacto del uso de las TIC como herramientas para el aprendizaje de la matemática de los estudiantes de educación media. Cátedra, 1(1), 70–91. https://doi.org/10.29166/CATEDRA.V1I1.764
  • Riera, G. (2011). El aprendizaje cooperativo como metodología clave para dar respuesta a la diversidad del alumnado desde un enfoque inclusivo. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 5(2), 133-149. http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol5-num2/art7.pdf
  • Romero, M. & López, M. (2021). Lights, shadows and challenges of teachers around gamification supported by ICT: a study with teachers in training. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 24(2), 167–179. https://doi.org/10.6018/reifop.470991
  • Ros, G. & Rodríguez, M. (2021). Influencia del aula invertida en la formación científica inicial de Maestro/as: beneficios en el proceso de enseñanza-aprendizaje, actitudes y expectativas hacia las ciencias. Revista de Investigación Educativa, 463-482. https://doi.org/10.6018/rie.434131
  • Rosales-Angeles, B., Flores-Medrano, E. & Escudero-Avila, D. I. (2018). Aprendizaje basado en proyectos: Explorando la caracterización personal del profesor de matemáticas. Zetetiké, 26(3), 506-525. https://doi.org/10.20396/zet.v26i3.8650908
  • Sánchez, C. (2021). Gamificación personalizada para fortalecer aprendizajes significativos de la asignatura matemática. Interconectando Saberes, 12(6), 29–37. https://doi.org/10.25009/is.v0i12.2680
  • Scientific Software Development GmbH (2021). ATLAS.ti (versión 9.1.7) [software]. https://atlasti.com/
  • Scientix. (1 de junio de 2022). Enseñanza STEM. Scientix. http://www.scientix.eu/resources
  • TimePhanther. (1 de junio de 2022). Time tracking the effortless way. https://www.timepanther.com/
  • Vaillant, D., Zidán, E. & Biagas, G. (2020). The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics. Ensaio, 28(108), 718–740. https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002802241
  • Valderrama, M. & Castaño, G. (2017). Solucionando dificultades en el aula: una estrategia usando el aprendizaje basado en problemas. Revista Cuidarte, 8(3), 1907. https://doi.org/10.15649/cuidarte.v8i3.456
  • Vargas, N., Niño, J. & Fernández, F. (2020). Aprendizaje basado en proyectos mediados por tic para superar dificultades en el aprendizaje de operaciones básicas matemáticas. Revista Boletín Redipe, 9(3), 167-180. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i3.943
  • Yildrim, I. (2017). The effects of gamification-based teaching practices on student achievement and students' attitudes toward lessons. The internet and Higher Education, 33, 86-92. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2017.02.002