Aprendizaje cooperativo y evaluación formativa de la expresión corporal en entornos virtuales

  1. Montiel Ruiz, Francisco José 1
  1. 1 Universidad de Murcia (España)
Journal:
EmásF: revista digital de educación física

ISSN: 1989-8304

Year of publication: 2022

Issue Title: Monográfico de Expresión Corporal

Issue: 75

Pages: 179-192

Type: Article

More publications in: EmásF: revista digital de educación física

Abstract

In a context of technological predominance in our daily lives, it is necessary to take advantage of digital tools in the educational field. In this study it has been intended to know the teaching perspective regarding the possibilities of carrying out a formative and shared evaluation process mediated using mobile devices in the development of a didactic intervention that addresses content in body expression. All this in a virtual environment where cooperative learning is facilitated through the collaboration of students in the educational social network Edmodo. To this end, a proposal for teaching action was carried out that was implemented by ten teachers from the Region of Murcia teaching a total of 17 groups composed of 373 students from 4th year of Secondary and 1st year of Baccalaureate (189 girls and 184 boys). The data were obtained from a virtual focus group with the ten participating teachers when they finished the implementation of the project. These data were treated qualitatively with the NVivo program, and a content analysis was carried out. The results of this study show the effectiveness and productivity of the virtual collaboration of the students in the subsequent sessions of corporal expression. The potential of Edmodo to carry out the processes of formative and shared evaluation with the students is also shown. On the other hand, the positive influence of the interrelation between different educational centres and the importance of educating in the responsible and critical use of mobile devices is highlighted.

Bibliographic References

  • López Pastor, V. M. (2006). La Evaluación en Educación Física. Revisión de los modelos tradicionales y planteamiento de una alternativa: la evaluación formativa y compartida. RETOS. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (10), 31-41.
  • López Pastor, V. M., Barba, J.J., Vacas, R.A. Gonzalo, L.A. (2010). La evaluación en educación física y las actividades físicas cooperativas. ¿Somos coherentes? Las posibilidades de la evaluación formativa y compartida. En C. Velázquez (coord.), Aprendizaje cooperativo en Educación Física. Fundamentos y aplicaciones prácticas (pp. 225-252). Inde.
  • Martínez, F. (2016). Sentado en el andén. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (0),17-22.
  • Monguillot, M., González, C. Guitert, M. (2015). Diseño de situaciones de aprendizaje mediadas por TIC en Educación Física. Revista Iberoamericana de Educación, 68(2), 63-82.
  • Morse, J. M. (2005). Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Universidad de Alicante.
  • Navacerrada, R. (2012). Herramientas TIC en Educación Física. Empleo de códigos QR como una manera original y motivadora de presentar partes del cuerpo. EFDeportes.com, 17(173).
  • Núñez, T. F. (2011) Entornos virtuales de enseñanza aprendizaje (EVEA): Formación profesional. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (37), 1-15.
  • Prendes, M.P. Serrano, J.L. (2016). En busca de la Tecnología Educativa: la disrupción desde los márgenes. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (0), 6-16.
  • Prendes, M. P., Solano, I. M., Serrano, J. L., González, V. Román, M. M. (2018). Entornos Personales de Aprendizaje para la comprensión y desarrollo de la Competencia Digital: análisis de los estudiantes universitarios en España. Educatio Siglo XXI, 36(2), 115-134.
  • Rivera Pérez, S., León del Barco, B., Fernández Río, J., González Bernal, J. J., Iglesias, D. (2020). Linking Cooperative Learning and Emotional Intelligence in Physical Education: Transition across School Stages. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(14), 5090.
  • Sáez, J. M., Lorraine, J. Miyata, Y. (2013). Uso de Edmodo en proyectos colaborativos internacionales en Educación Primaria. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (43), 1-17.
  • Sánchez, M. M. (2012). Diseño de recursos digitales para entornos e-learning en la enseñanza universitaria. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 15(2), 53-74.
  • Sobejano, M., Hortigüela, D., Pérez Pueyo, A. Hernando, A. (2016). La implicación del alumnado de educación física a través del uso de las redes sociales en el aula. Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales (24), 73-81.
  • Trigueros, C., Rivera, E. Rivera, I. (2018). Técnicas conversacionales y narrativas. Investigación cualitativa con software NVivo. Universidad de Granada.
  • Trust, T. (2017). Motivation, empowerment, and innovation: Teachers' beliefs about how participating in the Edmodo math subject community shapes teaching and learning. Journal of Research on Technology in Education, 49(1-2), 16-30.
  • Yanti, H. Setiawan, A. (2018). Teacher’s Perception about the Use of ELearning/Edmodo in Educational Activities. MS&E. Materials Science and Engineering, 306(1), 1-4.