Dramaturgia, exilio e insilio. Encuentros transoceánicos entre Argentina, España e Italia

  1. Saura Clares, Alba 1
  1. 1 Universitat Autònoma de Barcelona
    info

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/052g8jq94

Journal:
Anclajes

ISSN: 1851-4669

Year of publication: 2021

Volume: 25

Issue: 2

Pages: 77-91

Type: Article

DOI: 10.19137/ANCLAJES-2021-2526 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Anclajes

Sustainable development goals

Abstract

This works examines how the dramaturgical creative act varies according to the reality of the artist in exile, whether at home or abroad, in the context of Argentina’s last dictatorship (1976-1983). Our corpus examines three playwrights in exile at the time in Spain (Bortnik, Gambaro and Raznovich) and the works of two artists who considered the topic of exile while remaining in Argentina (Gris de ausencia by Cossa and Lejana tierra prometida by Halac). In turn, this allows us to consider an ontological perspective of theatre and uphold the vitality of contact between Argentina, Spain and Italy during this time.

Bibliographic References

  • Avellaneda, Andrés. Censura, autoritarismo y cultura. Argentina 1960-1983.
  • Buenos Aires, Centro Editor de América Latina, 1986.
  • Azcona, José Manuel. Violencia política y terrorismo de Estado en Argentina. Del totalitarismo de José Uriburu (1930) a la dictadura militar (1976-1983). Una
  • visión bilateral. Madrid, Biblioteca Nueva, 2010.
  • Burgos, Nidia. “Para una cartografía teatral del exilio”. Stychomytia, n.º 11-12, 2011, pp. 42-49.
  • Canelo, Paula. El proceso en su laberinto. La interna militar de Videla a Bignone.
  • Buenos Aires, Prometeo Libros, 2008.
  • Castagnino, Raúl. Circo, teatro gauchesco y tango. Buenos Aires, INET, 1981.
  • Cossa, Roberto. “Gris de ausencia”. Teatro Abierto 1981. 21 estrenos argentinos, Buenos Aires, Ediciones Corregidor, 2007, pp. 27-38.
  • Diago, Nel. “Buenos Aires: la capital teatral de España (1936-1939)”. De Lope de Vega a Roberto Cossa, Buenos Aires, Galerna, 1994, pp. 17-32.
  • Díaz, Silvina. “El teatro como ámbito de resistencia: identidad, inmigración y exilio”.
  • Amérique Latine Historie et Mémoire, Les Cahiers ALHIM, n.º 18, 2009, s/p., https://doi.org/10.4000/alhim.3301
  • Dubatti, Jorge. Filosofía del teatro I. Convivio, experiencia, subjetividad. Buenos Aires, Editorial Atuel, 2007.
  • Dubatti, Jorge. Introducción a los Estudios Teatrales. México, Libros de Godot, 2011.
  • Giella, Miguel Ángel. “Inmigración y exilio: el limbo del lenguaje”. Latin American
  • Theatre Review, vol. 26, n.º 2, 1993, pp. 111-121.
  • Giella, Miguel Ángel. Teatro Abierto 1981. Teatro argentino bajo vigilancia. Buenos Aires, Ediciones Corregidor, 1992.
  • Gómez, Albino. Exilios. Por qué volvieron. Rosario, Homo Sapiens Ediciones y Editorial TEA, 1999.
  • Halac, Ricardo. Teatro completo (1961-2004). Buenos Aires, Ediciones Corregidor, 2005.
  • Raznovich, Diana. “Biograma”. Argentores, 15 de abril, 2020, http://www.autores.org.ar/sitios/dianaesp/
  • Sarlo, Beatriz. Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una
  • discusión. Buenos Aires, Siglo XXI Editores, 2005.
  • Saura-Clares, Alba. “Gambaro, Bortnik y Raznovich: exilios e insilios en las dramaturgas de Teatro Abierto”. Cartaphilus, vol. 12, 2014, pp. 253-268.
  • Saura-Clares, Alba. “Representaciones escénicas contra la opresión dictatorial: Teatro Abierto”. Interlitteraria, vol. 22, nº 1, 2017, pp. 123-138.
  • Taylor, Diana y Victoria Martínez. Desafiant Acts. Four plays by Diana Raznovich. London, Bucknell University Press, 2002.
  • Torchia, Francisco. “Entrevista a Griselda Gambaro”. Revista Ñ, 13 octubre, 2010, https://www.clarin.com/rn/literatura/Griselda_Gambaro_0_BJ4uCTs6Dmg.html.
  • Trastoy, Beatriz. “La inmigración italiana en el teatro de Roberto Cossa: el revés de la trama”. Inmigración italiana y teatro argentino, Buenos Aires, Galerna, 1999, pp. 137-145.
  • Yankelevich, Pablo. Represión y destierro. Itinerarios del exilio argentino. Buenos Aires, Ediciones Al Margen, 2004.