Una revisión rítmica de dos poemas en prosa de Ramos Sucre‘El asno’ y ‘El jugador’, de "El cielo de esmalte".
-
1
Universidad de Murcia
info
- Garí Barceló, Bernat (coord.)
- Snoey Abadías, Christian (coord.)
ISSN: 1887-5238
Année de publication: 2019
Número: 17
Pages: 164-175
Type: Article
D'autres publications dans: Cartaphilus: revista de investigación y crítica estética
Résumé
In this article we carry out a revision of the concept of rhythm in the poetry of José Antonio Ramos Sucre (Cumaná, 1890-Geneva, 1930). The mode used by the poet is the poem in prose and, as we will demonstrate, this is built without leaving aside an important notion for poetic elaboration: rhythm. We then analyze two poems from El cielo de esmalte (1929): "El asno" and "El jugador".
Références bibliographiques
- BEROES, Pedro (1990). Tiempo y poesía de Ramos Sucre. Caracas: Planeta Venezolana.
- LEÓN, Carlos Augusto (1989). Las piedras mágicas. RAMOS SUCRE, José Antonio (1989). Obra poética, Caracas: Dirección de Cultura. Universidad Central de Venezuela, pp. 9-48.
- PARAÍSO DE LEAL, Isabel (1976). Teoría del ritmo de la prosa. Aplicada a la hispánica moderna. Barcelona: Planeta.
- RAMA, Ángel (1985). El universo simbólico de José Antonio Ramos Sucre. La crítica de la cultura en América Latina. Selección y prólogos de Saúl Sosnowski y Tomás Eloy Martínez, cronología y bibliografía de la Fundación Internacional Ángel Rama. Caracas: Ayacucho, pp. 168-216.
- RAMOS SUCRE, José Antonio (1989). Obra completa. Prólogo de José Ramón Medina, cronología de Sonia García. Caracas: Ayacucho.
- SUCRE, Guillermo (1975). La máscara, la transparencia. Ensayos sobre poesía hispanoamericana. Caracas: Monte Ávila.
- UTRERA TORREMOCHA, María Victoria (1999). Teoría del Poema en Prosa. Utrera: Universidad de Sevilla.