Tareas escolares en tiempos de confinamiento Covid-19. Percepción familiar en función de las variables escolares

  1. Gil-Noguera, Juan Antonio 1
  2. Hernández-Prados, Mª Ángeles 1
  3. Álvarez-Muñoz, José Santiago 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2023

Volume: 41

Issue: 1

Pages: 281-298

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.520951 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

The debate on homework opens up again in pandemic times to remind us not only of the responsibility of the agents involved, but also of the controversies that exist around the time, emotional exhaustion, benefits and competencies it promotes. With the aim of finding out the status of homework during confinement, an empirical study was carried out with a descriptive-correlational, cross-sectional and non-experimental design. For this purpose, an ad hoc instrument called "Coping with homework in the family during confinement", validated by experts, was administered telematically, in which a total of 1982 families from all over Spain participated. The results show that there are significant differences for each of the study variables (quantity, benefits, competencies and emotional exhaustion) between the different educational stages (infant, primary and secondary), with the academic performance of the students and with the presence of specific educational support needs, except for the quantity variable. On the other hand, no significance was found with the type of school. In this way, both teachers and educational centers have to establish non-mechanistic creative tasks and, in turn, articulate support and collaboration with families in the performance of school tasks, especially those with children with specific needs. 

Bibliographic References

  • Álvarez-Hevia, D. M. y Figares-Álvarez, J. L. (2020). Retos educativos durante el confinamiento: la experiencia con alumnos con necesidades educativas especiales. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 1-11. https://revistas.uam.es/riejs/article/download/12229/12092/
  • Bauman, Z. (2015). Modernidad líquida. Fondo de cultura económica de España.
  • Bailén, E. y Polo, I. (2016). Deberes escolares: el reflejo de un sistema educativo. Avances en supervisión educativa, 25(36), 1-36. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/122110
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdate
  • Cooper, H. (2007). The battle over homework: common ground for administrator, teachers and parents. Corwin Press.
  • Cotino-Hueso, L. (2020). La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus. Revista de educación y derecho, 21, 1-29. https://doi.org/10.1344/REYD2020.21.31283
  • DeVellis, R. F. (2003). Scale development: theory and applications. Sage Publications.
  • Espinoza-Freire, E. E., Jaramillo-Martínez, M., Cun-Jaramillo, J. y Pambi-Encalada, R. (2018). La implementación de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 1(3), 10-17. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/46
  • Feito-Alonso, R. (2020). Los deberes escolares. Un análisis sistematizado con especial referencia al caso español. Contextos Educativos. Revista de Educación, 25, 163-182. https://doi.org/10.18172/con.3957
  • Fernández-Alonso, R., Suárez-Álvarez, J. y Muñiz, J. (2014). Tareas escolares en el hogar y rendimiento en matemáticas: una aproximación multinivel con estudiantes de enseñanza primaria. Revista de Psicología y Educación, 9(2), 23-41. http://www.rpye.es/pdf/109.pdf
  • Fernández-Freire, L., Rodríguez-Ruiz, B. y Martínez-González, R. A. (2019). Padres y madres ante las tareas escolares: la visión del profesorado. Aula abierta, 48(1), 77-84. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.77-84
  • Gairín, J. y Mercader, C. (2017). Usos y abusos de las TIC en los adolescentes. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 125–140. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.284001
  • García-Fernández, N., Rivero, M. L. y Ricis, J. (2020). Brecha digital en tiempo del Covid-19. Revista Educativa HEKADEMOS, 28, 76-85. https://www.hekademos.com/index.php/hekademos/article/view/9
  • Hernández-Prados, M. Á. y Álvarez-Muñoz, J. S. (2021). Familia-escuela-Covid-19. Una triada emergente. En M. Á. Hernández-Prados y M. L. Belmonte (Coords.), La nueva normalidad educativa, Educando en tiempos de pandemia (pp. 26-38). Dykinson.
  • Hernández-Prados, M. Á. y Gil-Noguera, J. A. (2022). El papel de la familia en la realización de los deberes escolares. Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.16
  • Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, A., López-Aguado, M., Manso-Ayuso, J. y Fernández-Río, J. (2020). Familias y docentes: garantes del aprendizaje durante el confinamiento. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2020, 9(3e), 353-370. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.019
  • Kohn, A. (2013). El mito de los deberes: ¿por qué son perjudiciales para el aprendizaje y la convivencia? KALEIDA.
  • Lorenzo Torrecillas, J. J., Aguilar-Parra, J. M., Fernández Campoy, J. M. y Alcaraz-Ibáñez, M. (2016). Deberes escolares: ventajas e inconvenientes: el eterno debate de las tareas para casa. En, G. Pérez-Fuentes, S. Molero-Martos y J. Barragán (Coords.), Variables psicológicas y educativas para la intervención en el ámbito escolar (pp. 109-115). Asociación Universitaria de Educación y Psicología (ASUNIVEP). https://formacionasunivep.com/Vcice/files/libros/LIBRO_VARIABLES.pdf#page=110
  • Martínez-Vicente, M., Suárez-Riveiro, J. M. y Valiente-Barroso, C. (2020). Implicación estudiantil y parental en los deberes escolares: diferencias según el curso, género y rendimiento académico. Revista de Psicología y Educación, 15(2), 151-165. http://dx.doi.org/10.23923/rpye2020.02.193
  • Mazza, C., Marchetti, D., Ricci, E., Fontanesi, L., Di Giandomenico, S., Verrocchio, M. C. y Roma, P. (2021). The Covid‐19 lockdown and psychological distress among Italian parents: influence of parental role, parent personality, and child difficulties. International Journal of Psychology, 56(4), 577-584. https://doi.org/10.1002/ijop.12755
  • Muñoz-Moreno, J. L. y Lluch-Molins, L. (2020). Educación y Covid-19: colaboración de las familias y tareas escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-15. https://revistas.uam.es/riejs/issue/view/riejs2020_9_3
  • Pàmies, M., Rosado, J., Carrillo, M. E. y Cascales, A. (2020). Factores que influyen en el profesorado de educación primaria al enviar deberes escolares. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(1), 204-224. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8495
  • Parra-González, M. E. y Sánchez-Núñez, C. A. (2019). La actuación docente con los deberes para casa en educación primaria. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(2), 301-320. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i2.9686
  • Parra, J., Hernández-Prados, M. A., Gomáriz, M. A. y García-Sanz, M. P. (2015). Características de la participación de las familias en la educación escolar. En CERM (ed.), XIII Encuentro del Consejo Escolar de la Región de Murcia. La participación de las familias en la educación (pp. 11-33). Consejo Escolar de la Región de Murcia. https://www.cerm.es/publicaciones/la-participacion-de-las-familias-en-la-educacion/
  • Pérez-Vera, L., Durán, M. Á., Paredes, A. y Sánchez-Herrera, S. (2021). ¿Cómo han afrontado las familias de estudiantes de educación primaria las tareas escolares en el confinamiento de Covid-19? Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 51-58. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2021.n1.v1.2041
  • Prikhidko, A., Long, H. y Wheaton, M. G. (2020). The effect of concerns about Covid-19 on anxiety, stress, parental burnout, and emotion regulation: the role of susceptibility to digital emotion contagion. Frontiers in public health, 894, 1-10. https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.567250
  • Reguant-Álvarez, M. y Torrado-Fonseca, M. (2016). El método Delphi. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 9(1), 87-102. https://doi.org/10.1344/reire2016.9.1916
  • Regueiro, B., Suárez, N., Estévez, I., Rodríguez-Martínez, S., Piñeiro, I. y Valle, A. (2018). Deberes escolares y rendimiento académico: un estudio comparativo entre el alumnado inmigrante y nativo. Revista de Psicología y Educación, 13(2), 92-98. https://doi.org/10.23923/rpye2018.01.160
  • Rodríguez-Pereiro, S., Regueiro, B., Rodríguez-Martínez, S., Piñeiro, I., Estévez, I. y Valle, A. (2019). Rendimiento previo e implicación en los deberes escolares de los estudiantes de los últimos cursos de educación primaria. Psicología Educativa, 25, 109-116. https://doi.org/10.5093/psed2019a2
  • Sánchez-Lissen, E. (2015). Los deberes escolares en casa. Diálogo familia colegio, 309, 29-38. https://idus.us.es/handle/11441/47275
  • Trautwein, U., Lüdtke, O., Schnyder, I. y Niggli, A. (2006). Predicting homework effort: support for a domain-specific, multilevel homework model. Journal of Educational Psychology. 98, 438-456. https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.2.438
  • Tristán, R., Serrano, F. J. y Martínez-Segura, M. J. (2021). Influencia de la implicación familiar en los deberes escolares en Educación Primaria. Percepción de la comunidad educativa en centros de la Región de Murcia. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 335-350. https://doi.org/10.6018/rie.363891
  • Valle, A., Pan, I., Núñez, J. C., Rosário, P., Rodríguez, S. y Regueiro, B. (2015). Deberes escolares y rendimiento académico en Educación Primaria. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 31(2), 562-569. https://doi.org/10.6018/analesps.31.2.171131
  • Valle, A., Regueiro, B., Núñez, J. C., Suárez, N., Freire, C. y Ferradás, M. (2016). Percepción de la implicación parental en los deberes escolares y rendimiento académico en estudiantes de Secundaria. Revista Española de Pedagogía, 74(265), 481–498. http://www.jstor.org/stable/24751187
  • Valle, A. y Rodríguez, S. (2020). MITCA: método de implementación de tareas para casa. Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións. https://doi.org/10.17979/spudc.9788497497930
  • Varela, A., Fraguela-Vale, R. y López-Gómez, S. (2021). Juego y tareas escolares: el papel de la escuela y la familia en tiempos de confinamiento por la Covid-19. Estudios sobre Educación, 41, 27-47. https://doi.org/10.15581/004.41.001
  • Vázquez-Soto, M. A., Bonilla, W. T. y Acosta, L. Y. (2020). La educación fuera de la escuela en época de pandemia por Covid-19. Experiencias de alumnos y padres de familia. Revista electrónica sobre cuerpos académicos y grupos de investigación, 7(14), 111-134. https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/213
  • Zainuddin, Z., Perera, C. J., Haruna, H. y Habiburrahim, H. (2020). Literacy in the new norm: stay-home game plan for parents. Information and Learning Sciences, 121(78), 645-653. https://doi.org/10.1108/ils-04-2020-0069