Recursos Educativos Abiertos y metodologías activas para la enseñanza de STEM en Educación Primaria

  1. Arabit-García, Javier 1
  2. Prendes-Espinosa, María Paz 1
  3. Serrano, José Luis 1
  1. 1 Universidad de Murcia (España)
Journal:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Year of publication: 2023

Volume: 22

Issue: 1

Pages: 89-106

Type: Article

DOI: 10.17398/1695-288X.22.1.89 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDehesa editor

More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Sustainable development goals

Abstract

This research is part of the CREATEskills European project, focused on STEM teaching in primary education. The aim of this article is to present the main results of an evaluative research, developed with a quantitative method and a single case design, in which 5 teachers, 117 students and 55 parents of students from a public school have participated. The participants answered questionnaires designed ad hoc after the implementation of an educational innovation experience in which active methodologies, Open Educational Resources and an open access platform for teaching STEM were used. After the evaluation of the experience, a very positive assessment was made by the teachers and students involved, as the vast majority highlighted the quality, originality, creativity, variety and relevance of the open resources used, as well as the learning outcomes promoted with the active methods. Most of the parents agreed that STEM teaching promotes real-life problem-solving skills and improves student motivation, according to previous researchers. Although more than half used online resources to work on STEM at home with their children, only a minority used the CREATEskills platform.

Bibliographic References

  • Aparicio-Gómez, O.-Y. y Ostos-Ortiz, O.-L. (2021). Pedagogías emergentes en ambientes virtuales de aprendizaje. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 1(1), 11–36. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.25
  • Arabit García, J., García-Tudela, P. A. y Prendes Espinosa, M. P. (2021). Uso de tecnologías avanzadas para la educación científica. Revista Iberoamericana de Educación, 87(1), 173-194. https://doi.org/10.35362/rie8714591
  • Arabit García, J. y Prendes Espinosa, M. P. (2020). Metodologías y Tecnologías para enseñar STEM en Educación Primaria: análisis de necesidades. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 57, 107-128. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2020.i57.04
  • Arabit García, J., Prendes Espinosa, M. P. y Serrano, J. L. (2021). La enseñanza de STEM en Educación Primaria desde una perspectiva de género. Revista Fuentes, 23(1), 64-76. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.v23.i1.12266
  • Area, M. (2017). La metamorfosis digital del material didáctico tras el paréntesis Gutenberg. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 16(2), 13-28. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/181140
  • Butcher, N.; Kanwar, A. y Uvalic-Trumbic, S. (2015). Guía básica de recursos educativos abiertos (REA). París: UNESCO Publishing. http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002329/232986s.pdf
  • Chiappe, A. y Lee, L. L. (2017). Open teaching: A new way on e-learning? Electronic Journal of E-Learning, 15(5), 369–383. https://academic-publishing.org/index.php/ejel/article/view/1845
  • Cózar Gutiérrez, R. y Roblizo Colmenero, M. J. (2014). La competencia digital en la formación de los futuros maestros: percepciones de los alumnos de los Grados de Maestro de la Facultad de Educación de Albacete. Revista Latinoamericana De Tecnología Educativa - RELATEC, 13(2), 119-133. https://doi.org/10.17398/1695-288X.13.2.119
  • Dawne, B. (2016). The reality of STEM education, design and technology teachers’ perceptions: a phenomenographic study. International Journal of Technology and Design Education, 26(1), 61-79. https://doi.org/10.1007/s10798-015-9300-9
  • English, L. D. (2017). Advancing elementary and middle school STEM education. International Journal of Science and Mathematics Education,15(1), 5-24. https://doi.org/10.1007/s10763-017-9802-x
  • Ferrada, C. (2021). Diseño e implementación de actividades STEM a partir del trabajo en robótica, con metodologías activas en 3º ciclo de educación primaria. Universidad de Granada. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=303490
  • González, H. B., y Kuenzi, J. J. (2012). Science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education: A primer. Washington, DC: Congressional Research Service, Library of Congress. http://steamwise.io/docs/congressional-research-service-R42642.pdf
  • Hackling, M. W. (2015). Think Piece: Preparing today’s children for the workplaces of tomorrow: The critical role of STEM education. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 23(3). https://openjournals.library.usyd.edu.au/index.php/CAL/article/download/10334/10263
  • Hassler, B., Hennessy, S., Knight, S., y Connolly, T. (2014). Developing an Open Resource Bank for Interactive Teaching of STEM: Perspectives of school teachers and teacher educators. Journal of Interactive Media in Education. http://hdl.handle.net/10453/115968
  • Jiménez, Ó. G., Torres, J. R., y Cruz, P. C. (2020). La competencia digital del profesorado y la atención a la diversidad durante la COVID-19.: Estudio de caso. Revista de Comunicación y Salud: RCyS, 10(2), 483-502. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7697409
  • Kanadli, S. (2019). A meta-summary of qualitative findings about STEM education. International Journal of Instruction, 12(1), 959-976. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1201183.pdf
  • Kim, D., Lee, Y., Leite, W. L. y Huggins-Manley, A. C. (2020). Exploring student and teacher usage patterns associated with student attrition in an open educational resource-supported online learning platform. Computers and Education, 156. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103961
  • López, M. y Bernal, C. (2016). La cultura digital en la escuela pública. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (85), 103-110. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5573949
  • Macancela-Coronel, G. F., García-Herrera, D. G., Erazo-Álvarez, C. A. y Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Comprensión del aprendizaje interdisciplinar desde la educación STEM. EPISTEME KOINONIA, 3(1), 117-139. https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/article/download/995/1784
  • Mateos Núñez, M. M. (2021). Diseño y validación de metodologías didácticas aplicadas en el aula de Educación Primaria para mejorar el dominio cognitivo y emocional en la enseñanza/aprendizaje de competencias STEM (Tesis doctoral, Universidad de Extremadura). http://hdl.handle.net/10662/13045
  • McMillan, J. H., Schumacher, S. (2005). Investigación educativa: una introducción conceptual. (5ª ed.). Pearson.
  • Meirinhos, M., y Osório, A. (2009). Las comunidades virtuales de aprendizaje: el papel central de la colaboración. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (35), 45-60. https://www.redalyc.org/pdf/368/36812381004.pdf
  • Monsalve-Lorente, L. y Aguasanta-Regalado, M. (2020). Nuevas ecologías del aprendizaje en el currículo: la era digital en la escuela. Revista Latinoamericana De Tecnología Educativa - RELATEC, 19(1), 139-154. https://doi.org/10.17398/1695-288X.19.1.139
  • Murphy, S., MacDonald, A., Danaia, L. y Wang, C. (2018). An analysis of Australian STEM education strategies. Policy Futures in Education 0(0), 1-18. http://dx.doi.org/10.1177/1478210318774190
  • Mustafa, N., Ismail, Z., Tasir, Z. y Said, M.N. (2016). A Meta-Analysis on Effective Strategies for Integrated STEM Education. Advanced Science Letters, 22(12), 4225-4229. https://doi.org/10.1166/asl.2016.8111
  • Peirats Chacón, J., Muñoz Moreno, J., y San Martín Alonso, Ángel. (2015). Los imponderables de la tecnología educativa en la formación del profesorado. Revista Latinoamericana De Tecnología Educativa - RELATEC, 14(3), 11-22. https://doi.org/10.17398/1695-288X.14.3.11
  • Portillo Berasaluce, J., Romero, A. y Tejada, E. (2022). Competencia Digital Docente en el País Vasco durante la pandemia del COVID-19. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 21(1). https://doi.org/10.17398/1695-288X.21.1.57
  • Prendes-Espinosa, M. P. (2018). La Tecnología Educativa en la Pedagogía del siglo XXI: una visión en 3D. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (4). https://doi.org/10.6018/riite/2018/335131
  • Prendes-Espinosa, M. P. y Arabit García, J. (2021). La enseñanza de STEM: el proyecto CREATE-Skills en M. P. Prendes, I.
  • M. Solano y M. M. Sánchez (Coords.), Tecnologías y pedagogía para la enseñanza STEM (pp. 25–39). Pirámide.
  • Prendes-Espinosa, M. P., Castañeda-Quintero, L. y Gutiérrez-Porlán, I. (2010). Competencias para el uso de TIC de los futuros maestros. Comunicar, 35, 175-182. https://doi.org/10.3916/C35-2010-03-11
  • Prendes-Espinosa, M. P. y Solano Fernández, I. M. (2008). Edutec en la red comunidades virtuales para la colaboración de profesionales. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (25), a092. https://doi.org/10.21556/edutec.2008.25.481
  • Rebollo, M., García, R., Buzón, O. y Barragán, R. (2012). Las comunidades virtuales como potencial pedagógico para el aprendizaje colaborativo a través de las TIC. Enseñanza & Teaching, (30), 105-126. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4091476
  • Recio Mayorga, J.; Gutiérrez-Esteban, P. y Suárez-Guerrero, C. (2021). Recursos educativos abiertos en comunidades virtuales docentes. Apertura, 13(1), pp. 101-117. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v13n1.1921
  • Rodríguez, J. S., Dodero, J. M., & Alonso, S. S. (2011). Determinando la relevancia de los recursos educativos abiertos a través de la integración de diferentes indicadores de calidad. Revista de Universidad y Sociedad Del Conocimiento, 8(2), 46–60. http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v8n2-sanz-dodero-sanchez/v8n2-sanz-doderosanchez
  • Salinas, J. (2003). Comunidades virtuales y aprendizaje digital. CD-ROM Edutec, 54(2), 1-21. https://campus.fundec.org.ar/admin/archivos/3%20conferenciasalinas.pdf
  • Sanmartí, N. y Márquez, C. (2017). Aprendizaje de las ciencias basado en proyectos: del contexto a la acción. Ápice: revista de educación científica,1(1), 3-16. https://doi.org/10.17979/arec.2017.1.1.2020
  • Santa Medina, R. (2021). El e-Learning en Educación Primaria como consecuencia de la situación generada por el Covid-19: un estudio de caso. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (10), 121–136. https://doi.org/10.6018/riite.439831
  • Scherer Bassani, P. y Buchem, I. (2019). Virtual exchanges in higher education: developing intercultural skills of students across borders through online collaboration. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (6). https://doi.org/10.6018/riite.377771
  • Shernoff, D., Sinha, S., Bressler, D.M. y Ginsburg, L. (2017). Assessing teacher education and professional development needs for the implementation of integrated approaches to STEM education. International Journal of STEM Education, 4(13), 1-16. https://doi.org/10.1186/s40594-017-0068-1
  • Thibaut, L. Knipprath, H., Dehaene, W. y Depaepe, F. (2018). The influence of teachers’ attitudes and school context on instructional practices in integrated STEM education. Teaching and Teacher Education, 71, 190-205. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.12.014
  • UNESCO (2002). Forum on the impact of open courseware for higher education in developing countries. Final report. www.unesco.org/iiep/eng/focus/opensrc/PDF/OERForumFinalReport.pdf
  • Valverde-Berrocoso, J. (2010). El movimiento de “educación abierta” y la “universidad expandida”. Tendencias pedagógicas, 16, 157-180. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1948
  • Zhang, M., & Li, Y. (2017). Teaching experience on faculty members’ perceptions about the attributes of open educational resources (OER). International Journal of Emerging Technologies in Learning, 12(4), 191–199. https://doi.org/10.3991/ijet.v12i04.6638