El archivo hipertextual como resistencia a la censura en el arte contemporáneo
-
1
Universidad de Granada
info
ISSN: 2014-8992
Ano de publicación: 2022
Título do exemplar: June
Volume: 10
Número: 2
Páxinas: 29-47
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: BRAC: Barcelona, Research, Art Creation
Resumo
The contemporary artist committed to society echoes the different forms of censorship and adopts a critical stance on the archive, which has become one of the dominant formats in the most diverse contemporary productions. He collects fragments of memory and articulates them using montage strategies susceptible to multiple combinations that escape the historiographic hierarchy. The aim of this paper is to demonstrate the suitability of the digital medium for recording, disseminating and preserving cultural memory archives over time. To do this, we carried out a theoretical investigation on the subversive role of the artist in the writing of history using the archive as a tool and digital hypertext on the Internet as a format. We analyze three archival projects about censorship conceived as hypertext on web pages by artists Antoni Muntadas, Pedro G. Romero and Rogelio López Cuenca. We conclude that its network structure and its diffusion through the Internet allow to reflect the interrelationships that are established between the different information nodes in a three-dimensional space in which all the forgotten memories in the linear treatment of history have a place.
Referencias bibliográficas
- Aróstegui, J. (2004). La memoria del pasado. Pasado Memoria. Revista de Historia Contemporánea, 3, 5-58.
- Avaria Saavedra, A., Bercedo, I., Correal, F., Dalmau, M., Delgado Ruiz, M., Enguita Mayo, N., … Vila-Matas, E. (2009). Archivo F.X.: La ciudad vacía. Política. Barcelona: Fundación Antoni Tàpies.
- Benjamin, W. (2010). Excavar y recordar. En Imágenes que piensan (p. 350). Madrid: Abada.
- Bonet, E. (1998). Notas sobre Proyectos 1998⇄1974. En Muntadas Proyectos/Proyects. Madrid: Fundación Arte y tecnología.
- Buchloh, B. (1999). Gerhard Richter's "Atlas": The Anomic Archive. October, 88, 117.
- Casacuberta, D. (2003). Las relaciones entre política y arte en red: descubra las 9 diferencias. Artnodes, 3, doi: 10.7238/a.v0i3.690
- Crenzel, E. (2010). Historia y memoria: Reflexiones desde la investigación. Aletheia. 1(1), 1-13.
- Deleuze, G. y Guattari, F. (1997). Mil Mesetas: Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Editorial Pre-Textos.
- Deleuze, Gilles (1987). Foucault. Barcelona: Paidós.
- Derrida, Jacques (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid: Editorial Trotta.
- Enguita Mayo, Nuria (2008). Conversación de abril y mayo sobre el archivo F.X. Aproximaciones con Pedro G. Romero. En Archivo F.X.: La ciudad vacía (pp. 25-48). Barcelona: Fundació Antoni Tapies.
- Erice Sebares, Francisco (2010). Combates por el pasado y apologías de la memoria. En Julio Aróstegui y Sergio Gálvez Biesca (eds.) Generaciones y memoria de la represión franquista (pp. 75-108). Valencia: Publicacions de la Universitat de València.
- Estalella, Adolfo y Ardévol, Elisenda (2010). Internet: instrumento de investigación y campo de estudio para la antropología visual. Revista Chilena de Antropología Visual, 15, 1-21.
- Figueroa de la Ossa, Giselle (2016). El documental interactivo en la era digital: un análisis del potencial de creación de públicos recursivos y de lo audiovisual en la etnografía contemporánea. Maguaré, 30(2). 149-180.
- Foucault, Michel (2003). Arqueología del saber. México, Argentina: Siglo XXI editores.
- Foster, Hal (2004). An Archival Impulse. October, 110, 3-22.
- González Vergara, Óscar (2011). Conociendo el pasado industrial. Perspectivas desde la arqueología. Ab Initio: Revista digital para estudiantes de Historia, 2(3), 165-197.
- Guasch, Anna Maria (2005). Los lugares de la memoria: el arte de archivar y recordar. Matèria. Revista Internacional d’Art, 5, 157-183.
- Guasch, Anna Maria (2011). Arte y archivo, 1920-2010: Genealogías, tipologías y discontinuidades. Madrid: Akal.
- Guasch, Anna Maria (2012). El giro de la memoria y el giro del archivo en las prácticas artísticas contemporáneas. Revista 180, 29, 2-5.
- Hernández Navarro, Miguel Ángel (2010). Hacer visible el pasado. El artista como historiador (benjaminiano). En Congreso Europeo de Estética. Sociedades en crisis. Europa y el concepto de estética, Madrid.
- Hernández Navarro, Miguel Ángel. (2012). Materializar el pasado: El artista como historiador (benjaminiano). Murcia: Micromegas.
- Lapeña-Gallego, Gloria (2020). Arte contemporáneo y arqueología del desastre en las fosas comunes de la Guerra Civil española. Arte, Individuo y Sociedad, 32(4), 885-902. https://doi.org/10.5209/aris.64042
- López Cuenca, Rogelio (2010). Mappa di Roma. Roulotte: 07, 21-25.
- Márquez Estrada, José Wilson. (2014). Michel Foucault y la Contra-Historia. Revista Historia y Memoria, 8(1), 211-243.
- Melo Flórez, Jairo Antonio (2011). Historia digital: la memoria en el archivo infinito. Historia Crítica, 43, 82-103.
- Merriman, Nick (2004). Public Archaeology. Londres: Routledge.
- Montalvo Gallego, María Blanca (2003). La Narración Espacial: una propuesta para el estudio de los lenguajes narrativos en el arte multimedia. (Tesis Doctoral). Universidad Politécnica de Valencia, Valencia.
- Muntadas, Antoni y Baigorri, Laura (1998). En torno a la censura. Banda aparte, 11, 58-62.
- Oguibe, Olu (2002). La conectividad y el destino de los no conectados. Criterios. Revista Internacional de Teoría de la literatura y las artes, estética y culturología, 33, 135-149.
- Ortuño Mengual, Pedro y Lapeña Gallego, Gloria (2019). Los muros como documentos de memoria frente a la censura. Caso de estudio: El proyecto Des/Aparicions de Antoni Muntadas. Artnodes. 23, 40-48. http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i23.3193
- Pedro G. Romero (2012). Archivo F. X. Entry: Wandlung. Inauguración Exposición Galeria Ángels (Barcelona, 12 abril 2012). https://www.youtube.com/watch?v=VHGtKgjP8J0
- Pink, Sarah (2001). Doing Visual Ethnography: Images, Media and Representation in Research. Londres: Sage.
- Rogelio López Cuenca (2015). Radical geographics. Inauguración Exposición IVAM, Institut Valencià d'Art Modern (Valencia, 8 octubre 2015). https://www.youtube.com/watch?v=eSANvkruSEA
- Rosenzweig, Roy (2001). The road to Xanadu: Public and private pathways on the history web. The Journal of American History, 88(2), 548-579.
- Seydel, Ute (2014). La constitución de la memoria cultural. Acta Poética, 35(2), 187-214. http://dx.doi.org/10.19130/iifl.ap.2014.2.451
- Tello, Andrés Maximiliano (2015). El arte y la subversión del archivo. Aisthesis, 58, 125-143. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-71812015000200007