La construcción del conocimiento histórico sobre el patrimonio localcomparación entre las teorías epistemológicas y las competencias del alumnado.

  1. Ana Isabel Ponce Gea 1
  2. Helena Pinto 2
  1. 1 Universitat d'Alacant
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    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

  2. 2 Universidade Do Porto
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    Universidade Do Porto

    Oporto, Portugal

    ROR https://ror.org/043pwc612

Journal:
Panta Rei: revista de ciencia y didáctica de la historia

ISSN: 1136-2464 2386-8864

Year of publication: 2022

Issue: 16

Pages: 267-289

Type: Article

DOI: 10.6018/PANTAREI.512811 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

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Sustainable development goals

Abstract

In the framework of the defence of history teaching based on historical thinking, more attention has apparently been focused on the application of competences than on the epistemological dimension. Under this premise, in this study we aimed at comparing the epistemological theories of Portuguese students with the level of competence demonstrated by the same pupils. We conducted a mixed-model study involving 43 Portuguese students aged 13-14, using two data collection instruments and combining the analysis of quantitative and qualitative information. The results show epistemological theories with higher scores than the application of competences, which are also presented as unrelated. We conclude that there is a need to systematise broader models of historical thinking and a mixed work on epistemological theories and the application of competences in the lessons.

Funding information

A la Fundación Séneca, Agencia de Ciencia y Tecnología de la Región de Murcia, por el contrato predoctoral (19811/FPI/15) y las “Ayudas para la realización de estancias externas destinadas a los Investigadores Predoctorales contratados con cargo al Subprograma Regional de Contratos de Formación de Personal Investigador”, correspondientes al Programa Séneca 2019, que le permitieron realizar esta investigación. Al CITCEM, grupo de investigación al que pertenecen ambas autoras, y a los Fundos Nacionais a través de la FCT –Fundação para a Ciência e a Tecnologia, en el ámbito del proyecto UIDB/04059/2020.

Funders

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