Dar sentido al patrimonio localideas de los estudiantes portugueses y españoles sobre historia

  1. Pinto, Helena 1
  2. Ponce Gea, Ana Isabel 2
  1. 1 Universidade do Porto (Portugal)
  2. 2 Universidad de Alicante (España)
Zeitschrift:
Clío: History and History Teaching.

ISSN: 1139-6237

Datum der Publikation: 2020

Nummer: 46

Seiten: 148-162

Art: Artikel

DOI: 10.26754/OJS_CLIO/CLIO.2020465328 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Clío: History and History Teaching.

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

International organizations have pointed out the importance of including heritage in education for decades. Its inclusion in the teaching-learning process finds relationships with the social sphere (the construction of identities) and with the cognitive sphere (the writing of narratives). In this paper we proposed as an objective to compare the heritage conceptions between 92 Spanish and Portuguese students. With this purpose, we developed a research with a phenomenological design, using an only instrument applied in three different stages. The information has been categorized in two dimensions: heritage perspective and heritage typology. The analysis shows common trends to both countries, around traditional conceptions of heritage in terms of typology and perspective. The fixed image of the past, which can be inferred from the results, contrasts with the needs of this 21st century, where methodological changes are essential.

Bibliographische Referenzen

  • Consejo de Europa (1998) Recommendation No. R (98) 5 of the Committee of Ministers of to member states concerning heritage education. Adopted by the Committee of Ministers on 17 March 1998 at the 623rd meeting of the Ministers' Deputies. https://rm.coe.int/16804f1ca1
  • Fontal, O. (2003) La educación patrimonial: teoría y práctica en el aula, el museo e internet. Trea.
  • González-Monfort, N. (2007). L’ús didàctic i el valor educatiu del patrimoni cultural [tesis doctoral]. Repositorio de la Universidad Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/36572
  • Jenkins, K. (2009) Repensar la historia. Siglo XXI.
  • Lowenthal, D. (1998) El pasado es un país extraño. Akal.
  • Martín, M., y Cuenca, J.M. (2015). Educomunicación del patrimonio. Educatio Siglo XXI, 33(1), 33-54.
  • Martínez, R., Castellanos, M.A. y Chacón, J.C. (2014). Métodos de investigación en Psicología. EOS Universitaria.
  • Pinto, H. (2016). Educação histórica e patrimonial: Conceções de alunos e professores sobre o passado em espaços do presente. CITCEM.
  • Rachik, H. (2006). Identidad dura e identidad blanda. Revista CIDOB d’Afers Internacionals, 73-74, 9-20.
  • Rüsen, J. (2007). How to make sense of the past – salient issues of Metahistory. TD: The Journal for Transdisciplinary Research in Southern Africa, 3(1), 169-221.
  • Rüsen, J. (2009). ¿Qué es la cultura histórica?: Reflexiones sobre una nueva manera de abordar la historia. Cultura histórica. [Versión castellana inédita del texto original alemán en K. Füssmann, H. T. Grütter y J. Rüsen (Eds.) (1994), Historische Faszination. Geschichtskulturheute (pp. 3-26). Böhlau http://www.culturahistorica.es/ruesen/ cultura_historica.pdf
  • Santacana, J. y Martínez, T. (2013). Patrimonio, identidad y educación: una reflexión teórica desde la historia. EducatioSiglo XXI, 31(1), 47-60.
  • Seixas, P. y Clark, P. (2004). Murals as monuments: students’ ideas about depictions of civilization in British Columbia. American Journal of Education, 110(2), 146-171.
  • Trabajo, M. y Cuenca, J. Mª. (2017). La educación patrimonial para la adquisición de competencias emocionales y territoriales del alumnado de enseñanza secundaria. Pulso. Revista de Educación, 40, 159-174.