El microlearning (microaprendizaje) como herramienta didáctica en la asignatura microbiología I del grado de Veterinaria

  1. Ortega Hernández, Nieves 1
  1. 1 Facultad de Veterinaria, Universidad de Murcia. España
Aldizkaria:
Anales de veterinaria de Murcia

ISSN: 0213-5434 1989-1784

Argitalpen urtea: 2022

Zenbakia: 36

Orrialdeak: 148-156

Mota: Artikulua

DOI: 10.6018/ANALESVET.542361 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Beste argitalpen batzuk: Anales de veterinaria de Murcia

Laburpena

Microlearning has been used as a teaching tool in an innovation project carried out with students of the subject Microbiology I in the Veterinary Medicine Degree at the University of Murcia. The students, guided by their teacher, elaborated training pills (2-5 minutes long videos) of the practical sessions of the subject. The training pills, once reviewed and corrected, were published in a private account of a famous social network (Instagram). Subsequently, the training pills went through a selection process by the students and the teacher. The best formative pill of each practical session was published in the Multimedia Gallery tool of the subject at Virtual Classroom, generating a didactic resource developed entirely by the student and for the students of this subject. Participation of 95% of the students was achieved, 65% of them prepared one or more training pills. The innovation project received a very good response from the students, motivated them in their learning process and encouraged their attention in the practical sessions. In addition, audio-visual resources were generated for practical teaching in subsequent courses.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aguiar, B.O, Velázquez. R.M., Aguiar, J.L. (2019). Innovación docente y empleo de las TIC en la Educación Superior. Revista Espacios, 40 (2): 8.
  • Belanche, D., Lozano, N., Pérez-Rueda. A. (2019). Instagram como herramienta de aprendizaje en el aula universitaria. En IN-RED 2019. Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red. Editorial Universitat Politècnica de València. 198-210. http://dx.doi.org/10.4995/INRED2019.2019.10371.
  • De Gagne, J.C., Park, H.K., Hall, K., Woodward, A., Yamane, S., Kim, S.S. (2019). Microlearning in Health Professions Education: Scoping Review
  • JMIR Medical Education, 5(2): e13997. https://doi: 10.2196/13997.
  • IBA. Estudios RRSS (2019). Estudio Anual de Redes Sociales. Recuperado de: https://iabspain.es/estudio/estudio-anual-de-redes-sociales-2019/
  • Moragrega, I., Ballestín, R., Mesa-Gresa, P. (2021). El uso de las redes sociales en la docencia universitaria: estudio piloto con Instagram. En: Satorre Cuerda, Rosana (ed.). Nuevos retos educativos en la enseñanza superior frente al desafío COVID-19. Barcelona: Octaedro. ISBN 978-84-19023-19-3: 229-242.
  • Portilla, G. (2017). Concepción teórico-metodolológica para el empleo innovador de tecnologías educativas emergentes (TEE) en la asignatura Sociedad y Cultura de la Nivelación de la Universidad Nacional de Educación (UNAE) (Tesis Doctoral) Azogues, Cañar, Ecuador.
  • Prieto Andreu, J.M. (2020). Una revisión sistemática sobre gamificación, motivación y aprendizaje en universitarios. Ediciones Universidad de Salamanca, 32: 73-99.
  • Salinas, J., y Marín, V.I. (2014). Pasado, presente y futuro del microlearning como estrategia para el desarrollo profesional. Campus Virtuales, 3 (2): 46-61.
  • Santoveña, S. y Bernal, C. (2019). Explorando la influencia del docente: participación social en Twitter y percepción académica. Comunicar, 27(58): 75-84. https://doi.org/10.3916/C58-2019-07.
  • UMU. Unidad de Innovación. Universidad de Murcia. Recuperado de: https://www.um.es/web/innovacion/
  • Zimba, O., Radchenco, O., y Strilchuk, L. (2020). Social media for research education and practice in rheumatology. Rheumatology Internacional, 40(20): 183-190. https://doi.org/10.1007/s00296-019-04493-4.