El retablo de San Cristóbal Mártir de la Catedral de Orihuela

  1. Mariano Cecilia Espinosa 1
  2. Gemma Ruiz Ángel 2
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Museo de Arte Sacro de Orihuela
Journal:
UcoArte: Revista de Teoría e Historia del Arte

ISSN: 2255-1905

Year of publication: 2022

Issue: 11

Pages: 32-42

Type: Article

DOI: 10.21071/UCOARTE.V11I.15086 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: UcoArte: Revista de Teoría e Historia del Arte

Abstract

The recovery of the altarpiece of San Cristobal Martir, preserved in the ante-sacristy of the Cathedral of Orihuela, and its historical-artisticand patrimonial study, has allowed to know in detail its origin and functionality in the cathedral temple, as well as the different historical modifications that it has suffered. The work is made up of a canvas dating from the 17th century, representing San Cristóbal kneeling, and at his feet the priest Cristóbal Ripoll, beneficiary of the Orihuela Cathedral and royal chaplain. The painting is adorned with Rococo decoration on the sides, and has a noble coat of arms on its crown, which belongs to the Timorfamily. This family had its grave since 1760, in the altar where the canvas was located. In the lower part, in the 18th century, the predella of an old altarpiece with the dedications of saints and martyrs linked to the religious identity of the Crown of Aragon was added.

Bibliographic References

  • Agüera, José Carlos (2003): Pintores y pintura del Barroco en Murcia.Murcia: Liga Comunicación y Tecnología
  • Belda, Cristóbal. Hernández, Elías (2006): Arte en la región de Murcia de la Reconquista a la Ilustración.Murcia: Editora Regional de Murcia.
  • Cecilia, Mariano. Ruiz, Gemma (2022):“Imagen visual del poder político en la Catedral de Orihuela”. En: Illescas, Laura/ Monterroso, Juan Manuel/ Payo, René Jesús y Quiles, Fernando Quiles (eds.) (2022): Catedrales. Mundo iberoamericano. Siglos XVII -XVIII.Vol. 1. Sevilla: Enredars Publicaciones y Andavira Editora, pp. 385 –408.
  • De la Vorágine, Santiago (1982): La leyenda dorada. Madrid: Alianza.
  • García, María Dolores (2000): “San Cristóbal: significado iconológico e iconográfico”. En: Antigüedad y cristianismo. Revista de Estudios sobre Antigüedad Tardía, 17, Murcia, pp. 343-366.
  • Hernández, Lorenzo (2010): “Miscelánea de pintura valenciana del siglo XVII”. En: Archivo de arte valenciano, 91, Valencia, pp. 53-65.
  • Manzarbeitia, Santiago (2009): “San Cristóbal”. En: Revista digital de iconografía medieval, vol. I, 1, Madrid, 2009, pp. 43 -49.
  • Nieto, Agustín (1984): Orihuela en sus documentos I: la Catedral, parroquias de Santas Justa y Rufina y Santiago. Murcia: editorial Espigas.
  • Sáez, Joaquín (1998): Retablos y retablistas barrocos de Orihuela. Alicante: Diputación Provincial de Alicante.
  • Vidal, Inmaculada (1990):Retablos alicantinos del Barroco (1600-1780).Alicante: Universidad de Alicante.
  • Varios autores (2003):Semblantes de la Vida. Orihuela: Fundación de la Comunidad Valenciana, “La Luz de las Imágenes”.
  • Varios autores (2006):La Faz de la eternidad.Alicante: Fundación de la Comunidad Valenciana, “La Luz de las Imágenes”.