Educación inclusiva en tiempos de pandemia

  1. Cecilia María Azorín Abellán
  2. Carmen Martínez Montes 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2023

Volume: 34

Issue: 1

Pages: 57-67

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.76761 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

In the 21st century, the struggle to achieve truly inclusive education continues. The explosion of the pandemic has only served to highlight the great inequalities that exist in the different education systems. In this starting scenario, a qualitative study has been conducted with the aim of reviewing the guidelines and reports offered in the literature to support educational centres on their path towards inclusion in times of pandemic. The article provides content analysis of a total of 17 documents that constitute the first sources of knowledge on this topic (published in Spanish and English, and contextualised in the educational stages from Early Childhood Education to Higher Education). This has made possible the identification of the main challenges facing the inclusive education model, the key priorities/areas for inclusion and the proposed guidelines to address this current period of crisis from an inclusive educational and social response. The results point to overcoming the digital divide, the continuity of learning, the application of new methodologies, the improvement of teacher training in inclusive education and socioemotional support, among others, as the major bulwarks on which to fortify the post-COVID school. The conclusions note the opportunity provided by the pandemic to make another (fairer and more inclusive) education possible.

Bibliographic References

  • Ainscow, M. (2020). Promoting inclusion and equity in education: lessons from international experiences. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 6(1), 7-16. https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1729587
  • Almagro, L., Méndez, N., Alves de Toledo, G. y Muñoz-Pogossian, B. (2020). Guía práctica de respuestas inclusivas y con enfoque de derechos ante el COVID-19 en las Américas. OEA. http://www.oas.org/es/sadye/publicaciones/GUIA_SPA.pdf
  • Arbeláez, M. y Onrubia, J. (2014). Análisis bibliométrico y de contenido. Dos metodologías complementarias para el análisis de la revista colombiana Educación y Cultura. Revista de Investigaciones UCM, 14(23), 14 - 31. http://dx.doi.org/10.22383/ri.v14i1.5
  • Ayuda en Acción (2020). Educación inclusiva y de calidad frente al COVID-19. Ayuda en Acción. https://ayudaenaccion.org/ong/wp-content/uploads/2020/05/educacion-inclusiva-y-de-calidad-frente-al-covid-19_final.pdf
  • Aznar, F.J. (2020). La Educación Secundaria en España en medio de la crisis del COVID-19. International Journal of Sociology of Education, 9(1), 53-78. http://doi.org/10.17583/rise.2020.5749
  • Azorín, C. (2020). Beyond COVID-19 supernova. Is another education coming? Journal of Professional Capital and Community, 5(3/4), 381-390. http://doi.org/10.1108/JPCC-05-2020-0019
  • Azorín, C. y Ainscow, M. (2020). Guiding schools on their journey towards inclusion. International Journal of Inclusive Education, 24(1), 58-76. https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1450900
  • Azorín, C. y Fullan, M. (2022). Leading new, deeper forms of collaborative cultures: Questions and pathways. Journal of Educational Change, 23, 131-143. http://doi.org/10.1007/s10833-021-09448-w
  • Azorín, C. y González, M.M. (2021). Revisión de guías para avanzar hacia una educación más inclusiva en los centros escolares. Siglo Cero, 52(1), 79-99. https://doi.org/10.14201/scero20215217999
  • Azorín, C. y Palomera, M. (2020). Guías para orientar a los centros educativos en su camino hacia la inclusión. Revista de Educación Inclusiva, 13(2), 100-117.
  • Azorín, C. y Sandoval, M. (2019). Apoyos para avanzar hacia una educación más inclusiva en los centros escolares: análisis de guías para la acción. Siglo Cero, 50(3), 7-27. http://dx.doi.org/10.14201/scero2019503727
  • Bardin, L. (2002). El análisis de contenido. Ediciones Akal.
  • Barría, P., Améstica, J.M. y Miranda, C., (2020). Educación socioemocional: discutiendo su implementación en el contexto educativo chileno. Revista saberes educativos, 6, 59-75. http://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60684
  • Blau, A., Cogollos, E., Bort, P., Verdú, M.J., Forment, C., Pastor, T., Fayos, M.C., Núñez, M., Chover, L. y Bondia, M. (2021). L’ escola inclusiva en temps de la COVID. Generalitat Valenciana. Conselleria d’ Eucació, Cultura i Esport. http://ceice.gva.es/documents/169149987/169674754/Guia_L%27escola_inclusiva_en_temps_de_la_COVID_2021.pdf
  • Booth, T. y Ainscow, M. (2011). Index for Inclusion. Developing learning and participation in schools. CSIE.
  • Calderón, I., Mojtar, L., Cabello, F. y Colectivo “Estudiantes por la Inclusión”. (2021). Cómo hacer inclusiva tu escuela. Ministerio de Educación y Formación Profesional. http://laaventuradeaprender.intef.es/documents/10184/135607/52_RED_LADA_C%C3%B3mo+hacer+inclusiva+tu+escuela+R1_03.pdf/
  • Castaño, F. (2020). El futuro de la educación. Desafíos de lo presencial a lo virtual. En J. Orejuela, F. Castaño, J. Quinter, W. Reyes, J. Patiño, J. Moncayo y A. Loaiza (Eds.), Reimaginar el futuro pospandemia (pp. 32-41). Universidad Santiago de Cali. https://orcid.org/0000-0001-5894-351X
  • Corral, D. y de Juan, J. (2021). La educación al descubierto tras la pandemia del COVID-19. Carencias y retos. Revista digital de comunicación, 1, 21-28.
  • Darling-Hammond, L., Schachner, A. y Edgerton, A.K. (2020). Restarting and reinventing school: Learning in the time of COVID and beyond. Learning Policy Institute. http://learningpolicyinstitute.org/product/restarting-reinventing-school-covid
  • Darretxe, L., Álvarez-Rementería, M. y Ozerinjauregi, N. (2021). Escuelas y aulas inclusivas. Apostando por proyectos educativos compartidos. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 16(2), 1-12.
  • Echeita, G. (2020). La Pandemia del Covid-19. ¿Una Oportunidad para pensar en cómo hacer más inclusivos nuestros sistemas educativos? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(1), 7-16. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12152
  • Echeita, G. y Fernández-Blázquez, M.L. (2021). Escuelas inclusivas. Colaboración y participación en el proceso hacia una educación más inclusiva. Guía para la formación a través de recursos audiovisuales. Organización de Estados Iberoamericanos.
  • Fullan, M., Quinn, J., Drummy, M. y Gardner, M. (2020). Educación Reimaginada: El futuro del aprendizaje. New Pedagogies for Deep Larning y Microsoft. https://edudownloads.azureedge.net/msdownloads/Microsoft-EducationReimagined-Paper.pdf
  • García, M., Osegueda, G. y Álvarez, J. (2020). Educación inclusiva ante la crisis pandémica del COVID19. Revista Ciencias de la Educación, 30, 1007-1022.
  • Guaman, R., Villareal, A. y Cedeño, E. (2020). La educación híbrida como alternativa frente al Covid -19 en el Ecuador. Revista de Investigación Científica TSE ́DE, 3(1), 134-147. http://tsachila.edu.ec/ojs/index.php/TSEDE/article/view/27/29
  • Harris, A., Azorín, C. y Jones, M. (2021). Network leadership: a new educational imperative? International Journal of Leadership in Education. https://doi.org/10.1080/13603124.2021.1919320
  • Macías, F.M., Mendoza, G.M., Mieles, G.L. y San Andrés, E.J. (2021). Competencias digitales del docente para atender a la diversidad de aprendizajes en la pandemia COVID-19. Polo del Conocimiento, 6(1), 288-306. https://doi.org/10.23857/pc.v6i1.2142
  • Márquez, A. (2021). Inclusión: acciones en primera persona. Indicadores y modelos para centros inclusivos. Manual práctico. Graó.
  • Marradi, A., Archenti, N. y Piovani, J. (2007). Metodología de las ciencias sociales. Emecé.
  • Martínez, L., Morell, J.J. y Núñez, C. (2020). La nueva normalidad educativa y de ocio: vuelta a los centros educativos y comienzo de las actividades de verano. Save the Children. https://www.savethechildren.es/sites/default/files/2020-06/Informe_STC_LaNuevaNormalidadEducativaYDeOcio.pdf?utm_source=NotaPrensa&utm_medium=referral&utm_campaign
  • Martínez, L. y Azcona, A. (2020). Escuela Post-Covid: la oportunidad de repensar la educación en clave inclusiva. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 1-7. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12401
  • Maslow, A. (1987). Motivation and personality. Harper and Row.
  • Moreno, J.J., Mojtar, L.V. y González, A. (2020). La educación inclusiva en tiempos de COVID-19. http://www.escueladefamiliasadoptivas.es/la-educacion-inclusiva-en-tiempos-de-covid-19/
  • Mundy, K. y Hares, S. (2020). Equity-focused approaches to learning loss during COVID-19. Center for Global Development. https://www.cgdev.org/blog/equity-focused-approaches-learning-loss-during-covid-19
  • ONU (2016). Observación general núm. 4 sobre el derecho a la educación inclusiva. Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad.
  • Osmond-Johnson, P., Campbell, C. y Pollock, K. (2020). Moving forward in the COVID-19 Era: reflections for Canadian education. EdCcan Magazine. https://www.edcan.ca/articles/moving-forward-in-the-covid-19-era/
  • Plena Inclusión (2020a). El derecho a la educación durante el COVID-19. Análisis, propuestas y retos para la educación del alumnado con discapacidad intelectual o del desarrollo durante el confinamiento. Plena Inclusión. https://www.plenainclusion.org/sites/default/files/el_derecho_a_la_educacion_durante_el_covid19.pdf
  • Plena Inclusión (2020b). Guía rápida: vuelta segura a las aulas. Plena Inclusión. https://www.plenainclusion.org/sites/default/files/guia_rapida_vuelta_segura_a_las_aulas_de_plena_inclusion_0.pdf
  • Reimers, F.M. y Schleicher, A. (2020a). A framework to guide an education response to the COVID-19 pandemic of 2020. OCDE. https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/framework_guide_v1_002.pdf
  • Reimers, F.M. y Schleicher, A. (2020b). Schooling disrupted, schooling rethought. How the Covid-19 pandemic is changing education. OCDE. https://read.oecd-ilibrary.org/view/?ref=133_133390-1rtuknc0hi&title=Schooling-disrupted-schooling-rethought-How-the-Covid-19-pandemic-is-changing-education
  • Sandoval, M., Muñoz, Y. y Márquez, C. (2021). Supporting schools in their journey to inclusive education: review of guides and tools. Support of Learning, 36(1), 20-42. https://doi.org/10.1111/1467-9604.12337
  • Save the Children (2020). COVID-19: cerrar la brecha. Impacto educativo y propuestas de equidad para la desescalada. Save the Children. https://www.savethechildren.es/sites/default/files/2020-05/COVID19Cerrarlabrecha.pdf
  • UNESCO (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en la educación. UNESCO.
  • UNESCO (2015). Education 2030. Incheon declaration and framework for action. Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all. UNESCO. https://iite.unesco.org/publications/education-2030-incheon-declaration-framework-action-towards-inclusive-equitable-quality-education-lifelong-learning/
  • UNESCO (2019). On the road to inclusion. UNESCO e IIEP. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372193
  • UNESCO (2020a). Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo 2020: Inclusión y educación: Todos y todas sin excepción. UNESCO. https://es.unesco.org/gem-report/report/2020/inclusion
  • UNESCO (2020b). La educación en un mundo tras la COVID: nueve ideas para la acción pública. Comisión internacional sobre los futuros de la educación. UNESCO. https://expeditiorepositorio.utadeo.edu.co/bitstream/handle/20.500.12010/13974/373717spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • UNESCO (2021). Hacia la inclusión en la educación: Situación, tendencias y desafíos. 25 años después de la Declaración de Salamanca de la UNESCO. UNESCO. https://www.creamosinclusion.com/wp-content/uploads/2021/03/375748spa.pdf
  • UNICEF (2020a). COVID-19: Reimaginar la educación. UNICEF. https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/educa/unicef-educa-COVID-19-Reimaginar-educacion-Pacto-Educativo.pdf
  • UNICEF (2020b). La educación frente al COVID-19. Propuestas para impulsar el derecho a la educación durante la emergencia. UNICEF. https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/educa/unicef-educa-covid19-propuestas-proteger-derecho-educacion-emergencia-0.pdf
  • Villa, N. y Martín, A. (2020). Educación inclusiva y digital: desafíos y propuestas a partir del COVID-19. Revista virtu@lmente, 8(2), 1-23. https://doi.org/10.21158/2357514x.v8.n2.2020.2715
  • Yadarola, M.E., Valdez, R., Sesto, C., Molina, M.L., Medina, K., Lambertucci, V., González, F. y Erramouspe, C. (2021). Apoyos para la inclusión de estudiantes con discapacidad intelectual en tiempos de COVID-19, en la voz de las familias. Anuario digital de investigación educativa, 4, 60-69. http://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/adiv/article/view/4943