La participación de los diferentes sectores de la comunidad escolar en la acogida del alumnado extranjero:la visión de las familias
ISSN: 1130-2496, 1988-2793
Year of publication: 2023
Volume: 34
Issue: 1
Pages: 133-143
Type: Article
More publications in: Revista complutense de educación
Abstract
This paper describes part of a research carried out in the Region of Murcia with the general objective of analyzing the reception of foreign students from the perspective of families, teachers and students. On this occasion we take as an object of study the families and we focus on how they perceive the reception in their centers and what proposals they give to improve it. The collection of information has been carried out through a questionnaire that has been completed by 2193 families from 17 schools of Early Childhood and Primary Education. The results obtained show that there is a high degree of satisfaction on the part of families regarding the reception of students of foreign origin, and guide us in the search for inclusive alternatives that determine the conditions that must occur in educational centers so that cultural diversity establishes an opportunity for growth in this environment , avoiding segregating responses and guaranteeing equal rights and opportunities for all students and their families.
Bibliographic References
- Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Refugiados (ACNUR) (2016). Tendencias globales: Desplazamiento forzado en 2016. https://www.acnur.es/PDF/Tendencias2016.pdf.
- Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Refugiados (ACNUR) (2020).Tendencias globales: Desplazamiento forzado en 2020. https://www.unhcr.org/60b638e37/unhcr-global-trends-2020
- Amaro A., y Martínez, N. (2020). Participación de la familia en los centros educativos para mejorar la inclusión y la justicia social. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 12(1), 32-43. https://doi.org/10.17151/rlef.2020.12.1.3.
- Angosto, R. (2016). Los centros de educación infantil y primaria de la Región de Murcia ante la incorporación del alumnado extranjero: la valoración de las familias [Tesis Doctoral, Universidad de Murcia].DIGITUM, Repositorio de la Universidad de Murcia. http://hdl.handle.net/10201/48244
- Arnaiz, P., De Haro, R., y Mirete, A. B. (2017). Procesos de mejora e inclusión educativa en centros educativos de la Región de Murcia. En J.C. Torrego, L. Rayón, Y. Muñoz y P. Gómez (Eds.), Inclusión y Mejora Educativa (pp. 271-281). Universidad de Alcalá Servicio de publicaciones.
- Carrasco, C., y Villalobos, B.(2019). Educación, Inclusión y Justicia Social. Revista F@ro, 1(29), 1-4. https://www.revistafaro.cl/index.php/Faro/article/view/605/531
- Cernadas, F. X., Lorenzo, M., y Santos-Rego, M. A. (2019). Diversidad cultural y escenarios migratorios. Un estudio sobre formación de profesores, Educar 55(1), 19-37. https://doi.org/10.5565/rev/educar.961
- Consejería de Educación, Formación y Empleo (2010, 4 de junio). Orden por la que se regula el Plan de Atención a la Diversidad de los Centros Públicos y Centros Privados Concertados de la Región de Murcia. Boletín Oficial de la Región de Murcia, nº 137. https://www.carm.es/web/pagina?IDCONTENIDO=23399&IDTIPO=100&RASTRO=c148$m4463
- Departamento de Asuntos Económicos y Sociales de las Naciones Unidas (DAES) (2016). International Migration Report 2015, Highlights. Naciones Unidas. www.un.org/en/development/desa/population/migration/publications/migrationreport/docs/MigrationReport2015_Highlights.pdf
- Duk, C., y Murillo, F.J. (2011) Aulas, escuelas y sistemas educativos inclusivos: la necesidad de una mirada sistémica. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 5 (2), 11- 12. http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol5-num2.html
- Echeverría, J. F., y Castaño, F. J. (2015). El desarrollo normativo que regula las aulas escolares de nacionalidad extranjera. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19, 468-495. http://www.ugr.es/~recfpro/rev191COL11.pdf
- Escudero, J. M., y Martínez, B. (2011). Educación inclusiva y cambio escolar. Revista Iberoamericana de educación, 55, 85- 105. https://rieoei.org/historico/documentos/rie55a03.pdf
- García, R. (2018). Análisis de las aulas de acogida lingüística: carácter inclusivo, flexibilidad e integración en la organización del centro. Tendencias Pedagógicas, 32, 91–105. https://doi.org/10.15366/tp2018.32.007
- González, I., y Dusi, P. (2017). Inmigración, familia y escuela. Condicionantes clave para la colaboración en España. Interacçoes, 13(43). https://doi.org/10.25755/int.12030
- Grau, C., y Fernández, M. (2016): La educación el alumnado inmigrante en España. ArXius de Ciències Socials, 34, 141-146. http://hdl.handle.net/10550/57366
- Gundelach, B. (2014). In diversity we trust: The positive effect of ethnic diversity on outgroup trust. Political Behavior, 36, 125–42. https://doi.org/10.1007/s11109-013-9220-x
- Karsten, S. (2006). Policies for disadvantaged children under scrutiny: the Dutch policy compared with policies in France, England, Flanders and the USA. Comparative Education, 42(2), 261-282. https://doi.org/10.1080/03050060600628694
- León, M. J. (2012). Educación inclusiva. Síntexis.
- Lozano, J., Alcaraz, S., y Colás, P. (2012). Los centros educativos multiculturales y sus relaciones con las familias: el caso de la Región de Murcia. Educación XXI.16 (1), 210-232. http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.16.1.724
- Lozano, J, Cerezo, M. C., y Alcaraz, S. (2015). Plan de Atención a la Diversidad. Alianza Editorial.
- Lozano, J., Cerezo, M. C. y Castillo, I.S. (2017). Workshop experience: A means of fostering ties with the neighborhood in a school in the Region of Murcia. Procedia-Social and BeehaviorScience, 237, 731-736. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.114
- Minello, A., y Barban, N. (2012). The educational expectations of children of immigrants in Italy. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 643 (1), 78–103.https://doi.org/10.1177 / 0002716212442666
- Ministerio de Educación y Formación Profesional (MEFP) (2020). Datos y Cifras. Curso 2020/2021. Subdirección de Estadística y Estudios. Catálogo de publicaciones del Ministerio de Educación. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=21237
- OCDE. (2010). Improving Health and Social Cohesion through Education. París: OCDE. http://worldcat.org/entity/work/id/762096860
- OCDE. (2015). Inmigrantes estudiantes de la Escuela: Facilitar el camino hacia la integración. Editado por la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). http://dx.doi.org/10.1787/9789264249509
- OCDE (2018).The Resilience of Students with an Immigrant Background: Factors that Shape Well-being. OCDE. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264292093-5-en.pdf?expires=1637516271&id=id&accname=guest&checksum=87FD93E2AFF6392E7C7D6DB1C02EB8BA
- Rivero, J. (2017). Las buenas prácticas en Educación Inclusiva y el rol del docente. Educ@ción en Contexto, 3, 110-120. https://educacionencontexto.net/journal/index.php/una/article/view/69
- Sales, A. (2012). Creando redes para una Ciudadanía Crítica desde la escuela intercultural inclusiva. Revista de Educación Inclusiva, 5(1), 51-68. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/221
- Sales, A., Aguado, T., Lozano, J. y Pellejero, L. (2021). Opening up participatory spaces: a way of rethinking school practices linkent to territory. Educational Research. 1- 18. https://doi.org/10.1080/00131881.2021.1914514
- Sales, A., Moliner, O., y Traver, J.A (Eds.) (2010). La construcción de la escuela intercultural inclusive desde proceso de investigación acción. Servicio de Publicaciones de la Universitat Jaume I. https://www.jmunozy.org/files/NEE/tutorias/inclusiva/jornadas_escuela_inclusiva/materiales/ODET_MOLINER_Y_LIDON_MOLINER/Escuela_Interc_Inclusiva.pdf
- Sales, A., Moliner, O., Amiama, J.F. y Lozano, J. (2018). Escuela incluida: recursos y estartegias para la participación ciudadana. Revista Mexicana de Investigación Educativa 23(77), 433-458. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6523366
- Sales, A., Lozano, J. y Ozerinjauregi, N. (2019). Educación intercultural-inclusiva desde un currículum vinculado con el territorio. En E. Soriano, M.A. Casanova, V. Caballero y R. Dalouh (Eds.) Educación, Convivencia en sociedades transculturales. (pp. 51-74). La Muralla.
- Santos-Rego, M. A., y Lorenzo, M. (2009). La participación de las familias inmigrantes en la escuela. Un estudio centrado en la procedencia. Revista de Educación, 350, 277-300. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:3c548167-5c91-40e2-91c8-b4b8f5306199/re35012-pdf.pdf
- Santos-Rego, M.A., y Lorenzo, M. (2012). Estudios de Pedagogía Intercultural. Octaedro.
- Santos-Rego, M.A., Lorenzo, M., y Priegue, D (2019). La Mejora de la Participación e Implicación de las Familias en la Escuela: un Programa en Acción. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado 22 (3), 93-107. https://doi.org/10.6018/reifop.389931
- Soriano, E. (2008). Educar para la ciudadanía intercultural y democrática. La Muralla.
- Soriano, E. (2011). El valor de la educación en un mundo globalizado. La Muralla.
- Traver, J., y Olmos, J. (2020). Procesos participativos de la comunidad escolar/educativa: los actores como protagonistas del cambio. En O. Moliner, Acompañar la inclusión educativa. (pp. 91-101). Dykinson.
- Traver-Martí, J. A., Ballesteros, B., Ozerinjauregi, N., y Cerezo, M. C.(2021). Leading the curriculum towards social change: Distributed leadership and the inclusive school. Revista Educational Management Administration & Leadership. https://doi.org/10.1177/1741143221991849
- UNESCO. (2019). Informe de seguimiento de la educación del mundo. Migración, desplazamiento y educación: Construyendo puentes, no muros. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000367436
- Van Houtte, M., y Stevens, P. A. (2010). School ethnic composition and aspirations of immigrant students in Belgium. British Educational Research Journal, 36 (2), 209–37. https://www.jstor.org/stable / 27823603