Las referencias a obras y compositores en Mozart in the Jungle.El texto como un elemento de la banda sonora.

  1. López Melgarejo, Alba María 1
  2. López Núñez, Norberto 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revue:
Popular Music Research Today: revista online de divulgación musicológica

ISSN: 2659-6482

Année de publication: 2022

Titre de la publication: Popular Music Research Today

Volumen: 4

Número: 1

Pages: 85-97

Type: Article

DOI: 10.14201/PMRT.29610 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Popular Music Research Today: revista online de divulgación musicológica

Résumé

Mozart has been and is one of the great composers in the history of music. Such has been its relevance that it gives title to a series that, although it does not allude to his life and work, is present as a ghost that dialogues with the main protagonist of the series. The objective of this study is to quantify the references to composers and musical works that are explicitly alluded to throughout the four seasons of the Mozart in the Jungle series. It has been carried out through a musivisual methodology focused on the analysis of oral references of composers and works belonging to classical music. An ad hoc observation protocol for the registration of references has been designed and elaborated. As main results, it stands out that there is a total of 293 references to composers or musical works, being the fourth season where they are most alluded to (129). Mozart along with Beethoven, Bach and Mahler are the most mentioned composers throughout the series. Among the most mentioned compositions we find the works of Mozart, being the Requiem the most mentioned. We conclude that Mozart is not only present in the title of the series, but also in the use of his name and works recurrently throughout the episodes.

Références bibliographiques

  • Alarcón Zayas, V. (2017). Mozart in the jungle: sex, drugs and classical music ¿Descontextualizando la alta cultura? Ñawi, 1(1), 47-70. https://nawi.espol.edu.ec/index. php/nawi/article/view/110/492
  • Barbeitas, F. T. (2017). Ainda restará essa «flor»? Representações contrastantes da música em duas obras literárias. Aletria: Revista de Estudos de Literatura, 27(2), 127-139. https://doi.org/10.17851/2317-2096.27.2.127-139
  • Buljancevic, R. (junio, 2022). Rethinking the role of Classical Music in the contemporary film industry: Art Music and dehumanised musical bodies in the psychological horror films The Perfection (2018) and Nocturne (2020) [Comunicación oral]. XIV Simposio Internacional La Creación musical en la banda sonora. Salamanca, España. https:// mylasedem.wixsite.com/sedem-myla/xiv-simposio
  • Giuffre, L., & Hayward, P. (2017). Music in comedy televisión. Notes on laughs. Routldge. López Román, A. (2014). Análisis musivisual: una aproximación al estudio de la música cinematográfica [Tesis Doctoral]. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Millà i Bruch, M. (2019). Música clásica, Serious Music o Música Culta en la serie de televisión: Merlí. Popular Music Research Today: Revista Online de Divulgación Musicológica, 1(1), 89-102. https://doi.org/10.14201/pmrt.19174
  • Mojsilović, J. (2018). El mundo de la música clásica en la serie de televisión Mozart in theJungle. AM Časopis za studije umetnosti i medija, 17, 71-77. https://www.ceeol. com/search/article-detail?id=709185
  • Monrabal, D. (junio, 2022). La trilogía Mozart-Da Ponte como antecedente histórico de la banda sonora cinematográfica. [Comunicación oral]. XIV Simposio Internacional La Creación musical en la banda sonora. Salamanca, España. https://mylasedem.wixsite.com/sedem-myla/xiv-simposio
  • Padilla Castillo, G., & Requeijo Rey, P. (2011). Las series de televisión como nuevo vehículo publicitario de la música. Index Comunicación, 1(1), 67-87. https://dialnet.unirioja. es/servlet/articulo?codigo=3820276
  • Rubio-Romera, J., Perlado-Lama de Espinosa, M., & Ramos Rodríguez, M. (2018). La música en la publicidad que atrae a los jóvenes. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social. Disertaciones, 12(2), 97-124. http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.6537
  • Saitta, C. (2012). La banda sonora, su unidad de sentido. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 41, 183-201.
  • Soler Campo, S. (2018). Cuestiones de género: mujeres en la historia de la música. Historia, 19, 84-101. http://dx.doi.org/10.6035/Artseduca.2018.19.5
  • Weitz, P. (escritor), & Weitz, P. (director). (2014, 30 de diciembre). Stern papa (Temporada 2, Episodio 1) [Capítulo de serie de televisión]. Por R. Coppola, J. Schwartzman, & P. Weitz (Productor ejecutivo), Mozart in the Jungle. Amazon Studios.