Teatro y representación en Cartagena en el Siglo de Oro: aportaciones inéditas
-
1
Universidad de Murcia
info
ISSN: 2340-1176
Datum der Publikation: 2022
Ausgabe: 10
Nummer: 1
Seiten: 111-134
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Atalanta: Revista de las Letras Barrocas
Zusammenfassung
n the most important cities of the Spanish 17th century, there was a theatrewhere professional companies represented the plays of the great playwrights of this century. In the city of Cartagena (Spain) an important theatre was built in 1614. A building in the noble part of the town that caused a social and cultural change in the city. Also, from the edification of this baroque theatre, the play companies with the best reputation of their time came to represent. Cartagena was integrated into the scenic map of the 17th century as a favorite place, thus creating a small theatrical circuit between this city and the city of Murcia within the same region. This article presents information, the most unpublished, of the corral de comedias and the baroque theatrelife in Cartagena
Bibliographische Referenzen
- Andrés Sarasa, José Luis, Cartagena, estudio de geografía urbana, Murcia, UMU, 1981.
- Caramuel, Juan, Primer Cálamo. Rítmica, ed. Isabel Paraíso Almansa, Valladolid, Universidad de Valladolid, 2007, 2 vols.
- Cotarelo y Mori, Emilio, Bibliografía de las controversias sobre la licitud del teatro en España, London, Forgotten Books, 2018.
- Ferrer Valls, Teresa, dir., Diccionario biográfico de actores del teatro clásico español (DICAT), Kassel, Edition Reichenberger, 2008.
- Ferrer Valls, Teresa, «Il punto sul mondo degli attori del Siglo de Oro», Drammaturgia, 12:2, 2015, pp. 185-196.
- García Gómez, Ángel, «Un primer tratado sobre la licitud del teatro: Abusos de comedias y tragedias. Estudio y texto anotado», Criticón, 135, 2019, pp. 233-267.
- García Hourcade, José Jesús, Irigoyen López, Antonio y García Olmo, Miguel Ángel, «Los hospitales de la Diócesis de Cartagena en la documentación vaticana (visitas ad limina ss. XVI-XIX)», Murgetana, 104, 2001, pp. 91-103.
- García Lorenzo, Luciano y Varey, John Earl, eds., Teatros y vida teatral en el Siglo de Oro a través de las fuentes documentales, London, Tamesis Books, 1991.
- Montojo Montojo, Vicente, El siglo de oro en Cartagena (1480-1640): evolución económica y social de una ciudad portuaria del Sureste español y su comarca, Cartagena, Ayuntamiento de Cartagena, 1993.
- Muñoz Barberán, Manuel, «Documentación inédita de autores y representantes teatrales contemporáneos de Lope de Vega Carpio», en Lope de Vega y los orígenes del teatro español. Actas del I Congreso Internacional sobre Lope de Vega (Madrid, 1981), coord. Manuel Criado del Val, Madrid, EDI-6, 1981, pp. 695-710.
- Muñoz Barberán, Manuel, «De los corrales de comedias y del teatro de Lorca», Murgetana, 100, 1999, pp. 49-55.
- Pérez Yelo, Martín, Guía de arquitectura de Cartagena. La sucesión del estilo. 1503-1875, Cartagena, UPTC, 2013.
- Rennert, Hugo Albert, «Spanish Actors and Actresses between 1560 and 1680», Revue Hispanique, 16, 1907, pp. 334-532.
- Sánchez Martínez, Rafael, El teatro en Murcia durante el siglo XVII (1593-1695): estudios y documentos, London, Tamesis Books, 2009.
- Saracino, María Agostina, «Teatro y poder en el Madrid barroco: algunas observaciones en torno a la normativa teatral durante el reinado de Felipe III», eHumanista, 37, 2017, pp. 440-457.
- Tornel, Cayetano, Grandal, Alfonso y Rivas, Ángel, Textos para la historia de Cartagena: siglos XVI-XX, Cartagena, Ayuntamiento de Cartagena, 1985.
- Varey, John Earl y Shergold, Norman David, Teatros y comedias en Madrid: 1600-1650. Estudios y Documentos, London, Tamesis Books, 1971.
- Varey, John Earl y Shergold, Norman David, eds., Genealogía, origen y noticias de los comediantes de España, London, Tamesis Books, 1985.
- Velasco Hernández, Francisco, «El auge económico de Cartagena y la revitalización del sureste español en los siglos XVI y XVII», Hispania, 220, 2005, pp. 485-514.