Aplicación de la batería alpha-fitness para medir el nivel de condición física en educación primaria

  1. Alcaraz-De la Torre, E. 1
  2. Sánchez-Alcaraz, B.J. 1
  3. Hellín-Martínez, M.
  4. Alfonso-Asencio, M.
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud

ISSN: 1989-6247

Year of publication: 2022

Volume: 14

Issue: 3

Pages: 152-169

Type: Article

More publications in: Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud

Abstract

There are relationships between physical activity and health, however, the lifestyles of the population, and especially of the child population, are increasingly moving away from the recommendations for health. Therefore, the objective of this study was to know the levels of physical condition of a group of primary school students. The sample consisted of 36 students, aged between 10 and 12 years (19 boys and 17 girls) from an Educational Center in the Region of Murcia. For the evaluation of the level of physical condition, an abbreviated version of the ALPHA-Fitness battery was used, adding the 4x10 meter test proposed in the extended version. The results of this work showed, at a general level, that the body composition levels of the students are high while the results of the physical condition tests present average values. With regard to gender, the data showed better results in all the tests, except for the dynamometry, in boys compared to girls. However, girls obtain significantly higher values in height.

Bibliographic References

  • 1. American College of Sport Medicine (2005). Guidelines for Exercise Testing and Prescription (7th ed). Philadelphia: Lippincott Williams y Wikins.
  • 2. Arriscado, D., Muros, J. J., & Zabala, M. (2015). Hábitos de práctica física en escolares: Factores influyentes y relaciones con la condición física. Nutrición Hospitalaria, 31(3), 1232-1239. https://doi.org/10.3305/nh.2015.31.3.8186
  • 3. Aznar, S., y Webster, T. (2009). Actividad física y salud en la infancia y la adolescencia. Guía para todas las personas que participan en su educación. Madrid: Grafó.
  • 4. Blázquez, D. (2019). Obesidad y sedentarismo infantil ¿Qué hacemos? Barcelona: Inde.
  • 5. Butenko, H., Goncharova, N., Saienko, V., Tolchieva, H., & Vako, I. (2017). Physical condition of primary school children in school year dynamics. Journal of Physical Education and Sport, 17(2), 543-549. https://doi.org/10.7752/jpes.2017.02082
  • 6. Campo-Rernera, L., Herazo-Beltrán, Y., y García-Puello, F. (2017). Estilos de vida saludables de niños, niñas y adolescentes. Salud Uninorte, 33 (3), 419-428.
  • 7. Casas, A.G., Luís, P., García, R., et al. (2015). Nivel de condición física y su relación con el estatus de peso corporal en escolares. Nutrición Hospitalaria, 31(1), 393-400
  • 8. Castro-Piñero, J., Ortega, F.B., Artero, E.G., Girela-Rejón, M.J., Mora, J., Sjöström, M., et al. (2010). Assesing muscular strength in youth: usefulness of standing long jump as a general index of muscular fitness. Journal of Strength and Conditioning Research, 24(7), 1810-1817
  • 9. Encuesta Nacional de Salud ENSE. (2017). Actividad física, descanso y ocio. [Archivo PDF]. http://www.mscbs.gob.es/estadEstudios/estadisticas/encuestaNacional/encu estaNac 2017/ACTIVIDAD_FISICA.pdf
  • 10.España-Romero, V., Ortega, F.B., Vicente-Rodriguez, G., Artero, E., Rey, J.P., &Ruiz, J. (2010). Elbow position affects handgrip strength in adolescents: validity and reliability of Jamar, DynEx, and TKK dynamometers. Journal of Strength and Conditioning Research. 24 (1), 272- 277.
  • 11.Gálvez-Casas, A., Rodríguez-García, P.L., Rosa-Guillamón, A., GarcíaCantó, E., Pérez-Soto, J.J., Tárraga-Marcos, M.L., et al. (2015). Nivel de condición física y su relación con el estatus de peso corporal en escolares. Nutrición Hospitalaria, 31(1), 393-400.
  • 12.Gómez, S., Lorenzo, L., Ribes, C., Homs, C. (2019). Estudio Pasos. [Archivo PDF]. https://www.gasolfoundation.org
  • 13. Jiménez, M.I., Jiménez, J.M., Gómez, A.J., & Monreal, A.B. (2021). Family influence on childhood excess weight in the Region of Murcia, Spain. Archivos Argentinos de Pedriatría, 119(2), 99-105. https://doi.org/10.5546/AAP.2021.99
  • 14. Léger, L.A., Mercier, D., Gadoury, C., & Lambert, J. (1998). The multistage 20 metre shuttle run test for aerobic fitness. Journal of Sports Science, 6(2), 93-101.
  • 15. López, F.J., Lara, A.J., Espejo, N., y Cachón, J. (2016). Influencia del género, la edad y el nivel de actividad física en la condición física de alumnos de educación primaria. Revisión bibliográfica. FEADEF, 2041(29), 129-133
  • 16.Organización Mundial de la Salud. (2020). Actividad física. https://www.who.int/es/news- room/fact-sheets/detail/physical-activity
  • 17.Organización Mundial de la Salud. (2020). Datos y cifras sobre obesidad infantil. Recuperado de https://www.who.int/end-childhood-obesity/facts/es/
  • 18.Organización Mundial de la Salud. (2020). WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour: at a glance. [Archivo PDF].
  • 19.Ortega, R.M., López-Sobaler, A.M., Aparicio, A., González, L.G., Navia, B., & Perea, J.M. (2015). Estudio de Vigilancia del Crecimiento, Alimentación, Actividad física, Desarrollo Infantil y Obesidad en España. [Archivo PDF]. https://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/documentos_ficha.aspx?id= 5040
  • 20. Ramírez, V., Villa, E., y Barranco, Y. (2020). Condición física, percepción subjetiva del esfuerzo y rendimiento académico en educación primaria. Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 6(1), 80-96. https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.1.5704
  • 21. Rosa-Guillamon, A. (2017). Análisis bibliográfico de las baterías de evaluación de la condición física. Rev. peru. cienc. act. fis. Deporte, 4(4), 533-543
  • 22. Rosa-Guillamón, A., y García-Cantó, E. (2016). Relación entre condición física y salud mental. en escolares de primaria. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 5(2), 31-42.
  • 23. Rosa-Guillamón, A., Rodriguez-García, P.L., García-Cantó, E., y Pérez-Soto, J.J. (2015). Niveles de condición física de escolares de 8 a 11 años en relación al género y a su estatus corporal. ÁGORA, 17(3), 237-250.
  • 24. Ruiz, J.R., España, V., Castro, J., Artero, E.G., Ortega, F.B., Cuenca, M., et al. (2011). Batería ALPHA-Fitness: test de campo para la evaluación de la condición física relacionada con la salud en niños y adolescentes. Nutrición Hospitalaria, 26(6), 1210-1214.
  • 25.Statman, V., Almquist, Y., Oliveira, A., Veiga, G., Rostila, M., & Lopes, C. (2019). Stability and bidirectional relationship between physical activity and sedentary behaviours in Brazilian adolescents: Longitudinal findings from a school cohort study. PLOS One, 14(1), 1-13. https://doi.org/ 10.1371/journal.pone.0211470
  • 26. Tremblay, M. S., Carson, V., Chaput, J. P., Connor Gorber, S., Dinh, T., Duggan, M., ... & Zehr, L. (2016). Canadian 24-hour movement guidelines for children and youth: An Integration of physical activity, sedentary behaviour, and sleep. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 41(6),311-S327. doi: 10.1139/apnm-2016-0151.
  • 27. Unicef. (2020). Los derechos de la infancia y la adolescencia en la Región de Murcia 2020. [Archivo PDF].
  • 28.Vicente-Rodríguez, G., Rey-López, J.P., Mesana, M.I., Poortvliet, E., Ortega, F.B., Polito, A., et al. (2009). Reliability and Intermethod Agreement for Body Fat Assessment Among Two Field and Two laboratory Methods in Adolescents. Obesity, 20(1), 221-228. https://doi.org/10.1038/oby.2011.272