La decadencia del sueño americano en A serious man (2009). Trauma e incertidumbre en las sociedades occidentales a partir de los años 60

  1. García López, Javier 1
  2. López Balsas, Alicia
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Year of publication: 2021

Issue Title: Monográfico: Cien años de radio

Volume: 26

Issue: 2

Pages: 643-651

Type: Article

DOI: 10.5209/HICS.69918 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Historia y comunicación social

Abstract

1960s represent a defining moment for today's societies, based on a growing socioeconomic system of production and consumption. However, the less friendly side of the welfare state also emerges at that time. The objective of this work is to analyze the traumas and doubts caused by the decline of the American dream, represented in A serious man (2009), by the Coen brothers. From a narrative analysis, it is perceived how insecurity and negative emotions flood the psyche of misfits, such as the film's protagonist, Larry Gopnik. From a traditional Jewish perspective, the story shows the difficulties of daily life to accept the designs of a serious man.

Bibliographic References

  • Abbagnano, N. (1998). Diccionario de filosofía. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Alarcón, T. L. (2009). “Ante todo mucha calma”. Dirigido, n. 395, pp. 30-31.
  • Ataria Y. (2017). The Structural Trauma of Western Culture. London: Palgrave Macmillan.
  • Astruc, F. (2003). El cine de los hermanos Coen. Barcelona: Paidós.
  • Baggini J. (2011). “Serious Men: The Films of the Coen Brothers as Ethics”. En: Carel, H.; Tuck, G. (eds). New Takes in Film-Philosophy. London : Palgrave Macmillan, pp. 207-222.
  • Bardi, U. (2014). Los límites del crecimiento retomados. Madrid: Los Libros de la Catarata.
  • Beck, B. (2010). “The Awful Truth: Unflattering Portraits in A Serious Man, and Precious”. Journal Multicultural Perspectives, v. 12, n. 3, pp. 152-155. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15210960.2010.504491
  • Bordwell, D.; Staiger, J.; Thompson, K. (1997). El cine clásico de Hollywood: estilo cinematográfico y modo de producción hasta 1960. Barcelona: Paidós.
  • Cabezuelo Lorenzo, F.; González Oñate, C.; Fanjul Peyró, C. (2013). “Los paisajes del sueño americano: escenografía de ‘Mad Men’”. Revista de la SEECI, n. 32, pp. 1-11. http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2013.32.1-11
  • Caparrós, J. M. (2004). El cine del nuevo siglo (2001-2003). Madrid: RIALP.
  • Carmona, R. (2002). Cómo se comenta un texto fílmico. Madrid: Catedra.
  • Casetti, F. y Di Chio, F. (1998). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
  • Coen, E. (1998). Las puertas del Edén. Barcelona: Emecé.
  • Cohen, N. M. (2012). “A Serious Man”. Journal of Religion & Film, v. 15, n. 2, pp.1-17. https://digitalcommons.unomaha.edu/jrf/vol15/iss2/8
  • Cohn Sherbok, D. (2003). Breve enciclopedia del judaísmo. Madrid: Istmo.
  • De Lange, N. (2006). El judaísmo. Madrid: Akal.
  • De Felipe, F. (1999). Joel y Ethan Coen: El cine Siamés. Barcelona: Glénat.
  • Gili, J. A.; Sauvaget, D.; Tesson, C.; Viviani, C. (2008). Los grandes directores de cine. Barcelona: Ma Non Troppo.
  • Gilmore, R. (2017). The Coens’ Comic Tragedy: A Serious Man. From the Book of Job to Sublime Conversations. London: Palgrave Macmillan.
  • Lanuza-Avello, A., Cabezuelo Lorenzo, F. y García-Plaza Vegas, A. (2017). “Análisis crítico de The Walking Dead desde la perspectiva de los valores humanistas”. Palabra Clave, v. 20, n. 2, pp. 340-359. DOI: 10.5294/pacla.2017.20.2.3
  • Lewis, J. (2002). “The Coen Brothers”. En: Tasker, Y. (ed.): Fifty Contemporary Filmakers. London: Routledge, pp. 108-119.
  • Majer, K. (2015). “Receive with Simplicity Everything That Happens to You”: Schlemiel (Meta)Physics in the Coens’ A Serious Man. Text Matters, v. 5, n. 1, pp. 79-94. https://doi.org/10.1515/texmat-2015-0007
  • Oubiña, D. (2000). Ensayos con el cine. Buenos Aires: Bordes Manantial.
  • Pérez Villalobos, C. (2016). “¿Porqué nos gustan tanto las películas de los Coen ?”. Revista de Teoría del Arte, n. 28, p. 13-31. https://auroradechile.uchile.cl/index.php/RTA/article/view/42784/44737
  • Prell, R. (2011). “A Serious Man in Situ: Fear and Loathing in St. Louis Park”. AJS Review, v. 35, n. 2, pp. 365-376. Doi: 10.1017/S0364009411000456
  • Reviriego, C. (2010). “Paradigma de la comedia Coen. Un tipo serio, de Joel y Ethan Coen”. Cahiers du cinema, n. 30, p. 33.
  • Riechmann, J. (2015). Autoconstrucción. La transformación cultural que necesitamos. Madrid: Los Libros de la Catarata.
  • Tyree, J. M. (2010). “No Fun: Debunking the 1960S in Mad Men and A Serious Man”. Film Quarterly, v. 63, n. 4, pp. 33–39. https://doi.org/10.1525/FQ.2010.63.4.33
  • Sánchez Noriega, J. L. (2006). Historia del cine: Teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Madrid: Alianza.
  • Umurhan O. (2015). “The Limits of Human Knowledge: Oedipal Problems in A Serious Man (2009)”. En: Cyrino, M. S.; Safran, M. E. (eds): Classical Myth on Screen. New York: Palgrave Macmillan, pp. 37-49.