El saxofón en la música clásica nipona

  1. Luis R. Mazza Riquelme 1
  2. Norberto López Núñez 2
  1. 1 Conservatorio Superior de Música Manuel Massotti Littel de Murcia
  2. 2 Escuela de Música de la Agrupación Musical Muleña de Mula
Zeitschrift:
AV Notas: Revista de Investigación Musical

ISSN: 2529-8577

Datum der Publikation: 2018

Nummer: 4

Seiten: 100-111

Art: Artikel

Andere Publikationen in: AV Notas: Revista de Investigación Musical

Zusammenfassung

The purpose of this article is to highlight the evolution and development of the saxophone in the history of Japanese cult music. This is an incipient study that demonstrates the lack of scientific literature on the history of saxophone in Japanese music, in contrast to the numerous studies on the saxophone in Western music, mainly in Europe and North America. After a brief review of the history of Japanese music in general, the focus is on describing the evolution of the saxophone before the opening to the world of the island in the mid-nineteenth century, highlighting the figure of Arata Sakaguchi as a precursor of the classical Japanese saxophone. to the Japanese saxophonist Nobuya Sugawa as maximum exponent of the classical saxophone at present.

Bibliographische Referenzen

  • Asensio, M. (2004). Historia del Saxofón. Valencia: Rivera Editores.
  • Bakkalapulo, M. (2012). Gagaku, japanese imperial court of Music. Pekin: Public Radio International. Recuperado el 28 de octubre de 2015 de: http://www.pri.org/stories/2012-09-27/gagaku-japanese-imperial-court-music
  • García, J.M. (2002). La música étnica: un viaje por las músicas del mundo. Madrid: Alianza Editorial.
  • Gee, H. (1986). Saxophone Soloists and Their Music, 1844-1985: An Annotated Bibliography. Bloomington: Indiana University Press.
  • Hanafusa, Ch. (2010). The Influence of Japanese Composers on the Development of the Repertoire for the Saxophone and the Significance of the Fuzzy Bird Sonata by Takashi Yoshimatsu. (Tesis Doctoral). University of North Texas. Estados Unidos de América.
  • Horiuchi, K. (1942). Ongaku 50 nenshi (Music 50 Years History). Tokyo: Masu Shobo. Japan Arts. (2015). Japón: Japan Arts Corporation. Recuperado el 14 de noviembre de 2015 de http://www.japanarts.co.jp/
  • Liley, T. (2003). A Brief History of the World Saxophone Congress 1969-2000. New York: Editorial North American Saxophone Alliance.
  • Majima, Y. (2005). Nobuya Sugawa. Tokyo: Editorial Sekirei.
  • Martínez, M. (1997). La música tradicional japonesa a partir de la introducción de la música occidental. Artes escénicas de Japón. Recuperado el 2 de noviembre de 2015 de: http://www.japonartesescenicas.org/musica/generos/tradicionsigloxx.html Martínez, M. (2002). Shômyô. Artes escénicas de Japón. Recuperado el 3 de noviembre de 2015 de http://www.japonartesescenicas.org/musica/generos/shomyo.html
  • Martínez, M. (2005). La Música Japonesa durante Asuka (593-710) y Nara (710-794). Artes escénicas de Japón. Recuperado el 3 de noviembre de 2015 de: http://www.japonartesescenicas.org/musica/generos/asuka1.html
  • Mauricio, R. (2015) Proyecto Gagaku. Artes escénicas de Japón. Recuperado el 9 de diciembre de 2015 de: http://www.japonartesescenicas.org/autor.html
  • Sánchez Balabasquer, R. (2017). Estudio y clasificación de armónicos en el saxofón alto y posibles combinaciones en los pasajes de Fuzzy Bird Sonata de Takashi Yoshimatsu. Revista AV Notas, 3, 67-91.
  • Página oficial de instrumentos Yamaha. Recuperado el 12 de noviembre de 2015 de: http://procustom.yamaha.com/pdf/SugawaTourInformation.pdf.
  • Portal oficial del saxofón en España AdolpheSax.com. Recuperado el 23 de noviembre de 2015 de: http://www.adolphesax.com/
  • Sadie, S. (1980). The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Londres: Macmillan.
  • Sugawa, N. (2000) Nobuya Sugawa oficial web site. Japón. Recuperado el 27 de octubre de 2015 de: http://www.sugawasax.com/