Estos zapatos no son míosEl libro de alta bibliofilia como procedimiento artístico

  1. María Garres Sánchez
Aldizkaria:
SOBRE: Prácticas artísticas y políticas de la edición

ISSN: 2444-3484

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakia: 6

Orrialdeak: 25-32

Mota: Artikulua

DOI: 10.30827/SOBRE.V6I0.11776 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: SOBRE: Prácticas artísticas y políticas de la edición

Laburpena

This article focuses on the elaboration of a high bibliophilia book. In order to do so, a preliminary investigation into the concept that surrounds the edition has been necessary. Starting with the different types of books in history, we will focus on books-art as a form of artistic research, their history, characteristics and the debate around their classification. Next, the books-art made by the author have been classified and analyzed. Finally, is the realization of the book titled Estos zapatos no son míos, edition of high bibliophilia which contains twelve María Garres Sánchez’s original lithographs accompanying a Marta Zafrilla Díaz’s unpublished text. This edition has been coordinated by Giuliano Santini, engraved and printed by María Garres Sánchez under the guidance of Tomasz Matczak, Alfredo Cuervo Pando and Carmen Castillo Moriano, and has been elaborated in collaboration with different professionals in Italy, Poland and Spain.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alarcón, V. (2006). El arte del libro. Unión y colaboración entre disciplinas artísticas. (Tesis doctoral inédita). Universitat Politècnica de València.
  • Alarcón, V. (2008). Del libro y del artista. Páginas artísticas/libros de artista. Archivo de Arte Valenciano, LXXXIX, 286-330.
  • Antón, J. E. (2014). José Emilio Antón, ¿Qué es un libro de artista? MAKMA. Revista de Artes Visuales y Cultura Contemporánea. Recuperado de https://www.makma.net/jose-emilio-anton/.
  • Coleman, C. (1980). El libro de artista de vanguardia. Boletín de Anabad, XXX (2), 235-238.
  • Crespo, B. (1999). El libro-arte. Concepto y proceso de una creación contemporánea. (Tesis doctoral). Universidad de Barcelona.
  • Crespo, B. (2010). El libro-arte. Clasificación y análisis de la terminología desarrollada alrededor del libro-arte. Arte, Individuo y Sociedad, 22 (1), 9-26.
  • Del Río, M. I. (2013, 25 de enero). El libro de artista, entre el mundo de la edición y el galerismo. Isabella Rivers. Research & Design history. Recuperado de https://isabellarivers.wordpress.com/2013/01/25/el-libro-de-artista-entre-el-mundo-de-la-edicion-y-el-galerismo/.
  • Galli. M. C. (2015). El libro de artista como lugar de pensamiento. Anatomías del proceso creativo. (Tesis doctoral inédita). Universidad de Granada.
  • Phillpot, C. (1982). Books, Bookworks, Book Objects, Artists’ Books. Artforum, 20 (9), 77-79.
  • Santa Cruz, R. (2012). Passant pàgina: el llibre com a territori d’art [Exposición]. Museo de Granollers, Granollers, España