Análisis de la imagen corporal de los estudiantes en función del nivel de su actividad física

  1. M.C. González-Adam
  2. B.J. Sánchez-Alcaraz
  3. M. Alfonso-Asencio
  4. M. Hellín-Martínez
Revista:
Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud

ISSN: 1989-6247

Any de publicació: 2020

Volum: 12

Número: 4

Pàgines: 495-511

Tipus: Article

Altres publicacions en: Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud

Resum

During adolescence, young people experience changes at the body level that can lead to dissatisfaction and distortion of their body image. The practice of physical activity and sport is presented as a tool to improve physical condition and health. The aim of this study was to analyze the levels of satisfaction and distortion of body image, as well as its relationship with the practice of physical activity by students of Compulsory Secondary Education. The sample consisted of 83 students between 12 and 16 years old. The instruments used for data collection were the Physician-based Assessment and Counseling for Exercise (PACE) questionnaire and the Standard Figural Stimuli (SFS). Results showed that more than half of the sample was dissatisfied with their body image, although only approximately 20% had distortion with reality. There are no significant differences according to gender, but men present the highest dissatisfaction and distortion values. Boys are significantly more active than girls. Regarding the levels of physical activity and its relationship with body image, it was observed that the greater the physical practice, the distortion values decrease.

Referències bibliogràfiques

  • Adami, F., Frainer, D., Santos, J., Fernandes, D., Oliveira F. (2008). Insatisfação Corporal e Atividade Física em Adolescentes da Região Continental. Santa Catarina. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 24(2), 143-149.
  • Arrayás, M. J., Tornero, I. y Díaz, M. S. (2018). Percepción de la imagen corporal de los adolescentes de Huelva atendiendo al género ya la edad. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (34), 40-43.
  • Arribas, S. y Nogales, D. (2019). La imagen corporal en la asignatura de educación física. Revista Española de Educación Física y Deportes, (424), 97-112.
  • Baile, J.I., Raich, R.M. y Garrido, E. (2003). Evaluación de insatisfacción corporal en adolescentes: efecto de la forma de administración de una escala. Anales de psicología, 19(2), 187-192.
  • Ballester, D., De Gracía, M., Patiño, J., Suñol, C. y Ferrer, M. (2002). Actitudes alimentarias y satisfacción corporal en adolescentes: Un estudio de prevalencia. Actas españolas de psiquiatría.
  • Barros, D. D. (2005). Imagem corporal: a descoberta de si mesmo. História. Rio de Janeiro: Ciência e Saúde, 12(2), 547-54.
  • Beltrán, V.J., Devís, J. y Peiró, C. (2012). Actividad física y sedentarismo en adolescentes de la Comunidad Valenciana. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte,12(45), 122-137.
  • Blázquez, D. (2019). Obesidad y sedentarismo infantil ¿Qué hacemos?: propuestas y actividades para la edad escolar.Barcelona, Inde.
  • Cabral, M. y Leal, C. (2017). Nivel de actividad física y percepción de la imagen corporal de estudiantes -una revisión sistemática. Revista de Ciencias de la Actividad Física UCM. 18(1), 61-72.
  • Camacho, M.J. (2005). Imagen corporal y práctica de actividad físico-deportiva en la adolescencia.Tesis no publicada. Universidad Complutense de Madrid.
  • Cano, A., Pérez, I., Casares, I. y Alberola, S. (2011). Determinantes del nivel de actividad física en escolares y adolescentes: estudio OPACA. Anales de Pediatría, 74(1), 15-24.
  • Cruz, C. y Maganto, C. (2002). Alteraciones de la imagen corporal y de la conducta alimentaria en adolescentes: un estudio empirico. Psiquis, 23(1): 65-72.
  • Damasceno, V. O., Lima, J. R. P., Vianna, J. M., Vianna, V. R. A., Novaes, J. S. (2005). Tipofísico ideal e satisfação com a imagem corporal de praticantes de caminhada. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 11(3).
  • Dimitri, P., Joshi, K. y Jones, N. (2020). Moving more: physical activity and its positive effects on long term conditions in children and young people. Archives of Disease in Childhood, Published Online First.
  • García, A., Alfonso, M., Courel, J. y Sánchez-Alcaraz, B.J. (2020). Influencia del estado de protección familiar en la imagen corporal, el autoconcepto y el nivel de actividad física en adolescentes. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 62, 106-117.
  • Gil, P., Cuevas, R., Contreras, O., y Díaz, A. (2012). Educación Física y hábitos de vida activa: percepciones de los adolescentes y relación con el abandono deportivo.Aula Abierta, 40(3), 115-124.
  • Glaner, M., Pelegrini, A., Cordoba, C. y Pozzobon, M. (2013). Associação entre insatisfação com a imagem corporal e indicadores antropométricos em adolescentes.Revista Brasileira De Educação Física E Esporte, 27(1), 129-136.
  • Gómez-Mármol, A., Sánchez-Alcaraz, B. J. y Mahedero-Navarrete. M.P. (2013). Insatisfacción y distorsión de la imagen corporal en adolescentes de doce a diecisiete años de edad. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 15(1), 54-63.
  • González-Montero, M., André, A. L., García-Petuya, E., López-Ejeda, N., Mora, A. I. y Marrodán, M. D. (2010). Asociación entre actividad física y percepción de la imagen corporal en adolescentes madrileños. Nutrición clínica y dietética hospitalaria, 30(3), 4-12.
  • Hernando, A., Oliva, A., y Pertegal, M. A. (2013). Diferencias de género en los estilos de vida de los adolescentes.Psychosocial Intervention,22(1), 15-23.
  • Kirkcaldy, B.D., Shephard, R.J. y Siefen, R.G. (2002) The relationship between physical activity and self-image and problem behaviour among adolescents. So Psychiatry Psychiatr Epidemiol 37, 544-550.
  • Martínez-Gómez, D. y Veiga, O.L. (2007) Insatisfacción corporal en adolescentes: relaciones con la actividad física e índice de masa corporal. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 7(27), 253-265
  • Martínez-Gómez, D., Martínez-De-Haro, V., Del-Campo, J., Zapatera, B., Welk, G.J., Villagra, A. y Veiga, L. (2009). Validez de cuatro cuestionarios para valorar la actividad física en adolescentes españoles. Gaceta Sanitaria. 23(6), 512-517.
  • McCabe, M. P. y Ricciardelli, L. A. (2003). Sociocultural influences on body image and body changes among adolescent boys and girls. The Journal of social psychology, 143(1), 5-26.
  • Montero, I. y León, O.G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862.
  • Montero, P., Morales, E. M. y Carbajal, A. (2004). Valoración de la percepción de la imagen corporal mediantemodelos anatómicos. Antropo, 8, 107-116.
  • Moreno, J. A. y Cervelló, E. (2005). Physical self-perception in spanish adolescents: effects of gender and involvent in physical activity. Journal of Human Movement Studies, 48, 291-311.
  • Moreno, J. A., Cervelló, E. M. y Moreno, R. (2008). Importancia de la práctica físicodeportiva y del género en el autoconcepto físico de los 9 a los 23 años. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8, 171-183.
  • Neumark-Sztainer, D., Paxtón,S.J., Hannan, P.J., Haines, J. y Store, M. (2006). Does body satisfactin Matter? Five-year Longitudinal associations between body satisfaction and health behaviors in adolescent females and males. Journal of Adolescent Health, 39, 244-251.
  • Organización Mundial de la Salud (2018). Actividad física.Notas descriptivas.
  • Physical Activity Guidelines Advisory Committee (2018). 2018 Physical Activity Guidelines Advisory Committee Scientific Report.Washington DC, Department of Health and Human Services.
  • Proschaska, J.J., Sallis, J.F. y Long, B. (2001). A physical activity screening measure for use with adolescents in primary care. Archives of Paedriatic and Adolescent Medicine, 155,554-559.
  • Raich, R.M. (2001). Imagen corporal. Conocer y valorar el propio cuerpo. Madrid: Editorial Pirámide.
  • Ramos, P., Jiménez-Iglesias, A., Rivera, F. y Moreno, C. (2016) Evolución de la práctica de la actividad física en los adolescentes españoles. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 16(62), 335-35.
  • Rueda-Jaimes, G. E., Camacho, P. A., Milena, S. y Martínez-Villalba, A. M. (2012). Validity and Reliability of Two Silhouette Scales to Asses the Body Image in Adolescent Students. Revista Colombiana de Psiquiatría, 41(1), 101-110.
  • Salazar, Z. (2008). Adolescencia e imagen corporal en la época de la delgadez. Reflexiones, 87(2), 67-80.
  • Sánchez-Alcaraz Martínez, B.J., Calabuig, V., Gómez-Mármol, A. Valero, A. y Alfonso-Asencio, M. (2018). Nivel de actividad física y calidad de vida relacionada con la salud en estudiantes. Acción motriz, 21, 7-14.
  • Stunkard, A., Sorensen, T. y Schulsinger, F. (1983). Use of the Danish Adoption Register for the study of obesity and thinness. En S. Kety, L. Roland, R. Sidman y S. Matthysse (eds). The genetics of neurological and psychiatric disorders. Nueva York: Raven Press.
  • Trejo, P. M., Castro, D., Facio, A., Mollinedo, F. E. y Valdez, G. (2010). Insatisfacción con la imagen corporal asociada al Índice de Masa Corporal en adolescentes. Revista Cubana de Enfermería, 26(3), 150-160.
  • Wu, X.Y.,Han, L.H., Zhang, J.H., Luo, S., Hu, J.W. y Sun, K. (2017) The influence of physical activity, sedentary behavior on health-related quality of life among the general population of children and adolescents: A systematic review. PLoS ONE 12(11), 1-29